Sisältää mainoslinkkejä: Kyselypaneelit

Viimeisten vuosien aikana olen vähän kokeilun vuoksi lähtenyt testaamaan erilaisia nettikyselypaneeleita, sillä minua kiinnosti tietää, kuinka paljon niistä voi tienata rahaa ja kuinka helposti. Googlailemalla on vaikea saada irti todellisia faktoja, sillä suurin osa aiheen ympärillä pyörivistä julkaisuista sisältää enemmän tai vähemmän värikynää.

Minkä takia monet julkaisut sisältävät sitten väritettyä tietoa? Syy on aika simppeli. Hyvin moni julkaisija saa jonkinlaista rahallista korvausta siitä, jos käyttäjä innostuu artikkelin tai blogikirjoituksen perusteella avaamaan tilin näihin paneeleihin. Samasta syystä paneelit itse tykkäävät maalata isolla pensselillä. Miksipä sitä ei heittäisi vähän kalajuttua tai Lapin lisää mukaan, jos sitä kautta saa helpommin ihmisiä mukaan ja itselleen paksummat tuotot.

Käydään sekin heti tässä alussa läpi suoraan. Myös minä saan näistä kyselypaneelien esittelystä hyötyjä itselleni. Ne ovat joko pisteitä kyselypaneeleihin tai vaihtoehtoisesti suoraan euroja. Tästä huolimatta en kuitenkaan ymmärrä sitä, miksi ihmeessä värittää noita summia, tai kehua palveluita kritiikittömästi. Se on aika naurettavaa, sillä moni huomaa tulleensa vedätetyksi liittymisen jälkeen, kun pisteitä ei välttämättä tipu luvattuun tapaan.

Tässä artikkelissa aion esitellä teille rehellisesti miten paljon olen itse tienannut kyselypaneelien avulla ja minkälaisia kokemuksia minulla on nettikyselyistä parin vuoden kokemuksella. Käyn läpi myös sitä, mihin olen itse omia lahjakorttejani käyttänyt. Tavoitteena tällä artikkelillani olisi olla internetin ”raatorehellisin” nettikyselyistä kokemuksia yhteen niputtava julkaisu. Katsotaan miten se onnistuu.

Maksetut kyselyt 2020 kokemuksia

Vinkkejä nettikyselyiden tekemiselle

Jos nettikyselyillä haluaa oikeasti tienata, täytyy väkisinkin osallistua moneen kyselypaneeliin. Pelkästään yhdellä kyselypaneelilla et tule tienaamaan vuodessa muutamaa kympin lahjakorttia enempää. Tämä johtuu ihan siitä, että parhaatkin paneelit tarjoavat vain joitakin kyselyitä viikossa, jolloin viikoittaiset tulot saattavat jäädä alle R-Kioskin kahvikupillisen.

Kyselyihin kannattaa vastata nopeasti sähköpostikutsun tultua, sillä välillä kyselyt poistuvat jo seuraavana päivänä. Ilmeisesti kyselypaneelit saavat tarvittavat määrät vastauksia melko nopeasti kasaan, jolloin kyselyt umpeutuvat.

Vastatessasi kyselyihin kannattaa olla reipas ote ja vastata mitä ensimmäisenä mieleen tulee. Jos jäät liian pitkään miettimään vastausta, ei näissä kyselyissä tule pääsemään oikein mitenkään tuntipalkoille. Toisaalta liian nopea tai hätäinen ei saa olla, tästä lisää artikkelin loppupuolella.

Kyselyihin käytettävään aikaan liittyen myös parit vinkit tai huomiot. Valitettavasti joidenkin kyselyiden kohdalla tuntuu olevan pientä epämääräisyyttä liittyen etenemispalkkiin, joka etenee kyselyiden alussa varsin rivakasti. Ensimmäisten pikkukysymysten, kuten ikä, sukupuoli, maakunta ja postinumero saatat olla etenemisen mukaan vastannut jo 40 % kaikista kysymyksistä, mutta ”oikeiden kysymysten” tullessa eetteriin palkki etenee enää 1-2 % per kysymys. Ei varmaan tarvitse selittää kenellekään, miksi moinen on tehty.

Samoin kuin kyselyiden arvioitu vastausaika voi olla aivan mitä vain. Joidenkin kyselyiden kohdalla saatetaan puhua 5 minuutin vastausajasta, mutta huomaat käyttäneesi kyselyyn lähemmäs 10 minuuttia.

Siinä vaiheessa kun pisteesi alkavat riittää palkintoihin asti, kannattaa lahjakortit nostaa ulos palvelusta välittömästi. Kerron tästä myöhemmin lisää, mutta ei ole mitenkään tavatonta, että tilisi lukitaan tai jostain muusta syystä tilillesi kertyneet pisteet katoavat bittiavaruuteen. Lahjakortteja voit pantata tilaamisen jälkeen huoletta, mutta nosta aina lahjakortit paneeleista ulos jos sinulla siihen on mahdollisuus.

Noh, mennään vuorostaan iloisempiin asioihin. Siinä kohti kun alat saamaan lahjakortteja, kannattaa tehdä itselle jonkin sortin Excel-tiedosto, johon jemmaat lunastettujen lahjakorttien aktivointikoodeja. Ainakin itse huomasin hyvin äkkiä lahjakorttien vahvistusviestien katoavan sähköpostin uumeniin, joten Excelissä koodit säilyvät tallessa käyttöä varten.

En tiedä onko tuo tietoista vai ei, mutta joidenkin paneelien kohdalla lahjakorttien saaminen ja muuttaminen haluttuun muotoon vaatii aika monta askelta. Ensiksi tilaat lahjakortin, josta saat vahvistusviestin sähköpostiisi ja parin päivän päästä itse lahjakortin koodi. Tämän jälkeen tarvitsee vielä vaihtaa lahjakortin koodi haluttuun palveluun (esim H&M, Tokmanni, Mäkkäri) ja sen jälkeen vasta voit käyttää sen halutussa palvelussa.

Vaikka tuo edellinen saattoi kuulostaa vaikealta, mutta on se silti kaiken vaivan arvoista. Osaselitys haasteille johtunee myös siitä, että noille lahjakorteille on oikeasti tosi laaja valikoima, mihin ne voi käyttää. Excelit vain talteen lahjakorteille, niin ne eivät pääse katoamaan.

Kyselypaneeleihin osallistuvan kannattaa varmistaa myös se, että miten täytettyjen kyselyiden palkkaus toimii. Tästä minulla on ihan elävä esimerkki. Liityin taannoin IRO-Researchin paneeliin ja aloin saamaan kyselyjä sähköpostiini. Vähän harmikseni IRO:n palkkaus perustui puhtaasti arvontaan, eli kaikkien kyselyn täyttäneiden käyttäjien kanssa arvotaan yksi lahjakortti.

Käytännössä siis teet työtä, mutta palkkion saaja arvotaan. Ei minun mielestäni kovin houkutteleva tarjous, kun markkinalla on myös lukuisia jokaisesta oikein täytetystä kyselystä palkinnon tarjoavia toimijoita.

Kyselypaneelien avulla yli 900 euroa

Seuraavaksi tulee kaikkia kiinnostava luku: meidän perheessä ollaan tienattu tähän mennessä lahjakorttien muodossa yli 900 euroa, tarkalleen ottaen 947,86 euroa. Ihan kiva potti lahjakortteja, joita voi käyttää esimerkiksi monissa verkkokaupoissa.

Miten summa on sitten koostunut? Olen jäsenenä tällä hetkellä yhteensä seitsemässä eri nettipaneelissa, joten summa jaettuna paneelien kokonaismäärällä summa ei tunnukaan enää niin hirveän hurjalta. Etenkään kun joskus netissä törmää artikkeleihin, joissa mainostetaan useiden satojen eurojen palkkioita yhdellä paneelilla ja yhden kuukauden aikana.

Nuo satojen eurojen kuukausitulot ovat kyllä sitä itseään. Sanotaanko näin, että en ole koskaan tainnut päästä edes yrittämällä 50 euron kuukausituloihin yhdestä paneelista. Mutta joo, tämä on yksi niitä keinoja, millä moni tykkää provosoida lukijoitaan liittymään paneeleihin.

Toinen tärkeä huomio minun tienesteistäni, joka on pakko myöntää, koska muuten tämä julkaisu olisi enemmän tai vähemmän kusetusta. Kuten tämän osion alussa sanoin, luvut ovat oman perheeni lukuja, eli summassa on mukana myös puolisoni tienaamat lahjakortit. Nämä lahjakortit ovat mukana kokonaisuudessa sen vuoksi, että monet teistäkin voivat hyödyntää tässä perheen muita jäseniä.

Kolmas juttu mikä myös vähän värittää omia tienestejäni, ovat erilaiset suositteluohjelmat. Jos saat kavereitasi mukaan paneelin jäseneksi, saat heistä pisteitä tilillesi, jotka voit käyttää lahjakortteihin. Nämä suosittelujen kautta tulleet pisteet ovat mukana tuossa kokonaismäärässä. Toisaalta näiden paikka on siinä mielessä perusteltu, että myös sinä voit käyttää tätä hyödyksi.

Ei äkkirikastumista, eikä välttämättä edes hidasta sellaista

Eli kaiken rehellisyyden nimissä, niillä ”tienaa paneelin jäsenenä jopa satoja euroja kuukaudessa” -puheilla voidaan heittää vesilintua. Tähän ei pysty varmasti kukaan, vaikka olisit valmis tekemään kahdeksan tuntia päivässä kyselyitä. Kyselyitä ei yksinkertaisesti riitä noin suuriin tienesteihin.

Joskus paneeleissa käy vieläpä niinkin ikävästi, että pääset vastaamaan ensimmäisiin kysymyksiin, mutta myöhemmin kysely jää kesken, ”koska et ole kyselyn kohdeyleisöä”. Eli kaikista kyselyistä ei saa aina pisteitä, vaikka niitä alkaisi täyttämään.

Joskus on kieltämättä vähän raskasta, kun ensiksi sinulta kysytään sukupuolta, ikää, maakuntaa, postinumeroa, statusta (opiskelija, töissä jne), talouden vuosituloja, ja montako henkilöä työpaikallasi on. Sitten tulee ensimmäinen aiheeseen liittyvä kysymys: tupakoitko? Kun vastaat et, kysely päättyy ja pahoitellaan sitä, ettet kuulunut kohdeyleisöön.

Tämä on vähän raskasta, koska oman järkeni mukaan tuollaiset tupakoinnit kannattaisi kysyä heti ensimmäisessä kysymyksessä. Nyt vastasin jo kouralliseen taustakysymyksiä, vaikka en olisi missään kohti ollut kohdeyleisöä. Toisaalta tiedän kyllä, miksi tätä tehdään. Nythän tilaaja sai ”ilmaiseksi” arvokasta tietoa siitä, että noin 30 000 euroa vuodessa hankkiva 28-vuotias yrittäjämies Jyväskylän keskustasta ei polta tupakkaa. Tuo tieto on varmasti tärkeää, kun profiloidaan asiakkaita ja ei-asiakkaita.

Toinen vähän raskas homma liittyy myös sopivien kyselyiden saamiseen. Joskus tiput ulos kyselystä ennen kuin ehdit edes avata sitä. Saat sähköpostiisi kutsun kyselyyn ja avaat linkin välittömästi viestin saapuessa. Linkki kuitenkin valittaa, että olemme saaneet jo tarpeeksi sinun kaltaisilta käyttäjiltä vastauksia. Parhaimmillaan sinulle tarjotaan vielä paria muuta kyselyä, joissa on yhtä surkea lopputulema.

Mitkä ovat olleet parhaita paneeleita minulle?

Seuraavaksi ajattelin esitellä teille parhaat (ja surkeimmat) paneelit, jotka olen itse kokenut. Paneeleissa on todella merkittäviä eroja keskenään niin toimivuuden, palkkioiden kuin kaiken muunkin osalta.

M3 Panel kokemuksia maksetut kyselyt

M3Panel

M3Panel on ensimmäinen paneeli, johon olen liittynyt. Samalla se on myös oma suosikkini. Se toimii teknisesti hyvin, kyselyt ovat laadukkaita ja palkkiotkin ihan asiallisia. M3Panel tarjoaa esimerkiksi muutamia pisteitä lohdutukseksi, vaikka et kelpaisi kyselyn kohdeyleisöön. Eli äärimmäisen harvoin jäät täysin tyhjin käsin.

Kyselyitä tulee tiuhaan tahtiin, eli tienaaminen on mahdollista senkin myötä. Aiheet ovat mielenkiintoisia ja tarjolla on joskus jopa tuttuja ja isoja brändejä. Olen M3Panelin kautta päässyt monesti vaikuttamaan mm. Liikenneturvan ja Keskon some-kampanjoihin.

M3Panel tarjoaa myös oman suositteluohjelman, eli voit tarvittaessa alkaa tienaamaan itsellesi pisteitä suosittelemalla palvelua muille. Voit tienata ihan vain jo suositteluohjelmalla 50 euron lahjakorttien edestä pisteitä.

M3Panelista tulleet lahjakortit tulevat Huurayn kautta, joka on myös oma suosikkini. Yleensä käytän Huuray-lahjakortit Foodoraan, eli käytännössä maksan omat syömiset kotiinkuljetuksella kyselypaneelien avulla. M3Panelilla on myös jonkinlainen oma lahjakauppa, mutta se on mielestäni melko rihkamantäyteinen.

Miinuksena M3Panelista todettakoon, että sieltä tulee välillä näitä edellä mainittuja ”et sovi tähän kyselyyn” -tyyppisiä kyselyitä. Joskus myös liian nopeasti täytetty kysely aiheuttaa hylsyn, josta et saa lainkaan pisteitä. Tämä on erityisen rasauttavaa, kun täytät kyselyn nopeasti mutta mielestäsi laadukkaasti.

M3Panel (4 tähteä)

Plussat:

  • Toimii teknisesti hyvin, ei kielikukkasia
  • Kyselyt asiallisia ja tunnettuja brändejä
  • Kyselyitä tulee paljon
  • Suositteluohjelman mahdollisuus
  • Saat hieman pisteitä, vaikket kuuluisi kohdeyleisöön

Miinukset:

  • Välillä kyselysi hylätään ”syyttä”
  • Eurojen sijasta puhutaan pisteistä
Tutustu M3Paneliin

YouGov

YouGov on ollut käytössäni reilun vuoden ja sekin on kaikin puolin ihan asiallinen, vaikka ensisilmäys antaakin kuvan melko yksinkertaisesta palvelusta. Ulkokuori pettää kuitenkin hieman, sillä teknisesti kyselyt toimivat hyvin.

YouGovin ainoa miinus tulee siitä, että kyselyitä tippuu vain pari viikossa, mikä on huomattavasti M3Panelia vähemmän. Plussana taas YouGov taitaa antaa pisteitä jokaisesta kyselystä, eli siellä ei tule koskaan ilmoituksia siitä, ettet kuulunut nyt kohdeyleisöön.

Myös YouGovilla on myös käytössään kaikille avoin suositteluohjelma, josta tienaa kivasti pisteitä. Itse asiassa suosittelusta tulee mielestäni suhteessa kyselyihin tosi hyvin pisteitä. Yksi suosittelu saattaa tuoda saman verran tilille täytettä, kuin kahdeksan lyhyen kyselyn tekeminen.

YouGov käyttää Presentcardin lahjakortteja, joka taitaa nykyään vastata täysin GoGiftin lahjakorttia. Näillä lahjakorteilla on lukuisia eri käyttötapoja, mutta omasta Excelistäni katselin YouGovin lahjakorttien menneen Vero Modan verkkokauppaan.

YouGov (4 tähteä)

Plussat:

  • Et jää koskaan kyselyn kohdeyleisön ulkopuolelle
  • Hyvä suositteluohjelma

Miinukset:

  • Kyselyt toimivat välillä vähän hassusti
  • Kyselyt ovat vähän tylsiä (ei esimerkiksi tunnettuja brändejä)
  • Kyselyitä tulee harvoin (vain muutamia kuukaudessa)
Tutustu YouGoviin
Kantar maksetut kyselyt kokemuksia

Kantar

Seuraavaksi nostaisin esiin Kantarin, joka on melko sekava ulkoasultaan, mutta toimii hyvin. Kantarin kyselyistäkään en muista saaneeni koskaan ”ulosajoa”, eli kaikista vastatuista kysymyksistä olen aina saanut täydet pisteet. Tämän palvelun voisi tiivistää termillä ”junan vessa”, eli karun ulkokuoren alta löytyy simppeli ja toimiva ratkaisu.

Kantarin kautta kyselyitä tulee ihan asialliseen tahtiin, eli pari-kolme kappaletta viikossa. Tämän myötä lahjakortteja on helppo kerryttää täyteen suht nopeasti. Kyseyiden aiheet ovat myös helppoja ja mukavia, mm. suomalaisille tuttujen kauppojen arviointia.

Kantarin repertuaarissa on myös vähän erikoisempia tienestimahdollisuuksia. Kerran olen nimittäin osallistunut Kantarin paneelin kautta mystery shopping-kokeiluun, jossa minun piti asioida Skoda-liikkeessä esittämässä kiinnostunutta uuden auton hankinnasta. Kävin liikkeessä ja täytin reissun jälkeen kyselylomakkeen. Täydentelin vastauksiani vielä yhdessä puhelinhaastattelussa. Lopputulemana sain 90 euron GoGift-lahjakortin, eli koin päässeeni työstä huolimatta tuntipalkoille.

Kantarilla on käytössä GoGift-lahjakortit, joita olen vaihtanut ainakin McDonaldsin lahjakortteihin.

Kantar (4 tähteä)

Plussat:

  • Asiallisia kyselyitä ja niitä tulee tiheään tahtiin
  • Pisteitä kertyy helposti
  • Kuin junan vessa, ei ylimääräisiä sekoiluja

Miinukset:

  • Ruma ja sekava
Tutustu Kantariin

Norstatpanel

Jos Kantarin ulkoasu muistutti junan vessaa, Norstatpanelissa ulkoasu muistuttaa japanilaista älyvessaa. Norstatpanel on visuaalisesti miellyttävä ja teknisesti hyvin toimiva, jonka vuoksi sitä on miellyttävä käyttää. Kyselyt ovat asiallisia ja Norstatpanel maksaa hitusen myös niistä kyselyistä, joihin et syystä tai toisesta kelpaa. Et siis jää koskaan tyhjin käsin osallistumisen jälkeen.

Pienenä miinuksena nostettakoon jopa visuaalisen puolen vetäminen yli. Norstatpanelissa tuntuu olevan jo vähän liikaa liikkuvia osia ja erikoisuuksia, mikä tekee sivuston ymmärtämisestä alussa haastavaa. Hyvä esimerkki tästä sekavuudesta on kyselyiden pisteytys. Kyselyyn vastaaminen kerryttää sinulle tähtiä, pisteitä ja arpalippuja. Tähtiä vaihdetaan lahjakortteihin, pisteiden roolia en ole vieläkään ymmärtänyt ja arpalipuilla pääset johonkin arpajaisiin mukaan.

Sen sijaan yksi isompi miinus täytyy nostaa myös tässä artikkelissa esiin, vaikka se on vähän ikävämpi juttu kaikille osapuolille. Iso miinus tulee siitä, että allekirjoittanut potkittiin ulos paneelista. Syynä oli Norstatpanelin mukaan liian nopeasti täytetyt kyselyt. Tässä tullaan juuri siihen, mistä puhuin artikkelin alussa, eli jos näissä paneeleissa tahtoo tienata rahaa, täytyy kyselyitä täyttää melko rivakasti. En tietenkään tarkoita tällä sitä, että kyselyissä heitetään ”silmät kiinni ja sinne päin” -tyyppisesti sokkona vastauksia, mutta jos taas jahkailee vastauksissa liian pitkään, huomaa tuntipalkan jäävän johonkin euron-kahden nurkille.

En saanut Norstatpanelilta palautetta siitä, että kyselyni olisivat varsinaisesti huonosti täytettyjä, vaan liian nopeasti. Kun kyselystä toiseen suoriuduin maliin asti keskivertoa nopeammin, niin automaatti jäädytti tilini. Tästäkään ei järin selvästi edes informoitu allekirjoittanutta, vaan huomasin asian kun koitin pitkän tauon jälkeen kirjautua palveluun. Tämän jälkeen olin Norstatpaneliin yhteydessä, jonka jälkeen he selittivät minulle potkujen taustat, eivätkä ole huolineet allekirjoittanutta takaisin jäseneksi.

Käytännössä se kuoppa johon lankesin liittyi vastausten nopeuteen. Norstatpanel seuraa kauanko keskimäärin käyttäjät vastaavat kyselyihin, ja jos joku vastaaja pistää silmiin liian nopeana, suljetaan tämän tili ilman ennakkovaroitusta. Jälleen kerran esimerkkitapaus siitä, minkä vuoksi kaikki lahjakortit sun muut kannattaa nostaa palvelusta ulos heti niiden täytyttyä.

Myös Norstatpanel luottaa GoGiftiin. Omien tilastointieni mukaan olen käyttänyt Norstatpanelin lahjakortit Ikean ja Tokmannin verkkokauppaan.

Norstatpanel (3 tähteä)

Plussat:

  • Visuaalisesti näyttävä ja teknisesti toimiva
  • Hyviä kyselyitä

Miinukset:

  • Liikaa kaikkea oheisjuttua, mm. suositteluohjelma löytyy, mutta siihen pääsemistä ei kerrota
  • Käyttäjien blockaaminen liiallisen nopeuden vuoksi
Tutustu Norstatpaneliin

Kuluttajapaneeli

Kuluttajapaneelille olen omistanut kokonaan oman blogikirjoituksen. Käydään nopeasti silti sen ominaisuudet läpi. Kuluttajapaneeli on visuaaliselta puoleltaan keskikastia, ei miellyttävä, mutta ei myöskään hirveä. Kyselyt ovat ihan laadukkaita ja toimivia.

Pisteet Kuluttajapaneelille myös siitä, että se on tähän astisen listan ensimmäinen ihan oikealla rahalla palkkiota tarjoava paneeli. Muiden paneelien kohdalla saat jotain epämääräisiä tähtiä tai pisteitä, joiden rahallista arvoa voi olla vaikea laskea ennakkoon (paljonko 3 tähteä tai 75 pistettä on rahana), versus siihen, että saat 1,1 euroa kyselyn täyttämisestä.

Sen sijaan miinuspisteitä tulee siitä, että kyselyitä ei tipu kovin tiuhaan tahtiin. Tai jos tipahtelee, niin et ole niihin soveltuva. Vähän erikoisesti vastailu-urani alkuvaiheessa kyselyitä tuli tosi paljon ja kaksi ensimmäistä lahjakorttia tipahti varsin nopeasti tilille, mutta sen jälkeen tahti on hidastunut paljon.

Voidaankin sanoa, että hieman pidemmälle viety käyttökokemus ja enemmän pisteitä tuottavia kyselyitä, niin Kuluttajapaneelin kohdalla puhuttaisiin yhdestä parhaasta paneelista. Nyt se on hyvää keskitasoa.

Kuluttajapaneelin lahjakortit ovat Presentcardin, eli GoGiftin kautta. Muistan vaihtaneeni nämä lahjakortit Tokmannin lahjakorteiksi ja ostaneeni niillä Tokmannilta lonkeroa viime kesänä.

Kuluttajapaneeli (3 tähteä)

Plussat:

  • Puhutaan euroilla
  • Tekninen toimivuus asiallinen

Miinukset:

  • Kyselyitä tulee harvoin, tai et ole niihin soveltuva
Tutustu Kuluttajapaneliin
Kyselytutkimus kokemuksia

Suomitutka

Suomitutka on vähän erikoinen lintu. Se nimittäin vaikuttaa olevan ihan puhdas kopio Kuluttajapaneelista, mutta eri nimellä ja vähän erilaisilla väreillä. Sen vuoksi siihen pätee oikeastaan yks yhteen edellisen Kuluttajapaneelin speksit: tekninen toimivuus on ok ja on mukavaa kun puhutaan euroista.

Sen sijaan miinuksena nostetaan se, että kyselyitä tippuu vielä nuukemmin, kuin Kuluttajapaneelissa. Minusta tuntuu siltä, että niitä kyselyitä tulee 1 per kuukausi -tahdilla. Se on hidas tahti ja lahjakorttien kerryttämiseen menee kauan.

Koska Suomitutka on lähes puhdas kopio Kuluttajapaneelista, myös täällä lahjakortit tulee Presentcardin, eli GoGiftin muodossa. Turhana knoppitietona kerrottakoon, että molemmat Suomitutkasta saadut kympin lahjakorttini ovat vielä käyttämättä.

Suomitutka (2 tähteä)

Plussat:

  • Puhutaan euroilla
  • Tekninen toimivuus asiallinen

Miinukset:

  • Kyselyitä tulee aivan liian harvoin
Tutustu Suomitutkaan
Mobrog palkkiolliset kyselyt

Mobrog

Mobrog on minulle tuore tapaus, josta olen ehtinyt saada kokemusta parin kuukauden ajalta. Se tuntuu olevan varsin iso yhteisö, mutta myös täällä tekninen toimivuus on suorastaan kehnoa. Sivusto on iso ja sieltä löytyy vaikka ja mitä, mutta kaikki toimii vähän kehnon puoleisesti.

Raaka esimerkki sekoilusta: avaan minulle avoimen kyselyn, josta luvataan maksaa 0,38 euroa. Avaan sen ja minulle tarjotaankin kyselyä, josta korvaus onkin yht’äkkiä 0,45 euroa. Alan täyttämään kyselyä, jossa ensiksi kysellään viisi kysymystä taustatietoja (onko minulla ollut koronaoireita, käytänkö silmälaseja, paljonko työpaikallani on työntekijöitä), sen jälkeen rastitan ruutuun 6 kappaletta erilaisia ehtoja (hyväksyn kyselytulosten käytön, hyväksyn evästeet, hyväksyn tietosuojaselosteet, hyväksyn GDPR-sopimuksen jne). Lopulta ennen ensimmäistäkään ”oikeaa kysymystä” minulle tulee ilmoitus: et ole soveltuva tähän kyselypaneeliin ja tyhjin käsin kotiin.

Olen pystynyt palvelussa täyttämään muutamia kyselyitä, mutta arviolta reilusti yli puolet avoimista kyselyistä päättyy umpikujaan. Mobrogissa on kyllä kiitettävä määrä kyselyitä, kenties koko tämän listan eniten tarjottavaa, mutta hirveästi ei tee mieli niitä lähteä avaamaan, koska suurella todennäköisyydellä et pääse itse kyselyyn asti. En tiedä olenko mahdollisesti jättänyt jotkut ennakkotiedot antamatta palvelulle, koska minua huolitaan niin harvoin mukaan.

Teknisten ongelmien lisäksi Mobrogilla on käytössään rasittavia kyselyiden laatuseurantoja. Minulta on viety tililtä kertaalleen 0,67 euroa pois vedoten Quality Checkiin. Naurettavinta tässä oli se, etten ollut vastannut ensimmäiseenkään palvelun kyselyyn noin kuukauteen, mutta ilmeisesti Mobrog voi koska tahansa käydä nostamassa tililtäni rahaa laadunvalvontaan vedoten. Jälleen kerran muistutus siitä, että nostakaa tilinne heti tyhjäksi kun pisteitä kertyy tarpeeksi.

Plussana Mobrigissa kyselyiden määrän lisäksi on suositteluohjelma. Saat euron jokaisesta paneeliin liittyneestä kaverista, joka täyttää enemmän kuin kolme kyselyä. Vaikka juuri äsken valitin kyselyihin pääsemisen vaikeutta, niin ainakin omat kaverini ovat saaneet aika äkkiä sen kolme kyselyä kasaan. Sen vuoksi omat epäilykeni kohdistuvatkin siihen, että minulta puuttuu joku ennakkotietokysely, jonka vuoksi en saa kyselyitä vastattavaksi.

Mobrog eroaa lahjakorttien osalta merkittävästi kilpailijastaan, sillä siellä ei ole käytössä varsinaisesti lahjakorttia, vaan ihan ehtaa rahaa. Rahan voi nostaa Mobrogista joko EcoMatcher-, PayPal-, tai Skrill-tilille.

Mobrog (2 tähteä)

Plussat:

  • Puhutaan euroilla
  • Kyselyitä on todella paljon
  • Hyvä suositteluohjelma

Miinukset:

  • Tekninen toimivuus ja ulkoasu
  • Käännösvirheitä riittää
  • Kyselyihin vaikea päästä kiinni
  • Pisteiden vähentäminen yllättäen
Tutustu Mobrogiin
Monosurveys FI kokemuksia paneeli 2021

Monosurveys

Monosurveys muistuttaa alustalta Mobrogia, mutta visuaalisesti selvästi hienompana. Toki pakko mainita, että vaikka visuaalisuus on hyvin hoidossa, niin ilmeisesti tähän panostaminen on otettu pois tekniseltä puolelta. Ainakin omalla koneellani Monosurveyn kanssa on evästeisiin liittyvää ongelmaa, minkä vuoksi en pääse kirjautumaan tililleni. Pienenä kiertotienä kirjautuminen kuitenkin toimii evästeitä tallentamattomassa Chromen incognito-tilassa, joten en koe tästä tulevan hirveän isoa mutkaa.

Monosurveyn kyselyitä tippuu ihan hyvään tahtiin, joskin miinuksena annettakoon, että monet niistä ohjaavat kokonaan toiselle sivustolle. Käytännössä sinulle tarjotaan kyselyä, jonka voit tehdä vasta rekisteröidyttyäsi uudelle sivustolle. Näen tämän aika raskaana tapana toimia, etenkin kun rekisteröitymisen ja parin yleismallin ennakkokysymyksen jälkeen sain jälleen tietää, etten sovi kyselyyn.

Toinen hauska juttu on jälleen kerran kyselyihin menevän ajan arviot, sekä niistä maksettava palkkio. Esimerkiksi yhtä kyselyä markkinoitiin 2-30 minuutin kyselyksi, ja palkkiona sama 0,35 euroa. Käytännössä tuntipalkka jää kehnoimmillaan 70 senttiin tunnilta. Maksaisikohan jopa Roope Ankka parempaa palkkaa työstä? Huomionarvoista on myös se, että kehnosta palkkiosta huolimatta ei ole mitään varmuutta, että pääsisit lopulta suorittamaan avattua kyselyä.

Plussana Monosurveysilta on mainittava suosittelyohjelma, eli sitä kautta mahdollisuus on tienata myös muidenkin, kuin kyselyiden täyttämisen kautta.

Monosurveys (2 tähteä)

Plussat:

  • Puhutaan euroilla
  • Kyselyitä ihan asiallinen määrä
  • Hyvä suositteluohjelma

Miinukset:

  • Tekninen toimivuus (mm. kirjautuminen tehtävä incognito-tilassa)
  • Ohjaa usein ulkopuoliselle sivustolle tekemään kyselyitä
  • Kehnot palkkiot
Tutustu Monosurveys
MielipideMaailma.fi kokemuksia

Mielipidemaailma

Lista lähestyy loppuaan ja jäljellä on enää surkeimmat tapaukset. Yksi kehnoimmista tapauksista on Mielipidemaailma. En oikein osaa sanoa mitään positiivista sen toiminnasta, sillä siinä on kaikki sekavuudet onnistuttu niputtamaan samaan pakettiin. Tämä on vähän kuin edellä mainittu Mobrog, mutta sillä erotuksella, että homma toimii vieläkin huonommin.

Mielipidemaailmassa on myös tyypillistä se, että avaat jonkun kyselytutkimuksen, esimerkiksi 100 pisteen kyselyn, josta ohjaudut tekemään 20 pisteen kyselyä. Taas kerran turhia taustakysymyksiä, jonka jälkeen sinut ohjataan tekemään 50 pisteen kyselyä. Looppi lähtee alusta ja löydät itsesi tarrautumassa 60 pisteen kyselyyn. Lopulta pääset tähän kiinni ja vastassasi on äärimmäisen tuskainen ja vaikeasti täytettävä kysely.

Vartin panostamisen jälkeen tilillesi kilahtaa pisteitä ehkä 20 sentin edestä tuntipalkan jäädessä alle euroon. Olen ollut Mielipidemaailman jäsen nyt vuoden, mutta en ole vieläkään saanut tienattua ensimmäistä lahjakorttia. Olen tehnytkin jo päätöksen, että kun saan nykyiset pisteet ulos lunastettavaan pisteeseen, en enää ikinä koske koko palveluun.

Mielipidemaailman palkinnot voi hakea joko Paypalin kautta (min 500 pistettä) Stadium digital-lahjakorttina (1000 pistettä) Virtual Mastercard®-pisteinä (2500 pistettä) tai Zalando-lahjakorttina (1000 pistettä).

Mielipidemaailma (1 tähti)

Plussat:

  • Kai täällä voi joku tienata jotain?

Miinukset:

  • Kaikki
Tutustu Mielipidemaailmaan
IROResearch Oy kokemuksia

IROResearch Oy

IROResearch tuli minulle mukaan kuvioihin matkan varrella ja myös vähänä erikoisen sattumuksen kautta. Syksyllä 2021 IROResearch kontaktoi erilaisia vaikuttajia, jollaiseksi he olivat mieltäneet myös meikäläisen. Minulta kysyttiin kiinnostusta osallistua vaikuttajille tehtävään puhelinhaastatteluun, jossa juttelimme vartin ja minulle jäi puhelusta käteen 30 euron S-ryhmän lahjakortti. Hyvä diili kaikin puolin.

Puhelun jälkeen minulta kysyttiin kiinnostusta liittyä IROResearchin kyselypaneeleihin, johon vastasin luonnollisesti myönteisesti. En siis tiedä, miten iso prosessi paneeliin liittyminen omatoimisesti on, koska minut lisättiin sinne puolestani. Olisinko muutaman viikon odottanut ensimmäisiä kyselyitä sähköpostiin, ennen kuin niitä alkoi tulla.

Heti ensimmäisessä minulle kohdistetussa kyselyssä ihmettelin sitä, että palkkio kyselyyn vastaamisesta oli vain osallistuminen 50 euron lahjakortin arvontaan. Klikkasin kyselyn auki ja se näytti aivan normaalilta kyselyltä mitä kaikki kilpailijatkin tarjosivat, mutta varmaa palkintoa ei vastaamisen jälkeen saanut käteen, vaan kaikki hoitui arpajaisten kautta.

Meikäläinen suhtautuu arvontoihin aika nihkeästi ihan jo periaatteesta. Olen elämäni aikana osallistunut aika moneen arvontaan internetissä, mutta voittojen määrä taitaa olla pyöreät nolla. Näen tässä siis mahdollisuuden tehdä töitä saamatta ikinä minkäänlaista palkkiota.

Kun pikku hiljaa kaikissa minulle tarjotuissa kyselyissä palkkiona oli arvonta, laitoin viestiä IROResearchin asiakaspalveluun. Sain sieltä vastauksen, että tämä on heidän linjauksensa, eli palkkiot ovat aina arvontoja. Tämä oli minulle riittävä syy erota paneelista. Paneelista eroaminen ei hoitunut omatoimisesti, vaan siitä piti laittaa sähköposti, johon onneksi reagoitiin vielä saman päivän aikana.

Vielä eroamisen jälkeenkin IROResearch jatkoi kuitenkin ärsyttämistäni. IROResearchilla on ärsyttävä tapa, että kutsuja avonaisiin tutkimuksiin pommitetaan todella paljon. Jos et vastaa ensimmäiseen tarjoukseen, sinulle tulee 2-3 kappaletta ”muistutusviestejä” avoilla olevasta kyselystä, johon et ole vielä vastannut.

Näitä muistutusviestejä tulee jopa tekstiviestillä, johon en ole muiden paneelien kohdalla törmännyt. Hyvin ärsyttävä tapa, että sähköpostikansiosi spämmätään täyteen viestejä, jos et halua tehdä kyselyä. Erikoista oli myös se, että viestejä tippui vielä paneelista eroamiseni jälkeen, toki tästä IRO:n asiakaspalvelu varoitteli minua jo ennakkoon.

IROResearch Oy (0 tähteä)

Plussat:

  • IROResearchilla on ihan hyviä puhelimessa tehtyjä kyselyhaastatteluja, mutta kyselypaneelit eivät onnistuneet

Miinukset:

  • Kyselyissä ei varmaa palkintoa, vaan palkinnon saajat arvotaan
  • Ilmoituksia avoimena olevista kyselyistä tulee rasittavan paljon
  • Paneelista eroaminen on monimutkikasta
Tutustu IROResearchiin
Taloustutkimus kyselypaneeli kokemuksia

Taloustutkimus

Taloustutkimukseen törmäsin keväällä 2022 jonkinlaisen some-mainoksen kautta. Sosiaalisen median alustat ovat ilmeisesti noteeranneet sen, että meikäläisellä löytyy intoa näitä kyselypaneeleja kohtaan, joten minulle kannattaa markkinoida niitä.

Olinkin varsin kiinnostunut tämän mainoksen sisällöstä, eikä mennyt kuin pari sekuntia, kun olin jo penkomassa Taloustutkimuksen verkkosivuja. Harmillisesti kiinnostukseni kuoli niin ikään lähes välittömästi. Taloustutkimuksen kyselypaneelissa palkitsemisperiaate on heidän omien sanojensa mukaan seuraavanlainen: osallistut joka kuukausi erilaisten palkintojen arvontaan.

Kuten jo yllä mainitun IROResearchin kohdalla tuli mainittua, meikäläisellä on periaatepäätös näihin kyselypaneeleihin liittyen. Minä haluan kyselypaneelien täyttämisestä varman palkinnon, eikä pelkät puheet mahdollisten palkintojen voittamisesta ole minulle kylliksi. Miksi osallistua paneeleihin, jotka maksavat ehkä palkintoa, kun tarjolla on varmuudella palkkioita maksavia paneeleja?

Kaiken kurjuuden maksimoi myös se, että Taloustutkimuksen kyselypaneeleihin liittyvä informaatio on lähes olematonta. Ilmeisesti kyseessä on kilpailijoihinsa verrattuna hyvinkin kotimainen toimija, mikä on ehdottomasti plussa, mutta mitään muuta informaatiota Taloustutkimuksesta ei valitettavasti verkkosivujen avulla aukene. Edes niistä kuukausittaisista palkinnoista ei tarinoida yhtään mitään.

Omalta osaltani jätin Taloustutkimuksen paneelin tyystin kokeilematta. Sen vuoksi sitä ei olla edes arvosteltu.

Taloustutkimus (ei arvostelua)

Plussat:

  • Kotimainen toimija

Miinukset:

  • Kyselyissä ei varmaa palkintoa, vaan palkinnon saajat arvotaan
  • Palkintojen sisällöstä ei pienintäkään vihjettä
  • Laajat sivut, mutta informaatiota nuukasti
Tutustu Taloustutkimukseen

Loppupäätelmät: voiko kyselypaneeleilla tehdä oikeasti rahaa?

Tämä on vähän vaikea kysymys. Periaatteessa kyllä, paneeleilla voit tienata itsellesi rahaa. Jäihän minullekin jo useita satoja euroja viivan alle lahjakorttien muodossa.

Toisaalta tässä on niin monta eri tekijää hallussa, että vastaus ei ole ihan yhtä suora. Minua hieman ärsyttää kyselypaneelien raivokas mainostaminen jopa satojen eurojen kuukausituotoista, joka on pelkkää mainospuhetta. Näihin ei pääse edes teoriatasolla.

Tienaamiselle hallaa tekee myös liian tunnollinen vastaaminen. Välillä tulee vastaan kyselyitä, joissa on pitkä lista kaikille tuttuja brändejä ja jos ilmoitat brändin tutuksi, pitenee kyselykin parhaimmillaan jopa moninkertaisesti pidemmäksi. Esimerkiksi vaikkapa tv-kanavien kohdalla me kaikki tunnemme Ylen kanavat, MTV:n, Nelosen, Subin, Jimin jne. Jos vastaat tietäväsi edes nimeltä nämä kaikki kanavat, joudut vastaamaan jokaisen tunnistamasi kanavan kohdalla 5-10 lisäkysymykseen.

Oma lukunsa on sitten tuo tekstissäkin mainittu nopeuspuoli. Se on raaka fakta, että mitä nopeammin laitat kyselyt valmiiksi, sitä enemmän ja nopeammin tienaat. Palkkio on sama, käytit kyselyyn sitten keskimääräisen ajan tai tuplasti sen.

Sekään ei innosta panostamaan kyselyiden laatuun, että joskus erilaiset spämminestotyökalut merkkaavat vastauksesi spämmiksi, vaikka olisit tehnyt kyselyn viimeisen päälle huolellisesti. Olet saattanut olla kyselyssä liian nopea, tai samasta IP-osoitteesta on tullut jo ennen vastauksia. Maininnan ansaitsee myös tekniset ongelmat, joiden takia minulta on joskus jäänyt pisteitä saamatta. Kysely on kaatunut kesken sen täytön, jolloin käteen jää tyhjä arpalappu.

Sekin on vähän ikävää, joskin ymmärrettävää, että kyselypaneeleilla on oikeus valita omat panelistinsa. Jos he epäilevät sinun vastaustesi laadun olevan heikko, sinut voidaan bannata palvelusta ilman varoitusta. Jos sinulla oli pisteitä lahjakortteihin tilillä, niin voi voi.

Muuten kyselypaneelit ovat ihan mukava tapa viettää aikaa. Omat paneelien kulta-ajat osuivat ajalle ennen koronaa, kun matkustin paljon julkisilla ja tarvitsin matkalle jotain tekemistä. Sitten kun lahjakortteihin asti pääsee, niin hyvältähän se tuntuu, kun saat periaatteessa puhdasta rahaa tilillesi.

Jos tykkäsit tämän artikkelin avoimuudesta ja rehellisyydestä, tee minulle palvelus. Jätä artikkelin loppuun jonkinlainen kommentti, tai jaa tätä artikkelia sosiaalisessa mediassa. Meikäläisellä olisi sellainen optimistinen tavoite, että tämä julkaisu leviäisi internetissä ja haastaisi ne monet ”helpoista satojen eurojen kuukausituloista” kertovat vähän väritetyt julkaisut.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

16 kommenttia kohteessa “Tienasin nettikyselyillä yli 900 euroa – ota haltuun vinkit ja opit

  1. Doora kommentoi:

    Hieman clickbait-otsikko tässä jutussa.

    Olen ajatellut erota (kunhan jaksan) Yougovista, koska en ole saanut sieltä ainuttakaan kyselyä. Tuohon Kantariin pitäisi kai saada kutsu? Mielipidemaailmasta tulee eniten kyselyjä, mutta hinta-vaivasuhde on tosiaan myös alhaisin. Täyttelen niitä silti silloin kun huvittaa ja yksi kymppi on tullut tienattua, kun liityin marraskuussa. Keskimäärin olen tienannut eri paneeleista yhteensä ehkä 20€/kk, vaikka teen kaikki kyselyt,

    Jos olisin yhtä hyvätuloinen kuin sinä, en vaivautuisi. Saahan noilla vähän saippuaa ostettua. 🙂

    • Doora kommentoi:

      Se muuten mietityttää, että PayPal-tili pitäisi linkittää paneelin kanssa, jolloin myös osoitteesi ym. henkilötiedot välittyvät paneelille. En ole halunnut sitä tehdä, joten olen lunastanut pisteet vain lahjakortteina. Mielipiteitä tuosta asiasta?

      • RJW kommentoi:

        Tämä on hyvä huomio. En tiedä näkeekö paneli lunastusvaiheessa PayPal-tilin tietoja miten tarkasti. En ole itse asiassa koskaan nostanut rahaa ulos tileiltä minkään muun kuin lahjakortin muodossa, mutta Mobrogin tullessa kuvioihin on jossain vaiheessa pakko luoda PayPal-tili, jos ajattelin nostaa rahani jotenkin ulos.

    • RJW kommentoi:

      Moi. Nykyaikana elämme klikkauksienkalasteluotsikoiden ympyröimänä, joten kilpailu on kovaa. Näin julkaisijan roolissa huomaa helposti otsikon merkityksen. Hyvänkin tekstin voi pilata heikolla otsikolla, joka ei saa herätettyä kiinnostusta. Toinen juttu mitä lukijapuoli ei tahdo aina muistaa, niin kaikki kommentit ja some-jaot ovat aina hyvä asia artikkelin kannalta. Ne molemmat ovat algoritmeille merkki siitä, että sisältö on jollain tavalla kiinnostavaa ja Googlet sekä Facebookit boostaavat näitä postauksia omissa uutisvirroissaan. Raaka peli Ranualla.

      YouGovista tulee tasaiseen (hiljaiseen) tahtiin kyselyitä ja mä tykkään YouGovissa siitä, että niistä kyselyistä saa aina palkkion. Ei tule niitä caseja, että et kuulunut meidän kohdeyleisöön, tai järjestelmä ei jätä pisteitä antamatta liian nopeasta vastaamisesta yms. YouGov on kuin panssarivaunu: etenee hitaasti, mutta jatkuvasti eteenpäin 😀

      Hauska kuulla että olet saanut Mielipidemaailmasta jotain tuloksia. Olen itse ollut siellä asiakkaana muistaakseni viime keväästä asti, ja tuloksena on joku 800 pistettä. Koitan saada tuon tonnin rikki, sen jälkeen loppuu sen paneelin käyttö.

      Olet kyllä ihan oikeassa sen suhteen, että ei maksa välttämättä vaivaa. Jos en olisi bloggaaja, joka saisi tästä tienestien lisäksi myös lukijoita kiinnostavaa sisältöä tänne sivustolle, niin en olisi jaksanut varmaan näinkään pitkään paneeleita. Meilkein isommat hyödyt paneeleista minulle tulevatkin siitä, että saan niiden avulla tuotettua sisältöä aiheesta ”tienaa rahaa helposti kotoa käsin”, mikä on yksi suosituimpia aiheita internetissä.

  2. Sini kommentoi:

    Kiitos tästä jutusta! Olitpas nähnyt tämän eteen paljon vaivaa ja jaksoit kirjoittaa jokaisesta paneelista jotakin. Ihanaa lukea tämmöinen puolueeton ja rehellinen teksti.

    Itse olen vasta tänä vuonna ”keksinyt” nämä paneelit ja ihan hauskaa hupiahan nämä ovat. Kerran sain osallistua Norstatin kautta musiikin kuuntelu -testiin, joka kesti vajaat pari tuntia ja sain siitä 45 euron GoGift -lahjakortin. Se oli huippu!

    Tuon lahjakortin lisäksi olen onnistunut tässä alkuvuoden aikana saamaan muita lahjakortteja tai Paypal rahaa muutamalla kympillä, joten olen oikein tyytyväinen. Harmi kun näitä ei ollut keskitty silloin kun olin opiskelija tai hoitovapaalla, kun nämä olisivat oikeasti jopa helpottaneet taloutta. Nyt työssäkäyvänä nämä eivät varsinaisesti vaikuta talouteeni mitenkään, mutta ainahan pienet lisätienestit piristää mieltä!

    Jutussasi oli pari paneelia, joihin en ollut vielä liittynyt, joten testailempa nekin! Kiitokset vinkeistä.

    • RJW kommentoi:

      Kiitos palautteesta! Mukavaa jos rehellinen teksti upposi. Pelkäsin vähän, että tuliko tästä nyt ”liian rehellinen artikkeli”, mutta hieno homma, että siitä oli sinulle paljon apua.

      Joo, välillä tosiaan tulee myös erikoisia tarjouksia, jotka eivät ole varsinaisesti edes kyselyitä. Esimerkiksi erilaisia mysteerishoppailuja voidaan tehdä kyselypaneelien käyttäjille.

  3. Matti kommentoi:

    Loistava teksti kaikin puolin, paneelimaailma onkin tuttu. Itse olen pohtinut verotusta näistä. Nämähän pitäisi kaiketi ilmoittaa verottajalle ja se, jos mikä syö tuntipalkan todella alas eikä ole enää vaivan väärti. Onko sinulla tiedossa, onko näiden suhteen jokin juttu ettei pitäisi laittaa verotukseen?

  4. Kimmo kommentoi:

    Kiitos kattavasta kirjoituksesta. Käytän myös kyselypaneeleja ja koen saavani niistä mukavaa lisätuloa. Kaikkia tämän julkaisun paneeleja en ole kokeillut, joten täytyy kokeilla. Tienestit paneeleista ovat olleet luokkaa pari kymppiä per kuukausi, mitä pidän hyvänä lisätulona.

  5. Kati kommentoi:

    Kiitos hyvästä, ja ennenkaikkea ilmeisen rehellisestä, tekstistä! Muut olivatkin minulle jo tuttuja, mutta tuo Kantar oli uusi, täytyy testata. Tuosta Mielipidemaailmasta sanoisin, että pisteitä tulee ihan kivasti, mutta välillä niitä näyttää myös häviävän; itselläni katosi äskettäin n. 600 pistettä taivaan tuuliin. Olenkin tässä miettinyt, että onko syynä sitten se, että pisteet olisivat vanhentuneet, sillä heillä lukee käyttöehdoissa, että pisteet vanhenevat vuodessa 😮 En kyllä mielestäni yli vuotta ole ollut ko. paneelissa, ja ne vieläpä hävisivät tietyltä ajanjaksolta, niin hieman ihmetyttää. Kyselyä tuosta toki laitan heille. Mutta tämä tosiaan muillekin tiedoksi, että tuolla kerätyt pisteet vanhenee vuodessa.

    • RJW kommentoi:

      Kiitos kommentista ja pahoittelut pienestä viiveestä vastauksessa. Valitettavasti kokemuksesi alleviivaa hyvin sitä, miten kyselypaneelit voivat tehdä ”mitä vain” paneelissaan. Pisteitä voidaan miinustaa mielivaltaisesti tai tilejä voidaan sulkea kysymättä tai varoittamatta. Tästä syystä suosittelenkin nostamaan tilit aina tyhjäksi, kun pisteet riittävät johonkin sopivaan palkintoon. Etenkin laadunvalvonta on sellainen ”kortti, johon paneelit voivat oikeastaan mielivaltaisesti tehdä mitä vaan paneelissa. Olenhan saanut itsekin huomata sen, että en vastaa kuukauteen mihinkään kyselyyn, mutta minulle tehdään ”quality check”, jonka myötä pisteitä vähennetään kysymättä.

  6. Terhi kommentoi:

    Olen täyttänyt Mobrogin kyselyitä Mobrogin sovelluksen kautta ja nyt olisi aika lunastaa rahat PayPal-tilille. Alkoi kuitenkin epäilyttää, kun rahoja lunastaessa sovelluksessa lukee teksti ”Ennen kun voit aloittaa maksujen suorittamista sinun on kirjauduttava PayPal-tilillesi vain kerran.
    Tämä vaihe ei ole enää tarpeellinen tulevissa maksuissa.” Alla nappula ”Yhdistä PayPaliin” joka vie PayPalin kirjautumissivulle. Miksi he haluavat minun kirjautuvan sinne, kun muista paneeleista saa rahat ilmankin. Voiko tuohon luottaa, kun lähinnä tuli mieleen huijaus?

  7. Nahkiainen kommentoi:

    Hei!
    Otsikko oli kieltämättä hieman harhaanjohtava, mutta tieto oli juuri kaipaamaani! Kiitos, kun olet jaksanut kirjoittaa mielipiteistäsi eri palstoista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *