Tiedättekö sen tunteen, kun selailette tylsistyneenä eri suoratoistopalveluiden tarjontaa, ettekä keksi mitään katsomisen arvoista? Meikäläinen törmäsi siihen tunteeseen syyskuisena arki-iltana, jolloin en meinannut keksiä mitään katsottavaa, joten annoin virran viedä ja tutkailin Yle Areenan ehdotuksia minulle.

Melko pian silmiini osui kuva pariskunnasta nojailemassa 1980-luvun amerikanrautaan. Rainan nimi Autobonus ei soittanut minulle lainkaan kelloja, mutta päätin lukea ohjelman kuvauksen.

Uusi auto ja miljoonan markan kuukausitulot. Laman runtelema pariskunta löytää amerikkalaisen verkostomarkkinointiyrityksen ja alkaa levittää yhtiön ilosanomaa. Kaikki suomalaiset tarttee autobonusta, sanoo toinen dokumentin päähenkilöistä.

Dokkarin kuvaus herätti sen verran kiinnostusta, että päätin antaa sille mahdollisuuden ja laitoin elokuvan pyörimään. Lopulta 58 minuutin mittainen dokumentti oli niin hyvä, etten malttanut olla hehkuttamatta sitä täällä blogissa.

Autobonus dokumentti verkostomarkkinointi

Elokuva verkostomarkkinoinnin kauneudesta ja kauhusta

Autobonus ei ole mikään tuore dokumentti, vaan se on saanut ensi-iltansa vuonna 2001 ja sen tapahtumat perustuvat vuosiin 2000-2001. Mika Ronkaisen ohjaama dokumenttielokuva kertoo pohjoissuomalaisesta pariskunnasta, joka konkurssin jälkeen yrittää päästä takaisin työelämään verkostomarkkinoinnin avulla.

Vaikka kyseessä on tositarinaa kertova dokumentti, on tarinan käsikirjoitus kuin elokuvasta. Pääosassa on yrittäjäpariskunta, joka menetti kaiken ysärin laman devalvaatiossa. Kaksikko asuu ulosmitatussa asunnossaan ja nostaa työttömyyskorvausta, yrittäen myydä amerikkalaisen verkostomarkkinointifirman loppumatonta lisäravinnearsenaalia.

Dokumentin nimi viittaa firman tarjoamaan autobonukseen, jota menestyneet myyjät pääsevät nostamaan. Vähän hassusti pariskunnan suurin motiivi onnistumiselle tuntuukin olevan vaurastumisen sijasta ”ilmaisen” auton saaminen. Kaksikon mies on jo ehtinyt ennalta päättää, että heidän valitsema autonsa tulee olemaan matkailuauto, jonka avulla he matkustavat talveksi Espanjan lämpöön.

Itse dokumentti löytyy maksutta Yle Areenasta ja hieman ensimakua pääsee kurkkimaan YouTuben puolelta löytyvästä trailerista, jonka näet alapuolelta.

Kiusaamista vai ei?

Vaikka tämä pariskunta esiintyy dokumentissa avoimesti omilla nimillään, kasvoillaan ja historiallaan, niin en viitsi puhua heistä silti nimellä tässä blogissa. Tarina on nimittäin sen verran raffi, että dokumentin katsominen tuntuu vähän jopa kiusaamiselta. Jos tämä dokumentti julkaistaisiin uutena vuonna 2021, siitä noususi varmasti melkoinen kalabaliikki sosiaalisessa mediassa.

Itse asiassa dokumentti saikin melkoisen suosionsa heti ilmestymisen jälkeen. Yle on näyttänyt sen heti valmistumisen myötä vuonna 2001 ja uusinut sen vuosina 2007, 2017 ja 2021. Googlettamisen perusteella dokumentti on ollut hyvinkin kysyttyä kamaa, ja se on jäänyt mieleen monille katsojille juuri verkostomarkkinoinnin kliseistä johtuen.

Dokumentti sisältää äärimmäisen paljon kiusallisia hetkiä, joiden voisi jopa kuvitella olevan suoraan kuin jostain sketsistä. Esimerkiksi kohtaus, jossa pariskunta yrittää ostaa joulumarkkinoilta rukkasia tarjoten rahan sijasta markkinoimiaan lisäravinteita on hupaisa. Samoin kuin ne hetket, joissa perheen mies yrittää herättää kirjaston asiakkaissa innostusta tulla kuuntelemaan mainosesitystä.

Hienoja hetkiä ovat myös ne, kun pariskunnan into ei vain ota laantuakseen. Jos joku lyö luurin korvaan, epäillään puhelun katkeamisen johtuneen huonosta yhteydestä ja soitetaan tälle heti perään uudestaan. Puutarhajuhlissa pidetyssä koko perheen markkinointitilaisuudessa innostutaan vuorostaan kertomaan liian yksityiskohtaisesti siitä, minkälaisia suolistovaikutuksia lisäravinteet aiheuttavat.

Näkemisen arvoista on myös se, kun pariskunta ruokkii omia lemmikkikilpikonniaan lisäravinteilla kilpparien sylkiessä ne välittömästi pois suustaan. Tämäkään ei lannista heitä, vaan he muistuttavat ääneen miten jokainen heidän tai lemmikkiensä syömä lisäravinne tuo heille lisää liikevaihtoa.

Autobonus onkin eräänlainen videoitu junaonnettomuus, jota tekee pahaa katsoa, mutta siitä huolimatta katse ei käänny pois vastaanottimesta.

Amerikkalaista unelmaa

Houkutellakseen uusia jäseniä remmiin pariskunta esittelee avoimesti pyramidin muotoista Nutrition for Life International -markkinointimatskua ja selittävät, miten seuraava taso tuo tuloja edelliselle. Siinä ikään kuin kerrotaan homman perustuvan pyramidihuijaukseen, mutta se huijaus on jäänyt tästä yhtälöstä vielä sisäistämättä. Sitä ei kyetä tajuamaan, vaikka dokumentissa eräs epäileväinen vieras ihmettelee huipulla olemisen helppoutta.

Elokuvassa yhdistyy hienosti amerikkalainen pirteys ja suomalainen jäyheys. Mies hokee myyntitilanteissa asiakkailleen erilaisia rapakon takaa omittuja ja suomeksi käännettyjä motivointilauseita. Paljon tarinaa riittää myös siitä, miten joku suomalainen on jo tällä tavalla rikastunut, tai ainakin saanut kuitattua sen autobonuksen.

Vaikka autobonus saa elokuvassa eniten huomiota, välillä pariskunta innostuu laskeskelemaan kameralle lukuja siitä, kuinka paljon he voisivatkaan parhaimmillaan tienata uusien jäsenien hankinnalla. Tavoitteiden mukaan heillä oli tarkoituksena tienata touhusta seuraavana vuonna jo 100 000-400 000 markkaa joka kuukausi.

Pariskunnan retostelua tulevista tuloistaan auton ratissa en voi millään välttyä Petteri Jussilaan liittyvästä flashbackista. Myös tästä ternimaitokapseleita verkostomarkkinoinnilla kaupanneesta liikemiehestä on tehty dokumentti, jossa verkostomarkkinointi on harmillisesti vain sivuroolissa. Siinä trailerissa Jussila kuitenkin niin ikään räyhää auton ratissa tekevänsä tällä vielä kymmenien miljoonien eurojen tuottoa kuukaudessa.

Aivan kuten Jussilan tapauksessa, myöskään Autobonuksessa kaikki ei mene putkeen. Kauppa ei tahdo millään käydä. Lisäravinteita popsitaan omaan nälkään sekä lahjoitetaan sukulaisille joululahjoina. Oman haasteen arkeen tuo myös TE-toimisto, joka ei oikein tiedä pitäisikö verkostomarkkinointiin suhtautua puuhasteluna vai yrittämisenä.

Vaikka pariskunta haaveilee satojen tuhansien kuukausiliksoista, työkkärissä virkailijoita muistetaan aina puhua siitä, ettei tästä ole vielä saatu lainkaan tuloja, eli yhteiskunnan maksamia tukia ei saa sen vuoksi katkaista. Toisaalta jo seuraavassa kohtauksessa uusia jäseniä haalitaan sisään ”tämä on yrittäjyyttä siinä missä kaikki muukin” -argumentein.

Se mikä elokuvassa on myös silmiin pistävää, niin etenkin perheen mies tuntuu olevan hyvinkin katkera lähes kaikkea muuta kohtaan, paitsi tätä verkostomarkkinointia. Yhteiskuntaan suhtaudutaan herrat huijaa -tyyppisesti, joskin devalvaation myötä kaiken menettäneeltä yrittäjältä tämän näkökulman kyllä ymmärtää.

