Elämä osaa tunnetusti yllättää. Meikäläisen vuosi 2018 on ollut tähänkin asti täynnä kaikenlaista uutta ja jännää. Ensin loppuivat työt metsäteollisuudessa ja pari viikkoa kokeiltiin työttömyyttä. Sitten tulikin kuin varkain mahdollisuus lähteä opiskelemaan IT-alaa, ja otinkin tuon paikan ilomielin vastaan.

Viime vuonna taas lähinnä ihmettelin blogini suosion paisumista. Avasin blogin huhtikuussa 2017 vailla minkäänlaista aiempaa kirjoittajan kokemusta. Ensimmäinen tavoitteeni oli pyrkiä kirjoittamaan tahdilla yksi teksti per kuukausi, mutta pian huomasinkin tekstejä syntyvän viikossa jopa useampia. Meikäläisestä olikin yllättäen tullut bloggaaja.

Uusi harrastus vei mukanaan ja luonnollisesti kirjoittajana kehittyminen on kiinnostanut kaiken tämän ”kirjoittelun” ohessa. Olin jo aiemmin käynyt läpi paljon erilaisia bloggareille suunnattuja sivustoja, sekä googletellut hieman kirjoittamiseen valmentavia artikkeleja. Ne olivat vähän tylsiä, joten kaipasin myös jotain käytännönläheistä toimintaa.

Tällä vaatetuksella mentiin läpi ralliviikon.

Rallit kuin tilauksesta

Päätin toukokuussa opiskelujeni alettua kokeilla hieman jotain uutta. Pelkästä rahasta kirjoittaminen alkoi tuntua vähän tylsältä, joten mielessäni oli kokeilla jonkinlaista kirjoittajan hommaa myös sijoitustouhujen ulkopuolelta. Aivan sattumalta samoihin aikoihin Neste Rally Finland haki vapaaehtoisia järjestämään yhtä Suomen suurinta urheilutapahtumaa, ja rallin mediatiimi oli yksi paikka, johon vapaaehtoisia tarvittiin.

Haun yhteydessä ei kovin tarkasti avattu mitä homma tulee pitämään sisällään, mutta päätin kokeilla kepillä jäätä, mahtuisinko tiimiin mukaan. Liitin hakemukseen tämän blogin linkin, ikään kuin ”ansioluettelona”, että jotain kirjoitushommaa on tullut aiemminkin tehtyä. Aivan harkitsematta en hakemusta täyttänyt, vaan mietin asiaa useamman illan ajan. Itseäni jännitti parikin asiaa. Riittävätkö taitoni tuohon pestiin tai miten pärjään osittain englantia tarvittavassa työssä?

Erityisesti jälkimmäisen asian kuumottelu ehkä jo hieman huvittaa itseäni näin jälkikäteen. Kyseessähän on nimenomaan rallit, ja kaikki suomalaiset tuntevat käsitteen rallienglanti. Sehän on vain osa tapahtuman brändiä, että meikäläinen sönköttää tönkköenkkua turisteille, heh. Alla Juha Kankkusen ja Marcus Grönholmin hienot kielitaidonnäytteet rallienglannista.

       

Kankkusen Pirellit ja Grönholm ei ole meteorologi.

Niin ja vielä yksi true story rallienglantiin liittyen, ihan pakko mainita. Meikäläisellä ja Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkisellä on ollut sama englannin opettaja. Tommi oli tämän opettajani ensimmäisiä oppilaita, kun taas minä edustin viimeisiä vuosikursseja ennen eläkkeelle siirtymistä. Kyseinen opettaja kertoi meille oppilaille usein tarinaa siitä, miten Mäkisen uran ollessa kuumimmillaan 1990-luvulla, tämän opettajan isän suurinta huumoria oli seurata Tommin haastatteluiden rallienglantia. Tämä isä sitten tasaisin väliajoin piikitteli tytärtään ”kuka on opettanu Tommille noin hyvin englantia?

Meikäläinen mukaan mediatiimiin

Pääsin kuin pääsinkin lopulta mukaan mediatiimiin. En tiedä oliko tiimissä jonkinlainen seula vai ei, mutta ainakin paljon motivoitunutta ja osaavaa porukkaa oli joukkoon tiensä löytänyt. Tiimissä oli useita erilaisia viestinnän ja media-alan opiskelijoita ympäri Suomen, ei siis pelkästään keskisuomalaisia. Suuri osa porukasta oli työskennellyt Neste Rally Finlandin mediatiimissä jo aiempina vuosina, ja osalta löytyi myös kokemusta muista urheilutapahtumista, esimerkiksi viikkoa aiemmin niin ikään Jyväskylässä järjestetyistä Kalevan kisoista.

Ensimmäinen positiivinen yllätys meikäläiselle oli, miten vahvat kulkuluvat mediatiimin porukalle annettiin. Ne olivat käytännössä toiseksi laajimmat passit mitä talo tarjosi, ja niillä pääsi vaikka minne. Ehkä isoimpana timanttina Jyväskylän Paviljongin mediakeskus, missä sain kulkea aivan kuten muutkin ”oikeat toimittajat”. Keskuksessa oli varsin kansainvälinen tunnelma, sillä useat ulkomaalaiset toimittajat hakkasivat läppäreillään juttuja aamusta aina yömyöhään asti. Tämän lähemmäs ei tavis varmaan pääse seuraamaan toimittajien eloa ja oloa kisatunnelmissa.

Ennen rallien alkamista olin varsin toiveikas, mahdanko nähdä mediakeskuksessa legendaarisen urheilutoimittaja Jari Porttilan, mutta valitettavasti ”Spordea” ei Jyväskylässä tänä vuonna näkynyt. Mieleeni jäi myös kilpailun jälkeisen lehdistötilaisuuden seuraaminen lehtereiltä. Enpä ollut ennen lehdistötilaisuudessa vieraillut.

Heti viikon ensimmäisinä päivinä tuli huomattua, miten vähän onkaan ralleista loppupeleissä nähnyt. Koko ikäni metsäinssi-opiskeluja lukuunottamatta Keski-Suomessa asuneena Neste Ralli on ollut osa meikäläisen kesää oikeastaan aina.

Vanhimmat muistot menevät johonkin ysärin lopulle asti, ja siitä lähtien joka vuosi on tapahtumaan tullut jotenkin osallistuttua. Paitsi tietenkin vuonna 2012, kun hoidin velvollisuuksiani valtion tarjoamissa kurkkusalaateissa. Alokaskauden ainoa virka-apu-gineksen osuminen juuri ralliviikonloppuun kaihertaa yhä kuusi vuotta myöhemminkin.

Tapahtumana Neste Rally Finland on aivan poskettoman suuri, ainakin näin pienen keskisuomalaisen pojan silmin. Toimittajia tulee Keski-Suomeen noin 350 henkilöä, muistaakseni 70 eri maasta. Rallitiimit tuovat mukanaan ehkä noin sata rekka-autollista tavaraa. Rahaakin tapahtumassa liikkuu huimia summia.

Vuonna 2017 ralli toi Suomeen yli 20 miljoonaa euroa, joista noin 15 miljoonaa jäi Jyväskylän seudulle. Jos halutaan tuolle rahalle jotain konkreettista vertailua, niin 20 miljoonalla voisi ostaa jo Helsingin pörssin pienimpien yhtiöiden kaikki osakkeet ulos pörssistä.

Isossa tapahtumassa paljon tehtäviä

Yksi viikon kohokohdista minulle oli mediatiimin vierailu Ylen Ralliradion toimitiloissa. Ralliradio on Suomen MM-rallin aikaan lähes 24/7 pyörivä lähetys, joka kuuluu oleellisesti lähes jokaisen ralliseuraajan ykkösmediaan. Ohjelma on mielestäni parasta vuoden parasta urheilujournalismia Suomessa, mikä on näin olympia- ja futiksen MM-kisavuotena todella paljon sanottu.

Ralliradion lähetys pitää sisällään niin tiukkaa asiaa kuin myös paljon huumoria, minkä vuoksi sitä jaksaa kuunnella helposti sen 20 tuntia vuorokaudessa. Itse olen kuunnellut Ralliradiota jo pikkupojasta asti, joten vierailu jäi kyllä ikuisesti tämän fanin mieleen.

Mediatiimi tutustumassa Ylen @ralliradio -studiolla. Seinillä muistoja menneiltä vuosilta. ? Media team visiting Yle Ralliradio. There are memories from past years on the wall. ? #RallyFinland #Ralliradio

Henkilön Neste Rally Finland (@rallyfinland) jakama julkaisu Heinä 25, 2018 kello 3.02 PDT

Meikäläisen tekemä päivitys Ralliradion studiosta.

Toinen yllätys liittyi sosiaaliseen mediaan. Me mediatiimiläiset saimme ylläpito-oikeudet kaikkiin Neste Rally Finlandin sosiaalisiin medioihin, eli Facebookiin, Instagramiin, Twitteriin, YouTubeen sekä tapahtuman nettisivuille. Oli aika huikea kokemus päästä yli 55 000 seuraajan Facebook-sivujen, sekä lähes 40 000 seuraajan Instagram-tilin rattiin.

Etenkin Instan puolella oli aika siistiä nähdä mille näyttää huikea somesuosio omassa puhelimessa. Koska kuvia jaettiin rallin aikana päivässä useita, lähes joka sekunti joku tykkäsi jostain kuvasta, joku kommentoi jotain tai joku tägäsi käyttäjäsi johonkin päin Instagramia. Ilmoituksia tuli minuutissa enemmän kuin omat tilini saavat huomiota koko vuoden aikana.

Yksi hauskimmista kokemuksista sosiaaliseen mediaan liittyen oli puhelimeeni ilmestyvät ilmoitukset Neste Rallyn Instagram-tililtä. Sain peräti pariinkin otteeseen viikon aikana ilmoituksen, miten ”Maisa Torppa kommentoi julkaisua, johon sinut on merkitty”. Ei, kumpikaan ilmoituksista ei tullut henkilökohtaisilta käyttäjiltäni, valitettavasti. Onpahan tuossa kuitenkin jotain retosteltavaa seuraavaan poikien saunailtaan. Jos joku ihmettelee viihdeuutisista tutun Maisan liittymistä ralleihin, niin tämän puoliso on Toyotan kuljettaja Jari-Matti Latvala.

Itse työtehtäviä oli laidasta laitaan. Mediatiimin kautta olisi ollut mahdollisuus tehdä oikeastaan mitä tahansa mediaan liittyvää, videohaastatteluista kirjoittamisen kautta aina kuvankäsittelyyn asti. Meikäläinenkin pääsi kokeilemaan vaikka mitä. Päivittelin tapahtuman sosiaalisia medioita, kirjoittelin juttuja, päivittelin ja korjailin nettisivuja, vastailin kysymyksiin Facebookin chatissa, olin mukana rakentamassa paikkoja, pakkailin toimittajille karttoja, evästä yms sisältäneitä ”selviytymispakkauksia”, ynnä muuta toimintaa.

Viikko piti sisällään oikeastaan aivan kaikkea mahdollista. Somettaa sai niin paljon, että jostain kumman syystä omat päivitykset jäivät viikon aikana lähes kokonaan väliin. Yritin aluksi laskea montako päivitystä tein viikon aikana työni puolesta, mutta menin laskuissani sekaisin jo ensimmäisenä päivänä.

Työvuorot olivat yleensä noin kuuden tunnin mittaisia, ja luikahtivat ohitse todella nopeasti. Tekemistä riitti joka päivä, eikä tylsiä hetkiä ehtinyt tulla. Rallissa tapahtuu asioita lähes kellon ympäri, joten peukaloiden pyörittelyä ei joutunut harrastamaan. Toisaalta taas missään kohti ei myöskään tullut mitään ääretöntä stressiäkään, joten työtahti oli kaikin puolin sopiva.

Jos tuota hommaa vertaa talousblogin ylläpitämiseen, niin se oli selvästi nopeatempoisempaa. Minun blogissani tekstin julkaisua voi venyttää parhaimmillaan jopa kuukausia, mutta rallissa julkaisu saattaa vanhentua jo tunnissakin.

Mahtavasta kokemuksesta taloudelliseen riippumattomuuteen?

Tykkäsin touhusta aivan älyttömästi. Yllätyin ihan miten paljon meikäläinenkin pääsi täytenä ummikkona kokeilemaan. Vaikka mediatiimissä pidettiin yllä tarkkaa laatua ja kovaa tasoa julkaisujen suhteen, saimme silti todella vapaat kädet toteuttaa omia ideoitamme, myös niitä vähän hurjempiakin.

Vaikka vapaaehtoistehtävistä ei maksettu palkkaa, missään kohti ei tullut mieleen mikään ”palkaton harjoittelu”, sillä meistä mediatiimiläisistä pidettiin kyllä täysin huolta. Tämäkin opiskelija sai nauttia viikon ajan todella maittavista ja laadukkaista ruuista Paviljongin ravintolassa.

Koska kyseessä on sijoitusblogi, tässä kohti täytyy miettiä hieman sijoitusasioita. Itselleni tuli viikon aikana erityisesti mieleen taloudellinen riippumattomuus ja mitä sen kenties saavutettua voisin ajallani tehdä. Olen jo aiemmin pohtinut, miten en haluaisi välttämättä viettää sitä töiden merkeissä.

Yksi potentiaalinen kohde vapautuvalle ajalle onkin ralliviikon kokemuksien pohjalta erilaisissa urheilu- ja kulttuuritapahtumissa vapaaehtoisena työskentely. Näin jyväskyläläisenä etenkin urheilupuolelle panostaminen näyttäisi hyvin valoisalle, sillä Jyväskylä on tunnetusti vahva urheilukaupunki. Suomen urheilupääkaupunkinakin mainostettu Jyväskylä tarjoaisi kyllä tekemistä vuoden ympäri, sillä täältä löytyisi läjäpäin niin kesä- kuin talvilajejakin. Vapaaehtoistyölle olisi varmasti kysyntää.

Olen avannut tätä vapaaehtoistyön mahdollisuutta enemmän tässä taloudellisen riippumattomuuden saavuttamista koskevassa artikkelissa.

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa – jopa oman tulevaisuuden

Tekstin alussa muistuttelin taas kerran, miten jopa sen oman tulevaisuuden ennustaminen on loppupeleissä pirun vaikeaa. Sen vuoksi en vielä tiedä tulenko milloin seuraavan kerran kokeilemaan vastaavia tapahtumia. Jos ensi kesänä ei opiskelut tai jopa mahdolliset työt häiritse huveja, melko varmasti haen Neste Rallien mediatiimiin uudestaankin.

Kokemuksena mediatiimissä oleminen oli aivan mahtava! Pääsin kurkistamaan suurtapahtuman kulisseihin, pääsin osallistumaan itse tapahtuman tekemiseen sekä sain vihdoinkin kirjoituskokemusta myös jostain muusta kuin sijoitusbloggaamisesta.

Vaikka ralli ei tänä vuonna päättynytkään suomalaiskuskin voittoon, siitä huolimatta vuoden 2018 Suomen MM-ralli menee omien rallivuosieni ykköseksi. Suosittelen vahvasti bloggarikollegoita kokeilemaan siipiään myös toisenlaisen kirjoittelun parissa, sekä taloudellisesti jo riippumattomia lähtemään mukaan jonkinlaiseen vapaaehtoistoimintaan.

Neste Rallin mediatiimi pistää fiilistellen podiumilla. ??Neste Rally Finland media team having a blast on the podium. #RallyFinland #MadeIt

Henkilön Neste Rally Finland (@rallyfinland) jakama julkaisu Heinä 29, 2018 kello 10.54 PDT

Meidän tiimi, tunnistatko meikäläisen kuvasta?

Kirjoitus on pakko päättää rallimuistoon

Jos kuvittelitte tekstini olevan jo maalissa, joudutte pettymään vielä kerran. Minulla on vielä yksi mukava upote näiden lukuisien aiempien Instagram- ja YouTube-upotteiden kaveriksi. En tiedä näkyykö tästä sekametelisopasta esimerkiksi mobiilikäyttäjille yhtään mitään, mutta otan silti vielä yhden hallitun riskin.

Tämän tekstin haluan päättää yhteen urheilumuistoon, mikä on ylivoimainen oma suosikkini rallimuistoista. Tämä on samalla varmasti yksi legendaarisimpia videoita mitä tulee suomalaiseen urheiluhistoriaan. Vuosi on 1998, eli hieman vajaat 20 vuotta sitten ja aihe liittyy vahvasti jo kerran mainitsemaani Tommi Mäkiseen. Kyseinen video on Yleisradion kuvaamaa materiaalia ja siitä tuli sattumalta eräänlainen Nokian puhelimien mainos puhelinmarkkinoiden olleessa muutenkin hyvässä nosteessa.

Lyhyesti selitettynä videolla on käsillä WRC:n kauden 1998 päätöshetket. Mäkinen johtaa sarjaa ennen viimeistä kilpailua, mutta Mäkisen ensimmäisen päivän keskeytys on viedä maailmanmestaruuden espanjalaiselle Carlos Sainzille. Kisassa on käynnissä viimeinen erikoiskoe, ja Sainz on sen hetkisellä sijoituksellaan nappaamassa mestaruuden. Mäkinen on tekemässä jo lähtöä hotellilta koti-Suomeen, mutta mitä käykään, kun Tommin veli Tuomo Mäkinen soittaa Tommille kesken haastattelun?

Sainzin Toyota Corolla on syttynyt palamaan vain puoli kilometriä ennen maalia, ja myös espanjalainen joutuu keskeyttämään kisan. Molempien keskeyttäessä Mäkisestä tulee kauden 1998 maailmanmestari. Tämä tarina on siis vähän kuin Leijonien 6-5 tappio vuoden 2003 kotikisojen puolivälierissä, mutta suomalaisittain onnellisemmalla lopulla. Jos joku haluaa lukea lisää tuon videon taustoja, niin Iltalehti kirjoitti siitä hyvän jutun vuoden alussa.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

Yksi kommentti kohteessa “Neste Rally Finland 2018 – uusia kokemuksia hakemassa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *