Tulipas vedettyä pitkästä aikaa oikein kunnon klikkikalasteluotsikko. Anteeksi siitä. Sen vuoksi paljastan heti ensimmäisissä lauseissa kirjoituksen pointin. Tänään kirjoitan teille autoilun kuluista ja erityisesti auton renkaista, joiden hankinta käytettynä voi säästää helposti paljon rahaa ja parhaimmillaan vetää homman jopa tienaamisen puolelle.

Autoilu on aihe, josta tykkään kirjoittaa. Minulla on suuri viha-rakkaus -suhde autoiluun. Vihaan autoilun kuluja yli kaiken, sillä nelipyöräinen peltilehmä imee aivan järkyttävän määrän rahaa, jos autoon haluaa panostaa yhtään ylimääräistä. Toisaalta taas nautin autoilusta, jonka vuoksi joudun vähän tasapainottelemaan kuluttamisen ja autoilun välillä.

Ennen kuin aloitin sijoittamaan, harrastin jossain määrin autoja. Tykkäsin laitella niitä, vietin paljon aikaa erilaisilla autofoorumeilla ja kävin myös erilaisissa autotapahtumissa (lepää rauhassa Jyväs-Cruising). Sijoittamisen aloittamisen jälkeen tuo harrastus on jäänyt aika pahasti paitsioon, joskin olen huomannut viime aikoina selaavani lähes joka ilta Nettiauton tarjontaa jonkinlaista harrasteauton varten.

Tämä seuraava säästövinkki tulee aivan puhtaasti siltä ajalta, kun harrastin enemmän autoja. Minulla on ollut ajokortti noin yhdeksän vuotta ja oma auto koko ajokortillisen aikani, mitä nyt välillä olen poistanut auton liikennekäytöstä. Tämän yhdeksän vuoden aikana en ole kuitenkaan joutunut ikinä ostamaan uusia renkaita autooni. Kaiken huipuksi olen itse asiassa jäänyt renkaiden suhteen voiton puolelle.

Tori.fi kokemuksia auton renkaat
Lue lisää POP Vakuutuksen alennuskoodista painamalla banneria.

Renkaita voi ostaa myös käytettynä – ja säästää sillä rahaa

Tämän säästövinkin juju piilee siinä, että auton renkaita voi ostaa todella hyvin käytettynä. En tiedä monetko auton renkaat olen myynyt tai ostanut käytettynä. Puhutaan helposti kymmenistä rengassarjoista, sillä olen joskus myynyt myös perheenjäsenteni ylimääräisiä renkaita.

Kehuskellaan nyt kun paikka on. Minulla on näistä rengaskaupoista tosi hyviä kokemuksia. Olen nimittäin tehnyt renkaiden myynnillä useamman sadan euron voitot pelkästään omien renkaideni kohdalla.

Homman kaava on aika simppeli. Etsit jostain nettikirpputorilta renkaat, ostat ne, ajat niillä vuoden tai useamman ja myyt pois kalliimmalla kuin ostat. Koska renkaat ovat tuote, jonka elinikä on rajallinen, niistä kannattaa hankkiutua eroon silloin kun niissä on vielä käyttöarvoa.

Ajattelin antaa teille nyt parit vinkit käytettyjen renkaiden etsintään. Täytyy varmaan jo tässä kohti tehdä selväksi se, että renkaiden osto, pitkäaikainen käyttäminen ja sen jälkeen myyminen voitolla ei onnistu ihan sormia näpäyttämällä. Se vaatii aiheen tuntemusta, oikea-aikaista ajoitusta, nopeutta ja osittain myös pientä rohkeutta.


Näin ostin viimeisimmät talvirenkaani heinäkuussa

Kirjoitan tästä aiheesta nyt sen vuoksi, että ostin itselleni juuri ”uudet käytetyt” nastarenkaat. Yhden talven ajetut nastarenkaat vanteiden kanssa maksoivat 125 euroa ja sarja oli kaikin puolin täysin valmis paketti oman autoni alle.

Nykyisissä nastarenkaissani oli vielä pintaa ja nastoja ensi talveksi, mutta syksyllä olisin laittanut ne varmasti viimeistä kertaa autoni alle. Sen verran ehtoopuolella nämä renkaat alkavat nimittäin jo olla. Huomasin asian viime keväänä, kun renkaidenvaihdon yhteydessä tarkastin renkaiden kunnon. Tässä piileekin vinkit numero 1 ja 2:

Vinkki 1: Ole ajoissa liikkeellä. Etsi talvirenkaita keväisin ja kesärenkaita syksyisin.

Vinkki 2: Katso renkaidesi kunto aina kun vaihdat ne pois ja suunnittele seuraavat peliliikkeesi

Tuosta keväästä alkaen olen säännöllisen satunnaisesti katsonut erilaisten nettikirpputorien tarjontaa käytetyille renkaille. Seuraan yleensä Toria, Nettivaraosaa sekä Facebookin erilaisia kirpputoreja.

Valinnanvaraa näissä on usein varsin paljon, riippuen toki siitä, kuinka pitkälle olet valmis renkaiden perässä lähtemään. Omat renkaani olen kalastanut yhtä poikkeusta lukuun ottamatta aina omasta maakunnasta, eli kovin kauas en ole joutunut lähtemään.

Nämä viimeiset kaupat hoidin Torin kautta. Eräänä iltana satuin löytämään juuri minun autooni sopivat renkaat ihan tästä läheltä, eikä hintakaan ollut paha. Päätin sopia myyjän kanssa tapaamisen välittömästi, joka onkin seuraava vinkkini:

Vinkki 3: Älä aikaile. Kun tarjolla on helmi, ole heti myyjään yhteydessä.

Tykkään soittaa aina myyjälle, koska puhelimesta voi äänen perusteella tehdä pientä analyysiä myyjästä. En tiedä olenko asennoitunut huonosti, mutta niinä harvoina kertoina, kun olen pelkän tekstiviestittelyn jälkeen lähtenyt tekemään kauppoja, olen palannut kotiin tyhjin käsin. Näitä kertoja ei taida olla kuin yksi, mutta sekin on tältä kesältä.

Puhelimessa on vaikeampi suoltaa valheita kuin kirjoittamalla. Näin siinä pääsi tällä yhdellä ohikeikallakin, kun tuote ei vastannut mitä viesteissä luvattiin. Tästä voidaankin loikata seuraavaan vinkkiin:

Vinkki 4: Tiedustele tuotteista ennen käyntiä

Vinkki 5: Katso myyjän muut kohteet

Toinen hyvä vinkki tulikin mainittua yllä, joka toimii erityisesti Torissa asioidessa. Torissa voit katsoa helposti myyjän muut kohteet, joista voi osaltaan vetää myös omia johtopäätöksiä myyjästä. Yleensä tämä menee niin päin, että jos kaikki on kunnossa, näyttää muutkin myytävät kohteet normaalilta, mutta joskus sieltä voi paljastua myös negatiivisia yllätyksiä myyjästä.

Mitä ottaa huomioon käytettyä rengasta ostaessa?

Yleensähän käytettyä rengasta ostaessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä renkaiden merkkiin. Oman kokemukseni pohjalta voin sanoa, että myös ns. halpisvalmistajien renkaat ovat nykypäivänä ihan asiallisia laitteita. En ole kuitenkaan koskenut niihin markkinoiden kaikista halvimpiin renkaisiin.

Nämä viimeisimmät renkaani olivat merkiltään Viatti. Minulle tuntematon merkki ennen näitä kauppoja, mutta nopeat googlaukset kertoivat esimerkiksi siitä, että Islannissa kaikki HERTZ ja AVIS autovuokraamot käyttävät autoissaan Viattin talvirenkaita talvisin. Sekin oli mieluisa yllätys, että renkaiden nastat olivat kotikyläni tuotoksia, eli Tikka-nastojen valmistamat.

Vinkki 6: Selvitä tuntemattomien rengasvalmistajien taustat. Saatat kokea positiivisia yllätyksiä.

Merkin jälkeen huomio kiinnittyy usein renkaan kulutuspintaan. Talvirenkaathan ovat uutena noin 10 mm urasyvyydellä varustettuja ja urasyvyyden ollessa alle 5 millimetriä, kannattaa alkaa miettimään renkaiden uusimista. Viimeistään kolmen millin kohdalla tulee hankkia uudet pyörät alle. Nastarenkaissa kannattaa tsekata myös nastojen kunto, ovatko nastat ylipäätään tallella ja kuinka terävät ne ovat.

Vinkki 7: Tutki renkaiden urasyvyys ja mahdollisesti nastojen kunto

Vinkki 8: Tarkista koska renkaat on valmistettu.

Edellä mainittu valmistusajankohta on yksi suosikkivinkeistäni. Suurimmassa osassa renkaista löytyy valmistusajankohta, josta voi katsoa milloin renkaat ovat tähän maailmaan putkahtaneet. Ajankohta löytyy nelinumeroisena lukuna renkaan kyljestä. Esimerkiksi omien renkaideni 2619 kertoo renkaiden valmistumisen olleen viikolla 26 vuonna 2019.

Koodilla "INSSIN" saat 25 euron alennuksen POP-Vakuutuksista

Miksi joku myy käytettyjä hyväkuntoisia renkaita?

Tämä kysymys tuli eräältä lukijalta pian artikkelin julkaisun jälkeen, joten täydennetään artikkelia lennosta. Lukija ihmetteli sitä, miksi joku myisi täysin toimivat ja käyttökelpoiset renkaat pois ennen aikojaan?

Kieltämättä ensiajatuksella voi kuulostaa erikoiselta, että joku myy renkaat pois etuajassa. Asia ei kuitenkaan usein ole näin, että ne myydään pois ”etuajassa”, vaan ne myydään pois siksi, että ne ovat jääneet ylimääräisiksi.

Listaan tähän yleisimpiä syitä myydä ajokelpoiset renkaat pois ennakkoon.

Auto hajosi ja se myydään osina

Tämä on yksi yleisimmistä syistä. Muistan ostaneeni ainakin yhdet renkaat tällä syyllä. Myyjän auto oli päästänyt niin sanotusti viimeisen henkäyksensä, eikä myyjällä ollut intressiä lähteä tekemään vanhaan ja paljon ajettuun autoon täyttä remonttia. Auto sai siis lähteä elimenluovuttajaksi ja kaikki käyttökelpoiset osat myytiin ulos – myös renkaat.

Toki näissä ”purkuautoissa” saa olla aina aika tarkkana. Itse kierrän kaukaa kolariautot, eli jos auto myydään osina kolarivaurion vuoksi. Näissä tapauksissa voi olla riskinä se, että vanteet ovat kärsineet vaurioita, joita ei silmällä helposti näe.

Auto myytiin ja renkaat jäivät yli

Tämä on toinen yleisimpiä syitä. Erityisesti autoliikkeet arvostavat hyvinkin huonosti vaihtoautojen renkaita. Toisin sanoen, saat autostasi lähes saman hyvityshinnan, oli siinä sitten täysin loppuun ajetut renkaat tai täysin uudet sellaiset. Yksityisillä automarkkinoilla taas ostaja on saattanut tinkiä ylimääräiset renkaat syystä tai toisesta ulos paketista.

Olen törmännyt moniin tapauksiin, jossa myyjä ei ole halunnut antaa renkaitaan autoliikkeelle vanhan auton mukana, vaan koittaa saada niistä hieman paremman hinnan ulos myymällä ne itse. Monissa tapauksissa tämä saattaa olla hyvä kauppa niin renkaiden myyjän ja ostajan kannalta.

Kitkat vs nastat -väittely liikuttaa talvirenkaita

Talvirenkaita käytettynä hankkivien kannalta on todella hyvä juttu, että Suomessa autoilijat ovat jakautuneet vahvasti ”kitka-kuskeihin ja nasta-kuskeihin”. Tämä kahtiajako tuo nimittäin paljon eloa käytettyjen renkaiden kauppaan.

Ei ole kerta eikä kaksi, kun joku saattaa myydä lähes uusia sarjoja nasta- tai kitkarenkaita. Syy myyntiin on yleisimmin se, että myyjä on ostanut käytetyn auton, jonka mukana on tullut juuri ne väärän genren talvirenkaat. Tästä seuraa se, että väärän mallin talvirenkaat myyntiin ja halutut mallit alle.

Renkaita ja vanteita upgreidataan – jolloin vanhat jäävät yli

Yksi syy liittyy myös vannepuolen upgreidaamiseen, eli suomeksi ”pykälää prameampaan päivittämiseen”. Kaikki varmaan tunnistavat keväisen ilmiön, jossa rengaskauppiaat markkinoivat isolla rahalla näyttäviä vanteita autoihin. Koska nämä vanteet ovat tavallisesti vakiovanteita isompia ja leveämpiä, myös rengastukset joutuu katsomaan vanteiden vaihdon myötä uusiksi.

Kun auton alle hankitaan vähän aiempaa isompaa vannetta, jäävät vanhat yli, jolloin niistä tulee kauppatavaraa.


Älä hairahdu ostamaan varastettuja renkaita

Käytettyjä renkaita ostavan on syytä pitää silmänsä auki myös vähän ikävämpien asioiden suhteen. Käytettyjen renkaiden myynnin seassa liikkuu myös varastettua tavaraa. Sen lisäksi että renkaita varastetaan autojen alta yön pimeydessä, aika yleisiä taitavat olla erilaiset häkkivarasto- yms autotallimurrot, jossa tavara vaihtaa laittomasti omistajaa.

Olen koittanut välttää varastettuun tavaraan sotkeutumista juuri tuolla edellä mainitulla kikalla, eli soitan myyjälle ja juttelen puhelimessa myytävästä tuotteesta. Siinä puhelussa kannattaa vähän kysellä mistä autosta renkaat ovat ja minkä vuosimallin auto on kyseessä. Joskus olen kysynyt myös renkaiden historiasta, onko myyjä itse ostanut ne milloin ja mistä. Jos näihin kysymyksiin myyjä ei osaa vastata, kannattaa hieman miettiä mistä moinen johtuu.

Soittotiedustelun lisäksi hyviä niksejä on myös googlettaa myyjän nimi ja puhelinnumero. Suurimpien huijarien tiedot leviää aika hyvin netin keskustelupalstoilla. Tässäkin pätee se sääntö, että jos mitään epäilyttävää ei löydy, homma on ok, mutta jos vähänkin jotain epämääräistä löytyy, niin kannattaa jatkaa matkaa. Tietysti sen lisäksi, että ilmiantaa rikolliset ilmoitukset.

Yleisimmät paikat soitella hälytyskelloja on myös ne, jos myyjä ei kerro sukunimeään, ei tunnu tietävän tuotteen historiaa ja kaupat sovitaan jossain yleisessä paikassa, tyyliin ABC:n takapiha. Nuo viimeisimmät renkaat kävin hakemassa myyjän omasta kotipihasta. Harvapa meistä kehtaa omalta kotipihaltaan varastettua tavaraa myydä.

Miksi suosin autossani käytettyjä renkaita?

Käytettyjen renkaiden hankinta herättää joskus yllättävänkin tujuja reaktioita ihmisissä. Jotkut ihmiset sanovat jopa käytettyjen renkaiden ostamisen olevan jo omalla hengellään leikkimistä. En itse allekirjoita tätä väitettä lainkaan. Homma ei eroa oikeastaan mitenkään siitä, että ostat itsellesi uuden käytetyn auton, jossa mukana tulee hyvät renkaat.

Olen pyrkinyt ostamaan omat renkaani aina autooni sopivien vanteiden kanssa, jolloin ne ovat olleet täysin valmiita settejä auton alle. Jos ostaisin kokonaan uudet renkaat tavalliseen tapaan tai käyteyt renkaat ilman vanteita, hyvin usein joutuisin ostamaan lisäksi renkaiden asennustyöt vanteille.

Maksoin näistä viimeisistä renkaistani 125 euroa vanteiden kera. Katselin tässä huvikseni vastaavien renkaiden hintoja uutena ja ne olisivat olleet 300 euroa, eikä summa pitänyt sisällään edes vanteita. Hinta oli vuodessa pudonnut alle puoleen ja kaupan päälle tuli vielä vanteet. Ei huono, sanoisi eräs tanssija.

Yksi etu tässä renkaiden ja vanteiden ostamisessa yhdessä paketissa on myös se, että tarvittaessa ne voi myös myydä pois. Seuraavaksi annan vinkit, miten myyt käytetyt renkaasi mahdollisimman hyvään hintaan.

Käytettyjen renkaiden myynti Torissa, Nettivaraosassa jne

Kuten jo tekstin alussa kerroin, olen myynyt monet rengassarjat käytettynä eteenpäin. En ole suinkaan ainoa käytettyjen rinkuloiden ostaja tässä maassa, joten Tori ja kumppanit tarjoavat mahdollisuuksia myös toiseen suuntaan.

Renkaiden myyntihintaa on yllättävän helppo hilata ylöspäin, kunhan tajuaa tehdä myynti-ilmoituksessa rustatessa parit peliliikkeet. Aika moni näistä vinkeistä on jo itse asiassa esitelty tässä tekstissä – tällä kertaa käännetään vain pointti ostajasta myyjän puolelle.

Jos renkaat kannattaa ostaa aina silloin kun edellinen kausi loppui, myynnissä asiat ovat luonnollisesti toisin päin. Talvi yllättää joka vuosi autoilijat sekä renkaanostajat. Käytetyt talvirenkaat on helpompi myydä syksyllä, kun tuleva talvi painaa päälle. Sesonki on yllättävän lyhyt, joten myyjä joutuu olemaan vähän varuillaan sen kanssa, ettei vaan vahingossa ole markkinoilla liian aikaisin tai myöhään. Sama juttu keväisin kesärenkaiden kanssa.

Yleinen nyrkkisääntö hyvälle myynti-ilmoitukselle on siinä, ettei se saisi herättää esiin yhtäkään kysymystä. Mitään proosaa ei kannata kirjoittaa myynti-ilmoitukseen, mutta pidä kuitenkin huoli siitä, että kaikki oleellinen tulee ilmoituksessa sanottua. Sanomattakin on selvää, että esimerkiksi urasyvyydet, valmistajat ja valmistusajankohdat kannattaa tuoda oma-aloitteisesti esille. Jos ostajalle herää yksikin kysymys tai epäilys mieleen renkaista, saattaa hän hypätä jo seuraavaan ilmoitukseen, jossa nämä tiedot on kerrottu.

Auton renkaat netistä kokemuksia
Vastaavia kuvia tuli otettua jatkuvasti, kun vielä harrastelin autoja. Huomatkaa kesärenkaiden sovitus keväthangilla.

Esimerkiksi jos laitat kuvaa myytävistä renkaista vanteiden kanssa, kirjoita myynti-ilmoitukseen ovatko vanteet osana kauppaa. Näin ostajan näkökulmasta törmään tosi usein ilmoituksiin, joissa joutuu vähän arpomaan kuuluvatko vanteet kauppaan.

Kuvat kannattaa olla kanssa viimeisen päälle. Tässäkin yhteydessä kannattaa miettiä asiaa siltä kannalta, että mikä kiinnostaa ostajaa. Kuvia kannattaa olla niin kulutuspinnoista, kuin myös renkaan kyljistä joista näkyy valmistajat ja valmistuksen ajankohdat.

Yksi hyvä tippi on myös se, että älä ota kuvaa jossa renkaat ovat vielä auton alla. Tästä herää ostajalle helposti mielikuva, että ajellaanko renkailla jatkuvasti lisää ja joutuuko oston yhteydessä renkaanvaihtopuuhiin omistajan kanssa.


Näin minä olen tienannut rengaskaupoilla

Näiden viimeisimpien renkaiden lopullinen hinta tulee tietoon siinä vaiheessa, kun luovun jotain kautta näistä renkaista. Saa nähdä mitä kautta se tapahtuu. Laitanko nuo myöhemmin kiertoon seuraavalle, annanko ne kenties autoni mukana vaihdossa vai ajanko ne aivan loppuun.

Olen joskus ollut siinä tilanteessa, että olen vaihtanut koko auton kerralla, kun olisi pitänyt uusia siihen rengassarjat. Edellinen autoni (artikkelissa näkyvä hopeinen Seat) vaihtoi omistajaa käytännössä siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt uusia niin kesä- kuin talvirenkaatkin. Koin halvemmaksi keinoksi vaihtaa auto uudempaan – osittain myös siitä syystä, että renkaat eivät olleet ainoa tuleva kuluerä. Auto olisi pitänyt katsastaa ja siinä oli jonkin verran huollettavaa ennen katsastusta.

Mutta olen minä joskus ostanut renkaitakin. Ehkä parhaat kauppani tein noilla vanteilla, mitkä näkyvät yläpuolen alemmassa kuvassa. Ostin joskus syyskuussa nuo renkaat ja vanteet itselleni 300 eurolla, ajoin niillä seuraavat kaksi kesää – ja myin seuraavana keväänä 450 eurolla. Omistin renkaat siis 2,5 vuotta ja käytöstä huolimatta niiden arvo nousi 50 %.

Toinen tapaus oli lyhyempi, eikä yhtä rahakas, mutta hyvä sekin oli. Ostin alapuolen kuvassa olevat renkaat loppukesästä (ehkä elokuussa?), heitin ne heti oston jälkeen alle ja ajoin niillä loppu syksyn.

Tori.fi kokemuksia käytetyt auton renkaat autoilun kulut säästövinkki

Nuo vanteet olivat käytännössä uudet vailla ensimmäistäkään kiveniskemää, jonka vuoksi en raaskinut ajaa niillä enempää. Olisi itkettänyt, jos itse tai joku autoani lainannut olisi hankkinut vanteisiin asfaltti-ihottumaa. Päädyin myymään renkaat heti seuraavana keväänä 600 eurolla, eli 33 % tuotolla. Hyvä osoitus siitä, miten pelkkä myynnin ajankohta vaikuttaa tuotteen hintaan.

Loppupäätelmät: autot tunteva säästää helposti renkaissa

Jopas tämäkin artikkeli meni vanhojen muisteluksi. Nyt on hyvä aika painaa stoppi ja tehdä lyhyt yhteenveto renkaiden kuluihin liittyen.

Autoilun kuluissa pystyy säästämään kivasti, mikäli kykenee hankkimaan renkaat käytettynä. Se vaatii vähän ymmärrystä ja jaksamista, mutta se voi tuoda helposti jopa satojen eurojen säästöt. Tai jos suonissa virtaa kauppamiehen verta, voi säästöt kääntää ihan tienaamisen puolelle.

Täytyy kuitenkin muistaa, ettei säästöt tule aivan sormia napauttamalla, vaan tämä vie jossain määrin aikaa ja vaivaa. Jos tykkää pelata autojen kanssa ja tuntee ne hyvin, välttää helposti pahimmat sudenkuopat ja renkaiden etsiminen hoituu muun harrastelun sivussa.

Aion jatkossakin omalta osaltani hyödyntää Toria, Nettivaraosaa ja muita netin markkinapaikkoja niin ostajana kuin myyjänäkin. Käytetyn tavaran kauppaaminen tarjoaa mahdollisuuksia niin säästämsielle, kuin jopa tienaamiselle.

Koska on kesä, päätämme artikkelin tällä kertaa eräänlaiseen kevennykseen. Kyseessä ei ole jäniskevennys, vaan aiheeseen sopivasti rengaskevennys, jonka meille toimittaa rallin maailmanmestari Juha Kankkunen. Samalla henkäisen syvään sen vuoksi, etten tänä vuonna pääse koronaviruksen vuoksi työskentelemään Neste Rally Finlandin mediatiimissä.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Saatan saada jonkinlaisen palkkion, mikäli teet kaupat juuri kyseisen linkin kautta. Se ei maksa sinulle yhtään ylimääräistä, vaan saat yhtä hyvän tarjouksen kuin ilman affiliate-mainontaakin. En ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

Seuraa blogia Facebookissa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.