Dokumentissa mies käy tylyttämässä TE-toimiston virkailijaa, joka saa kuulla kunniansa kameroiden läsnäollessa. Hän tuntuu olevan myös hieman katkera sille, miten kaksi suomalaista verkostomarkkinoijaa saavutti autobonuksen, eli täysin uudet Peugeot 206:n ja Seat Toledon. Vaikka autot ovat olleet tuohon aikaan aivan uusia, näin 20 vuotta myöhemmin palkintojenjakotilaisuus näyttää entistä hilpeämmältä.

Valistuselokuva verkostomarkkinoinnista

Minkä takia nostin tämän dokumentin esille sijoitusblogissa? Tarkoituksenani ei ollut vain naureskella kahdelle onnettomalle, jotka hakivat toivoa paremmasta tulevaisuudesta verkostomarkkinoinnin avulla. Jos katsotaan pintaa syvemmälle, niin tämä dokumentti on todella opettavainen 58-minuuttinen.

Mikäli minä olisin esimerkiksi lukion yhteiskuntaopin opettaja, näyttäisin tämän dokumentin kaikille nuorille. Sen katsominen on vähän samanlaista, kun katselisi selvin päin räkäkännissä olevia ihmisiä ja tajuaa sen, miten tyhmältä luultavasti itse näyttää päihtyneenä. Dokukentin sisältö on niin ankean inhorealistista, ettei sen katsomisen jälkeen kiinnosta haaveilla äkkirikastumisesta erikoiskeinoin.

Äkkirikastuminen on myös yksi iso osa dokumentin opetuksia. Se on jotenkin hämmentävää, miten nopeasti ihmisillä lähtee mopo käsistä. Pariskunta ei tienaa vielä käytännössä mitään bisneksensä avulla, vaikka aikaa on palanut jo kuukausia. Siitä huolimatta kaksikko elelee pilvilinnoissa haaveillen satumaisista kuukausiliksoista. Pariskunta oli omasta rikastumisestaan jopa niin varma, että he päättivät lopettaa lottoamisen sen tieltä. Heh.

Dokkarissa näkee hyvin myös sen, millä tavalla verkostomarkkinointi toimii. Vähän yksinkertaisille tapauksille pakkosyötetään markkinointimateriaalia hyvin pukeutuneista ja kauniista ihmisistä nojailemassa hienoihin autoihin tai yksityislentokoneisiin. Kansainvälisen yrityksen vuosikonferenssitkin muistuttavat enemmän jotain uskonnollista hurmosta, kuin asiapitoista vuosikokousta.

Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia verkostomarkkinoinnista, mitä nyt välillä joutuu lukemaan Zinzino-, Onecoin– tai WinCapita-aiheista uutisointia. Tuohon kolmikkoon on langennut valitettavan moni suomalainen 2000-luvun puolella. Pelkästään WinCapita keräsi Suomessa yli 10 000 sijoittajaa ja heiltä 100 miljoonaa euroa rahaa.

WinCapitaan lankesi jopa pitkän linjan kunnallispoliitikkoja, jotka vetivät rahojensa lisäksi viemäristä alas oman maineensa. Koska WinCapita tapahtui internet-aikakaudella, monet noin 15 vuoden takaisista artikkelista kummittelevat yhä kaikkien googlaajien saatavilla.

En malta olla ajattelematta sitä, miltä Autobonus näyttäisi, jos se olisi julkaistu vuonna 2021. Se on ainakin varmaa, että siitä riittäisi helposti tuhansien viestien verran keskusteltavaa sosiaalisessa mediassa. Toisaalta kuten edellä mainittu kolmikko todistaa, niin edes sosiaalinen media ja kaikkien saatavilla oleva informaatio ei estä ihmisten lankeamista huijauksiin, jos houkutuksena on nopea äkkirikastuminen.

Entäs se autobonus? Saiko pariskunta koskaan sitä? Valitettavasti ei saanut. Myös niiden kahden onnekkaan kohdalla autobonukset jäivät lyhytaikaisiksi saavutuksiksi. Vain paria kuukautta myöhemmin Nutrition for Life International päätti lopettaa autobonuksen maksamisen, koska kauppa ei käynyt enää toivotulla tavalla.

Autobonus-dokumentti on katseltavissa Yle Areenasta toistaiseksi voimassaolevana.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

Yksi kommentti kohteessa “Katsottua: Autobonus kertoo kivuliaan tositarinan verkostomarkkinoinnista

  1. Sini kommentoi:

    Tämä on kyllä huippudokumentti. On tullut katsottua monta kertaa, aina yhtä viihdyttävä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *