Inssin osingot sijoitusblogi

Paljonko blogilla voi tehdä rahaa? – Ja miten blogilla ylipäätään tehdään rahaa?

Bloggaaminen on ollut yksi 2000-luvun muoti-ilmiöistä ja hyvin monelta löytyy oma blogi tai parhaimmillaan useampikin blogi. Mutta miten omalla blogilla voidaan tehdä rahaa?

Lue lisää

Paljonko bloggaaja tienaa?

Blogitulot kiinnostavat lukijoita varsin paljon. Olen itse havainnut tämän siitä, että julkinen puhe oman blogin tuloista tuntuu saavan aina paljon lukukertoja. Ihmiset ovat kiinnostuneita luvuista ja euroista, tämän ilmiön näkee parhaiten marraskuun alun veropäivinä, jolloin lehdet kirjoittavat sadoittain juttuja julkkisten tuloista.

Bloggaajien tulot vaihtelevat vaihtelevat todella paljon. Suomen parhaat bloggaajat tienaavat satoja tuhansia euroja vuodessa, kun taas keskiverto bloggaaja saa tyyliin kuitattua tuloilla bloginsa kulut.

Omalla kohdallani ensimmäinen blogivuosi oli täysin palkaton, vaikka käytin blogiin aikaa useita satoja tunteja. Toinen blogivuosi tarjosi noin 20 snt palkkiota käytettyä työtuntia kohti, ja kolmas jo muutamia euroja tuntia kohti.

Tällä hetkellä tienaan blogilla jo useita tuhansia euroja vuodessa, mutta toisaalta käytän tämän blogin ylläpitämiseen noin tuhat tuntia vuodessa, jolloin tuntipalkka ei jää järin suureksi. Yhä vuosien vuoden kirjoittamisen jälkeen tilanteeni on edelleen se, että tienaisin esimerkiksi kaupan kassalla helpommin ja paremmin.

Toisaalta, tämä on mielestäni myös huomattavasti mielenkiintoisempaa ajanvietettä, kuin mitä monet työpaikat voisivat minulle tarjota. Sen vuoksi aion jatkossakin jatkaa kirjoittamista 

Mitä on Google Adsense?

Kenties kaikista helpoin tapa bloggaajalle tehdä rahaa on liittyä johonkin mainosohjelmaan. Näistä palveluista kenties tunnetuin on Googlen ylläpitämä AdSense.

Tiivistettynä AdSense toimii siten, että ”vuokraat” Googlelle mainospaikkoja blogissasi, johon Google asettelee puolestasi mainoksia. Google pyrkii asettamaan näille paikoille mahdollisimman paljon juuri sinun lukijaasi kiinnostavia mainoksia, esimerkiksi tämän evästeiden pohjalta.

Koska hyvin usein helppous ja tienaaminen eivät kulje käsi kädessä, Google AdSense on helppoudestaan johtuen vähän huono maksaja. Mainoksista tienaa pääasiassa kun joku klikkaa niistä, ja tällöinkin bloggaaja saa yhdestä klikkauksesta ehkä 20-50 snt.

Tämän lisäksi ongelmana voi olla myös se, että Google näyttää huonosti blogisi agendaan sopivia mainoksia, kuten vaikkapa aikuisten treffipalveluita, pikavippejä tai kalliita pankkien aktiivisia rahastoja.

Mitä on affiliate-markkinointi?

Blogitulot blogilla tienaaminen

Affiliate-markkinointi (suomeksi kumppanuusmarkkinointi) on yksi yleisimpiä tapoja tehdä blogituloja. Se on jonkin verran monimutkikkaampaa kuin AdSensen tyylinen mainosmyynti, mutta toisaalta se tarjoaa väylän huomattavasti parempiin tuloihin.

Affiliate-markkinoinnissa on tavallisesti ”välikätenä” jonkinlainen affiliate-verkosto tai -toimisto. Tämä verkosto hankkii ensiksi yhteistyöt yritysten kanssa, jonka jälkeen se tarjoaa niitä julkaisijoille.

Julkaisijat saavat tavallisesti esimerkiksi uniikin linkin, jonka kautta kiinnostuneet lukijat voivat tutustua palveluun. Jos lukija tekee halutun toimenpiteen sivulla (tilaa verkkokaupasta tuotteita, liittyy jäseneksi jne) saa bloggaaja siitä sovitun korvauksen. Korvaus ei nosta lukijan tilaaman palvelun hintaa, vaan se on ikään kuin palkkio myynnin ulkoistamisesta julkaisijalle.

Affiliate-markkinoinnin haasteita ovat ylimääräiset välikädet, sillä affiliate-verkostot tai -toimistot eivät tee työtään ilmaiseksi. Toinen haaste voi liittyä myös siihen, miten yhteistö affiliate-verkoston kanssa toimii. Esimerkiksi minulla on ollut joskus hankaluuksia saada tienaamiani rahoja ulos palvelusta.

Affiliate-linkeistä täytyy mainita blogissa Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeiden mukaan. Tavallisesti linkit merkataan tähdellä (*).

Mitä ovat kaupalliset yhteistyöt?

Affiliate-markkinoinnista seuraava askel ”ylöspäin” ovat kaupalliset yhteistyöt suoraan muiden yrityksien kanssa. Näissä yhteistöissä ei yleensä ole mukana välikäsiä, vaan tässä kohtaavat suoraan julkaisija sekä yrityksen edustaja.

Omalta osaltani kaupallisia yhteistöitä on tullut tehtyä niin minun, kuin myös yrityksen aloitteesta. Oli aloitteen tekijä kumpi tahansa, kaupallisen yhteistyön tekeminen noudattaa lähes aina samaa kaavaa: ensiksi sovitaan blogikirjoitukselle aihe sekä muutamat pointit julkaisun tavoitteita unohtamatta, sitten kirjoitetaan itse julkaisu. Julkaisu käydään läpi molempien osapuolien kanssa ennen julkaisua.

Kaupallisen yhteistyön postauksen julkaisuun voi osallistua myös yritys jakamalla tekstiä esimerkiksi omassa uutiskirjeessään tai sosiaalisen median tileillä. Palkkio on tavallisesti kertakorvaus, joka sovitaan ennen yhteistyöpostauksen tekoa, joskin joskus voidaan sopia tietty bonus tavoitteiden täyttymisestä.

Kaupallisista yhteistöistä täytyy mainita blogissa Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeiden mukaan.

Tuotearvostelut blogissa.

Fiksuruoka verkkokaupasta kokemuksia

Myös tuotearvostelut ovat yksi merkittävä osa blogilla tienaamisen mahdollisuuksia. Tämä sellainen on tienaamismalli, jota en ole vielä päässyt omalta osaltani kovin montaa kertaa testaamaan, mutta siitäkin huolimatta tuotearvostelut on syytä nostaa esiin tässä yhteydessä.

Sijoitusblogilla voi olla haasteita saada fyysisiä tuotteita kokeiluun, mutta esimerkiksi muotiblogeilla tämä on yksi tärkeimmistä tulonlähteistä. Sijoitusblogin ohella kirjoitan myös autoblogia, jossa tuotearvostelujen tekeminen tuntuu huomattavasti helpommalta. 

Käytännössä yritys lähettää sinulle tuotteitaan arvosteltavaksi sitä vastaan, että kerrot tuotteesta blogissasi. Tuotteita voivat olla esimerkiksi kirjat, vaatteet, meikit tai ruoka. Koska en ole tehnyt koskaan tämän tapaista markkinointia, en osaa sanoa kuinka vapaat kädet keskimäärin julkaisijalle annetaan tuotteen arvostelulle.

Vaikka yritys lahjoittaakin sinulle ilmaisia tuotteita, näistä tuotelahjoituksista tulee mainita julkaisun yhteydessä. Muussa tapauksessa tämä katsotaan piilomarkkinoinniksi, josta Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ei tykkää.

Hakukoneoptimointi on bloggaajan tärkeimpiä työkaluja
.

Tehdäksesi blogilla rahaa, tulee sillä olla myös lukijoita. Perinteisiä tapoja lukijoiden hankkimiseen ovat mm. hakukoneoptimointi sekä blogin markkinointi sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa ja Instagramissa.

Sosiaalisen median kautta on mahdollista hankkia runsaasti lukijoita nopeasti, mutta lukijamäärät riippuvat usein bloggaajan omasta aktiivisuudesta somessa.

Hakukoneoptimointi mahdollistaa kohdennettujen lukijoiden hankkimisen pitkällä aikavälillä, parhaimmassa tapauksessa täysin passiivisesti.

Hakukoneiden kautta tulleet orgaaniset kävijät ovat usein myös arvokkaampia mainostajalle. Moni yrittäjä maksaa varmasti mielellään enemmän, jos kaupallisessa yhteistyössä toteutettu artikkeli löytyy kohdennetuilla termeillä googlen kärkipaikoilta vielä vuosiakin yhteistyön jälkeen.

Alphabet Facebook osake keskustelu

Mitä bloggaajan tulee tietää hakukoneoptimoinnista?

Bloggaajan kannattaa pitää hakukoneoptimointi mahdollisimman yksinkertaisena. Prosessiin voidaan tuhlata satoja tunteja aikaa, mutta parasta vastinetta ajalle saadaan seuraavilla toimenpiteillä.

1. Sopivien avainsanojen ja aiheiden selvittäminen

Hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe on selvittää blogiin sopivat aiheet, ja niille avainsanat, joita myös haetaan Googlesta. Tätä vaihetta kutsutaan nimellä avainsanatutkimus.

Esimerkiksi sijoitusblogin ei orgaanisen hakukonenäkyvyyden kannalta kannata kirjoittaa artikkelia “rahan sijoittaminen” (90 hakua/kk), sillä kyseinen avainsana on varsin kilpailtu ja sitä haetaan kuukausittain vain vähän.

Parempia aiheita olisi esimerkiksi “sijoittaminen startup yrityksiin” (90 hakua/kk, ei kilpailua) tai “kultaan sijoittaminen” (390 hakua/kk, vähän kilpailua).

Laajempaa “sijoittaminen” -avainsanaa haetaan kuukausittain yli 5 000 kertaa, kuitenkin kilpailu on runsasta, eikä aloittelevalla sijoitusblogilla ole juuri mahdollisuuksia päästä hakukoneissa riittävän korkeille sijoille lukijoiden saamiseksi.

Avainsanoja voi tutkia esimerkiksi ilmaisella ahrefs keyword generaattorilla

2. Sisällön tuottaminen

Menestyäksesi hakukoneissa, pyri  tuottamaan mahdollisimman laadukasta sisältöä, joka vastaa Googlaajan kysymykseen. 

Esimerkiksi korkolaskuri avainsanalla Googlaaja todennäköisesti haluaa löytää työkalun korkojen laskemiseen, ei pitkää artikkelia siitä, mikä korkolaskuri on.

Mitä laadukkaampaa sisältösi on, sitä todennäköisesti se kerää linkityksiä muista blogeista tai mediasta, ja tämä taas nostaa sivustoasi korkeammalle hakukoneissa.

Pyri sisällyttämään valitut avainsanat ainakin muutaman kerran sisältöön ja kirjoittamaan yli 500 sanan artikkeleita.

3. Sivun sisäinen optimointi

Orgaanisen hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää, että blogisi käsittelee laajasti yhtä aihealuetta. Esimerkiksi sijoitusblogi käsittelee pelkästään sijoituksiin liittyviä aiheita, eikä välillä tuota sisältöä trendikkäistä muotivaatteista.

Mitä enemmän sisältöä samasta aihealueesta sivustolla on, sitä luotettavampana Google sitä pitää. 

Relevantit artikkelit olisi hyvä linkittää keskenään, muista myös linkittää muihin blogeihin, jos niistä löytyy lukijoille hyödyllistä sisältöä

4. Blogin markkinointi ja yhteistyöt

Blogin näkyvyys muiden blogeissa vauhdittaa kasvua huomattavasti. Hyvä tapa hankkia suhteita muihin bloggaajiin, on esimerkiksi lukea heidän blogitekstit huolella ja kommentoida asiallisesti.

Voit myös auttaa muita keskustelufoorumeilla ja linkittää sitä kautta blogiisi. Tärkeää on kuitenkin tuoda kommentissa aina oikeaa arvoa, eikä kommentteja tule jättää vain sen takia, että saisit blogillesi näkyvyyttä.

Blogi kannattaa myös lisätä maksuttomiin hakemistoihin, kuten esimerkiksi suomalaiset sijoitusblogit -listalle.

Mitä muuta bloggaaja voi saada palkkioksi?

Hassua kyllä, mutta näemme hyvin usein bloggaamisen ainoina hyötyinä pelkät rahalliset hyödyt. Kun puhumme bloggaamisella tienaamisesta, ensimmäisenä ajatuksiimme tulevat eurot. Todellisuudessa blogin ylläpitäminen voi tuoda sinulle tuloja pienen kiertotien kautta tai jopa kokonaan rahasta riippumattomia ”palkintoja”.

Olen esimerkiksi joskus saanut itselleni työpaikan hyvin pitkälle blogieni ansiosta – vieläpä pariinkin otteeseen. Vaihdoin vuonna 2018 alaa metsätaloudesta IT-alalle, jolloin jouduin aloittamaan ansioluetteloni täydentämisen jossain määrin ”tyhjältä pöydältä”. Kun tuli aika hakea IT-opintoihin liittyvää työharjoittelupaikkaa, tämä blogi osui kultaakin arvokkaammaksi. Se täytti tarpeeksi ansioluetteloni aukkoja ja antoi minulle mahdollisuuden päästä harjoittelemaan haluamaani työpaikkaan. Myös myöhemmin blogien kautta on ollut hyvä täyttää omaa ansioluetteloa ja saada hyviä referenssejä.

Tämän lisäksi bloggaaminen on avannut minulle paljon erilaisia mahdollisuuksia aina Vuoden sijoittaja 2019-kisasta uusiin ystävyyssuhteisiin. Tosi moni henkilö on innostunut viestittelemään minulle luettuaan jonkun blogikirjoitukseni, ja sitä kautta viestittely on jatkunut parhaimmillaan jo vuosia.

Taloudellinen riippumattomuus bloggaamalla blogi

Aiheeseen liittyviä blogikirjoituksia