Meikäläinen on kirjoittanut tähän blogiin vuosien varrella useammankin julkaisun aiheesta internetin kyselypaneelit. Aihe liippaa melko likeltä ja mukavasti sijoitusblogia, sillä nämä nettipaneelit ovat tarjonneet melko helpon tavan tehdä itse kullekin erilaisia lisätuloja.

Netin kyselypaneelien perusidea on simppeli. Osallistut kyselytutkimuksiin, vastaat paneelissa esitettäviin kysymyksiin, saat oikein tehdystä suoritteesta tilillesi pisteitä ja näitä pisteitä voi vaihtaa verkkokauppojen lahjakortteihin. Simppeliä, eikö?

Ajatuksena tämä on kaunis, mutta pinnan alla jyskyttää kuitenkin erilaisia ongelmia, joista ajattelin tässä blogikirjoituksessa teille kertoa.

Netin kyselypaneelit huijaus

Aiheesta ollut puhetta jo aiemminkin

Olen kirjoittanut puolitoista vuotta sitten tähän blogiin kokemuksiani netin kyselypaneeleista, ja olen aloittanut artikkelin seuraavilla sanoilla:

Viimeisten vuosien aikana olen vähän kokeilun vuoksi lähtenyt testaamaan erilaisia nettikyselypaneeleita, sillä minua kiinnosti tietää, kuinka paljon niistä voi tienata rahaa ja kuinka helposti. Googlailemalla on vaikea saada irti todellisia faktoja, sillä suurin osa aiheen ympärillä pyörivistä julkaisuista sisältää enemmän tai vähemmän värikynää.

Minkä takia monet julkaisut sisältävät sitten väritettyä tietoa? Syy on aika simppeli. Hyvin moni julkaisija saa jonkinlaista rahallista korvausta siitä, jos käyttäjä innostuu artikkelin tai blogikirjoituksen perusteella avaamaan tilin näihin paneeleihin. Samasta syystä paneelit itse tykkäävät maalata isolla pensselillä. Miksipä sitä ei heittäisi vähän kalajuttua tai Lapin lisää mukaan, jos sitä kautta saa helpommin ihmisiä mukaan ja itselleen paksummat tuotot.

Käydään sekin heti tässä alussa läpi suoraan. Myös minä saan näistä kyselypaneelien esittelystä hyötyjä itselleni. Ne ovat joko pisteitä kyselypaneeleihin tai vaihtoehtoisesti suoraan euroja. Tästä huolimatta en kuitenkaan ymmärrä sitä, miksi ihmeessä värittää noita summia, tai kehua palveluita kritiikittömästi. Se on aika naurettavaa, sillä moni huomaa tulleensa vedätetyksi liittymisen jälkeen, kun pisteitä ei välttämättä tipu luvattuun tapaan.

Tässä artikkelissa aion esitellä teille rehellisesti miten paljon olen itse tienannut kyselypaneelien avulla ja minkälaisia kokemuksia minulla on nettikyselyistä parin vuoden kokemuksella. Käyn läpi myös sitä, mihin olen itse omia lahjakorttejani käyttänyt. Tavoitteena tällä artikkelillani olisi olla internetin ”raatorehellisin” nettikyselyistä kokemuksia yhteen niputtava julkaisu. Katsotaan miten se onnistuu.

Kopioin katkelman tämän artikkelin alkuun siitä syystä, että juuri edellä mainitut asiat ovat jälleen kerran pinnalla. Näistä nettipaneeleista on netissä melko vähän sisältöä, ja se vähäinen sisältö mitä täältä löytyy, on yleensä melko kauniisti kuvattua asiaa palveluiden käytöstä.

Kehuminen johtuu usein siitä, että toimijoilla (kuten minullakin) on mahdollisuutta tehdä rahaa suosittelemalla paneeleita käyttäjille. Homma toimii siis sillä kaavalla, että minä jaan suosittelulinkkiä, jonka kautta palvelun aktivoineet jäsenet tuovat tililleni lisää pisteitä. Monella kyselypaneelilla palvelussa on tämäntapainen ominaisuus tarjolla kaikille jäsenille, eli se ei koske vain meitä ”vaikuttajia”.

Ensimmäiset bannit tulivat yllätyksenä

Kyselypaneeleita olen täyttänyt ensimmäistä kertaa jo viime vuosikymmenen puolella, mutta koronapandemia ja siitä aiheutunut lockdown sai minut innostumaan aiheesta entistä syvemmin. Olen hankkiutunut jäseneksi lähes kaikkiin internetin paneeleihin ja seurannut niiden toimintaa sekä tienaamismahdollisuuksia palvelussa.

Ensimmäiset potkut kyselypaneelista sain jo vuonna 2021, kun *Norstatpanel* potki allekirjoittaneen ulos paneelistaan täysin yllättäen. Huomasin bannivasaran käytön pienellä viiveellä, eli yritin kirjautua sisään tililleni, mutta tunnukset eivät toimineet. Aspasta kysymällä selvisi se, että olen saanut porttikiellon palveluun. Norstatpanelin mukaan olin täyttänyt kyselyitä epäilyttävän nopeasti.

En saanut Norstatpanelilta palautetta siitä, että kyselyni olisivat varsinaisesti huonosti täytettyjä, vaan liian nopeasti. Kun kyselystä toiseen suoriuduin maliin asti keskivertoa nopeammin, niin automaatti jäädytti tilini. Tästäkään ei järin selvästi edes informoitu allekirjoittanutta, vaan huomasin asian kun koitin pitkän tauon jälkeen kirjautua palveluun. Tämän jälkeen olin Norstatpaneliin yhteydessä, jonka jälkeen he selittivät minulle potkujen taustat, eivätkä ole huolineet allekirjoittanutta takaisin jäseneksi.

Käytännössä se kuoppa johon lankesin liittyi vastausten nopeuteen. Norstatpanel seuraa kauanko keskimäärin käyttäjät vastaavat kyselyihin, ja jos joku vastaaja pistää silmiin liian nopeana, suljetaan tämän tili ilman ennakkovaroitusta. Jälleen kerran esimerkkitapaus siitä, minkä vuoksi kaikki lahjakortit sun muut kannattaa nostaa palvelusta ulos heti niiden täytyttyä.

Ennen kuin tilini jäädytettiin, minulle oli ehtinyt kertyä lahjakorttiin oikeuttava määrä pisteitä tililleni, jotka kuitenkin jäivät lopulta nostamatta, koska tilille ei enää päässyt. Toisin sanoen olin täyttänyt kyselyitä, mutta palkinto jäi lopulta saamatta.

Toiset bannit yhtä yllätyksellisesti

Toinen porttikielto pääsi niin ikään yllättämään meikäläisen. Erityisen harmillisen banneista teki se, että ne tulivat *M3Panelista*, eli siitä paneelista, johon liityin aikoinaan ensimmäisenä. Kerkesin olla paneelin jäsenenä noin neljä vuotta, ennen kuin tilini jälleen kerran jäädytettiin.

Tässäkin yhteydessä porttikiellon avain oli täysi yllätyksellisyys. Tilini toimi normaalisti, eli pääsin kirjautumaan sisään ja katsomaan tilini saldoa. Suosittelupalkkiot juoksivat normaaliin tapaan, mutta ihmettelin samaan aikaan hieman sitä, etten saa enää kutsuja uusiin kyselyihin. En kuitenkaan kiinnittänyt asiaan silloin sen suurempaa huomiota.

Asioiden laita lähti paljastumaan siinä kohti, kun halusin vaihtaa palvelusta kertyneet pisteet lahjakorteiksi. Kaikki sujui niin pitkään hyvin, kunnes tuli tilausprosessin viimeinen ”lähetä tilaus” -nappula vastaan. Nappulan painaminen palautti sivulle herjan, joka kertoi minulle ettei tällä tilillä voi tilata nyt lahjakortteja, ota yhteys asiakaspalveluun.

Tein työtä käskettyä ja laitoin lyhyen viestin M3Panelin asiakaspalveluun, että miksi tilini on suljettu tai en voi tilata lahjakortteja pisteilläni. Sain melko pian aspasta takaisin seuraavanlaisen viestin.

Thank you  for your mail.

Unfortunately, your account has been closed as we suspect that you have breached our terms and conditions.

You can read more about our terms and conditions here.

Viesti on hauska. Siinä kerrotaan, että paneeli epäilee minun tehneen sääntörikkomuksen. Varsinaista rikettä ei kerrota, mutta minulle lyödään linkki palvelun pitkiin käyttöehtoihin, jotka ovat kaiken huipuksi vielä kirjoitettu tanskaksi. Mitään vinkkiä prosessin etenemisestä tai muista asioista ei tietenkään kerrota.

Laitan asiakaspalveluun uuden viestin, jossa kysyn M3Panelilta sitä, minkä takia te epäilette sääntörikkomusta kohdallani, pitääkö minun antaa jonkinlainen vastine astiasta ja miten prosessi tästä etenee, eli onko tiliä enää mahdollista saada auki. Tähän sain melko pian uuden vastauksen.

You have been collecting points by referencing 160 ”friends” in total,  which is without doubt an abuse of our services. You have been taking advantage of this feature way too many times, which does not collide with our terms and conditions.

We cannot reopen your account and consider the case as being closed.

Tämä vastaus oli siinä mielessä parempi, että se otti enemmän kantaa asioihin. Bannien perimmäinen syy oli siis siinä, että olin kutsunut ”liikaa” tai epäilyttävän paljon porukkaa mukaan paneeliin. Samalla varmistui se, että saamani kakku on elinkautinen ilman valitusoikeuksia, eli tililleni kertyneet pisteet ovat jälleen kerran mennyttä kamaa.

Hauska juttu on kuitenkin se, että minulle aiemmin linkitetyissä käyttöehdoissa ei mainita sanallakaan suosittelupalkkioita tai niihin liittyviä sääntöjä. Eli en ihan suoraan nyt hyväksy omaa sääntörikettäni, mutta kuten sanoin, valittamisen sijaa minulla ei ole.

Kyselypaneelien ongelma – bannit voi tulla koska vain

Kaksi yllä esittelemääni kokemusta ovat hyvä esimerkki siitä, että kyselypaneeleissa tienaaminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin mitä paneelit itse antavat ymmärtää. Käytännössä tilanne on se, että jos alat olla liian tehokas tai liikaa tienaava kyselyiden täyttäjä, sinut voidaan sulkea palvelusta ulos koska vain.

Norstatpanelin puolelta toisaalta ymmärrän linjauksen. Kyselypaneelit myyvät yrityksille omaa palveluaan, jossa on tuhansia kyselyiden täyttäjiä. Jos käyttäjät tekevät huolimatonta työtä, paneelin asiakasyritys ei saa palvelusta mitään lisäarvoa ja paneelin liiketoiminta vaikeutuu.

Toisaalta myös jatkuvat lupailut ”jopa satojen eurojen kuukausituloista” pitävät huolen siitä, että paneeleihin on todellakin tunkua. Kyselypaneelin toiminta ei kaadu siihen, jos sieltä potkii välillä muutaman käyttäjän ulos, sillä jäljelle jää tuhansia käyttäjiä.

Saako kyselypaneelilla tienata?

M3Panelin kohdalla en sen sijaan ymmärrä perimmäistä ongelmaa. Käytännössä olen suositellut palvelua 160 kyselypaneeleista kiinnostuneelle käyttäjälle ja saanut siitä M3Panelin lupaaman palkkion. Miten ihmeessä liian aktiivinen suosittelutoiminta voi olla yritykselle haitallista?

Täytyy myös muistaa se, että M3Panel maksaa minulle suosittelupalkkiota vain ”hyvistä käyttäjistä”, jotka oikeasti täyttävät annettuja kyselyitä. Niin sanotuista ”haamukäyttäjistä”, jotka vain rekisteröityvät palveluun täyttämättä kyselyitä eivät tuota myöskään minulle mitään.

Ehkä tuossa on perimmäisenä ongelmana ollut se, että sain kyselypaneelin tililleni melko helposti ja vaivattomasti pisteitä, joilla sain ”ilmaisia” lahjakortteja tasaisin väliajoin. Ilkeästi sanottuna ongelma taisi olla se, että joku pääsi oikeasti tienaamaan kyselypaneeleilla.

Minulla on pieni epäilys siitä, että kyselypaneelit laskevat aika pitkälti sen varaan, etteivät paneelien jäsenet jaksa koskaan vaihdattaa keräämiään pisteitä lahjakorteiksi, jolloin paneelit saavat niin sanotusti ilmaista työvoimaa. On kuitenkin hyvä muistaa, että kyselyistä maksetaan usein alle euroa per kysely, jolloin yhden lahjakortin hankkimiseen tulee täyttää kymmeniä kyselyitä. Moni väsyy ennen kuin lahjakortti on saavutettu.

Aikoinaan kun kirjoitin tähän blogiin bannikokemuksistani Norstatpanelin kanssa, kyseinen blogikirjoitus oli päätynyt jotain reittiä pitkin Norstatpanelin tietoisuuteen asti. Norstatpanel oli etsinyt jotain kautta allekirjoittaneen puhelinnumeron ja sieltä päin soitettiin minulle. Puhelu oli vähän erikoinen, heille blogikirjoitukseni ei kuulemma ollut ongelma, mutta siitäkin hyvästä he halusivat soittaa minulle ja jutella.

Kyseisestä juttelusta minulle ei jäänyt ihan hirveästi käteen, muuta kuin että puhelimen toisessa päässä ollut kaveri vähän möläytti minulle, ettei näitä kyselypaneeleita ole varsinaisesti tarkoitettu tienaamiseen. En viitsinyt lähteä muuten hyvähenkisessä puhelussa haastamaan tätä näkemystä, mutta kieltämättä mietin hieman sitä, mikä näiden kyselyiden täyttämisen pointti sitten olisi?

Se on kuitenkin raaka fakta, että ihmiset antavat näille paneeleille kahta asiaa: omaa aikaansa, sekä omia mielipiteitään. Molemmat ovat arvokasta ”pääomaa”, joita mielestäni ei kenenkään kannata luovuttaa toiselle ilman mitään vastapalvelusta.

Ovatko kyselypaneelit huijausta?

Otsikon kysymys on hyvä, mutta minulla ei ole siihen vastausta. Ihan jo siitäkin syystä, että termi ”huijaus” voidaan mieltää niin monella eri tavalla.

Kieltämättä omat mielikuvani kyselypaneeleista ovat tällä hetkellä melko harmaat. Norstatpanelin bannit pystyin vielä jotenkin ymmärtämään, mutta M3Panelin porttikielto oli huomattavasti isompi märkä rätti omille kasvoilleni. Pidin paneelista, se oli laadukas ja mukava käyttää sekä se myös tuotti minulle melko hyvin paneelituloja. Itse asiassa se oli oma suosikkini kaikista näistä paneeleista.

Onhan se kuitenkin aika paha merkki, jos paneeleista voidaan potkia koska vain ulos mitä erilaisimmin verukkein, jolloin kyselyiden täyttäjä jää tyhjin käsin. Tilannehan on vähän sama, kuin olisit kuukauden töissä ja juuri ennen palkkapäivää saisit duunista kenkää vähän hassulla verukkeella, eikä jo kertyneitä palkkoja suostuta potkuista johtuen maksamaan.

Jonkun verran kyselypaneeleissa närää aiheuttaa myös se, että vastailet kyselyssä useisiin kysymyksiin, mutta lopulta olet paneelin mukaan ulkona kohdeyleisöstä, joten et saa kyselystä tilillesi lainkaan pisteitä. Tai joskus kyselyn täyttämisen jälkeen paneeli jättää sinut palkitsematta kyselyn täytöstä, koska vastausten laatu ei heidän mukaansa ollut tarpeeksi korkealla.

Joka tapauksessa kyselypaneeleilla olisi tässä hyvä paikka myös kehittää omaa toimintaa. Sen sijaan, että jaetaan suoria punaisia kortteja, olisi varmasti molemmille osapuolille kannattavampaa ottaa kuvioihin myös keltainen kortti varoituksen merkiksi. Tällä hetkellä pelikentältä lentää ensikerrasta ulos.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *