Taas kerran kevät yllätti kirjoittajan. Tarkoituksenani oli kirjoittaa S-junan vuodesta 2020 hyvissä ajoin, mutta niin se vain jäi maaliskuun loppupuolelle. Hoidetaas tämä vuosittainen perinne nyt alta pois, sillä tiedän että täällä on monia lukijoita, joita aihe kiinnostaa.

Yksi syy nopeasti hujahtaneelle keväälle löytyy varmasti vallitsevista olosuhteista, kun monien ajatukset pyörivät nyt koronaviruksen ympärillä. Omalta osaltani olen ollut etätöissä nyt yli kaksi viikkoa, jonka aikana on ehtinyt hyvin seuraamaan maailman menoa. Kuten olen aiemmissa korona-aiheisissa kirjoituksissani pohtinut, meillä on hyvin todennäköisesti vastassa taantuma.

Nämä olosuhteet vaikuttavat varmasti myös S-junan tulevaisuuteen, joten omistin tässä vuoden 2020 S-juna -spesiaalissa oman osuutensa myös koronavirukselle ja sen vaikutuksille.

S-juna 2020 korko osuuskaupan vaalit korot 2019 koronavirus
Lue lisää POP Vakuutuksen alennuskoodista painamalla banneria.

S-junan etkot vuodelle 2020 samaan tapaan kuin aiemminkin

Kokeilin viime vuonna uutta konseptia, jossa kirjoitan yhden ainoan blogijulkaisun S-junasta koko vuonna. Julkaisin keväällä ennen osuusmaksujen korkojen maksua ennakkoasetelmia ja -pohditaa, ja täydentelen tätä tekstiä sitten sitä mukaa kun korkoja alkaa valua S-junalaisten tileille.

Pahoittelen viime vuonna tapahtunutta unohdusta, missä en muistanut ennakkolupailujeni mukaisesti tehdä vuodesta mitään jälkiyhteydenvetoa. Olen kuullut jälkikäteen, että varsin moni olisi tätä odottanut ja he pettyivät, kun sitä luvattua päivitystä ei koskaan kuulunut. Otetaan tänä vuonna ryhtiliike ja hoidetaan homma pakettiin kesällä.

Jos kaipailette tähän artikkeliin lisää päivityksiä, niin laittakaa siitä vaikka kommenttia alapuolen kommenttiosioon. Eipä pääse asia unohtumaan, kun muistutatte asiasta. Muutenkin, jos näette jotain S-juna -aiheista uutisointia missä tahansa kanavassa, tulkaa ilmoittamaan siitä kommentteihin. Koska osuuskauppoja on noin parikymmentä, en voi mitenkään seurata reaaliajassa kaikkia yhtä aikaa. Välittämällä viestin tähän artikkeliin teet palveluksen niin minulle, kuin myös muille S-junalaisille.

Miltä näytti S-junan vuosi 2019?

Osuusmaksujen korko jatkoi myös viime vuonna varsin selvää laskuaan, mikä on tietysti ikävä juttu. Jos vielä pari vuotta sitten S-junasta pystyi puhumaan ”maailman helpoimpana satasena”, nyt se on enää nippa nappa 50 euroa.

Toisaalta, se on vieläkin äärettömän helppo viisikymppinen, joka on myös äärettömän kevyesti verotettu. Jos saat 50 euroa osuusmaksun korkoina, sinulle jää huomattavasti enemmän verojen jälkeen näppiin, kuin 50 eurosta pörssiyhtiön osinkoina. Tämä kannattaa ottaa huomioon, jos 50 euroa tuntuu mitättömältä.

Alta voitte vielä tutustua viime vuoden korkoihin kokonaisuudessaan. Maksaneita osuuskauppoja oli vuonna 2019 kaikkiaan kuusi kappaletta.

S-junan osuusmaksun korko 2020
S-junan osuusmaksun korkojen historiaa

Jotta vuosi 2019 ei olisi pelkkää synkistelyä, niin viime vuonna tapahtui myös yksi positiivinen asia. Kuten yläpuolen taulukosta näette, Osuuskauppa Maakunta heräsi ”kuolleista”, ja alkoi maksaa parin ohitse nukutun vuoden jälkeen taas korkoa. Onneksi en ole mennyt vielä irtisanomaan ensimmäistäkään jäsenyyttäni. Toisin sanoen toivoa osuusmaksun korkoihin palaamiselle on olemassa.

En ole itse nostanut vielä koskaan rahoja ulos ensimmäisestäkään osuuskaupasta, sillä minun talouttani ei kaada satanen tai pari kiinni jossain osuuskaupassa. Elättelen muutamien osuuskauppojen kohdalla samaa kuin mitä Maakunta jo teki, eli ne palaisivat myöhemmin takaisin korkojen maksujen maailmaan. Lisäksi mainittakoon, että näiden laskevien pörssikurssien aikana on ihan jees, kun omistaa jotain sellaista, minkä arvon tietää pysyvän paikoillaan.

S-junan vuosi 2020 vielä hämärän peitossa

Tällä hetkellä ei ole hirveästi kerrottavaa tulevasta vuodesta, sillä osuusmaksun korkoja ei ole vielä tihkunut hirveästi julkiseen tietoon. Sen vuoksi joudutaan vetämään vielä pelkän spekulaation voimalla.

Joskus osuuskaupat ovat ilmoittaneet reilusti ennakkoon korkojen maksun lopettamisesta. Näin tapahtui esimerkiksi Pirkanmaan kanssa, joka ilmoitti jo elokuussa 2018, ettei vuonna 2019 kannata odottaa heiltä osuusmaksun korkoa. Nyt ei ole tiedossa yhtään tämän tapaista ”ennakkoilmoitusta”, joten elämme yllätyksien maailmassa.

Viime vuonna suurin ”informaatiopiikki” tapahtui osuusmaksun korkojen maksamisen alun jälkeen. Huhtikuussa Etelä-Karjalasta tuli tieto, ettei korkoa makseta tulevana vuonna lainkaan. Toukokuussa sama tieto kaikui myös Satakunnasta.

Ainoa tieto mitä olen tähän hätään kuullut, on tullut vuoden 2019 korkoja käsittelevän blogikirjoituksen kommenteista. Siellä joku valveutunut lukija kertoi seuraavaa:

KPO:n hallitus esittää edustajistolle 5%:n osuusmaksun korkoa ja lisäksi 1%:n ylijäämäpalautusta. Bongattu S-ryhmän julkaisemasta lehdestä (Yhteishyvä).

Nimimerkki ”Nimetön”

Osuuskaupan vaalit käynnissä – mitä se aiheuttaa?

Moni S-junalainen on varmasti huomannut osuuskauppojen aktiivisen vaalikevään, kun useampi osuuskauppa pitää edustajiston vaaleja. Osa vaaleista on jo ohi, osa menossa ja osassa äänestys kenties vasta aukeilee pikkuhiljaa.

Olen itse huomannut vaalit omasta postistani, sillä jokainen osuuskauppa toimittaa omistajilleen omat äänestyslippuset. Omassa taloudessani asuu kaksi S-junalaista, joten postia on tullut ihan kiitettävästi.

Itse henkilökohtaisesti pyrin aina äänestämään, erityisesti silloin kun tarjolla on jonkinlainen porkkana. Joku osuuskauppa arpoi kaikkien äänestäjien kesken uuden henkilöauton, kun taas joku toinen tarjosi kahden viikon ruokaostokset.

Tämä on jokaisen S-junalaisen oma henkilökohtainen valinta, mutta en itse anna ääniäni ”junapositiivisille” tai muille vastaaville ehdokkaille, mitä monet etsivät keskustelufoorumeilla kissojen ja koirien kanssa. Olen antanut ääneni yleensä jollekin tutulle, jos sellainen listalta löytyy. Tätä omaa periaatettani olen avannut aiemmin Keskimaan edustajiston vaaleja käsittelevässä julkaisussa, joten ei siitä nyt sen enempää.

Jos osuuskauppavaaleissa äänestäminen kiinnostaa, täällä on tarjolla lisätietoa:

Koronavirus covid19 S-juna maailman helpoin satanen
Koronavirus voi vaikuttaa myös S-junaan

Koronavirus ja talouskriisi – tarttuuko myös S-junaan?

Kuten varmaan kaikki tietävät, elämme nyt poikkeuksellisia aikoja. Koronavirus on lukinnut meidät kaikki koteihimme, sulkenut lukuisia ravintoloja sekä hotelleja ja monissa perheissä on nyt tummat pilvet oman talouden tulevaisuuden ympärillä.

Jos koronavirus on hyydyttänyt VR:n junaliikenteen, sama tulee melko varmasti käymään myös jossain määrin S-junalle. Fakta on se, että monet S-kaupat omistavat lukuisia hotelli- ja ravintolaketjuja, jotka ovat nyt suljettu. Hotelleissa ei käy kukaan, eikä ravintoloissa syödä, mikä on aiheuttanut hotelli- ja ravintola-alan työpaikoilla lomautuksia.

En ole käynyt aikoihin huoltoasemilla, mutta sielläkin on varmasti aiempaa hiljaisempaa. Kun ihmiset eivät liiku, eivät he myöskään liiku huoltoasemilla. Samoin kotona tehtävät etätyöt näkyvät varmasti ABC-ketjujen vähintäänkin vähentyneenä polttoaineen myyntinä.

Lisäksi jos talous tulee hyytymään, se näkyy varmasti kaikkialla muuallakin. Ihmiset ostavat Prismoista vähemmän tavaraa ja aiempaa suuremman harkitsemisen jälkeen.

Oma arvaukseni S-junan tulevaisuuteen liittyen on, että osuusmaksun korot ovat pian kortilla. Monilla osuuskaupoilla on voi olla painetta leikata osuusmaksun korkoja. Samoin jos joku osuuskauppa olisi miettinyt jo aiemmin osuusmaksun koron maksamisen lopettamista, esimerkiksi vaikka multiliittyjien kiusan vuoksi, niin nyt siihen olisi oiva tilaisuus käyttää koronaa ”tekosyynä” koron maksamisen lopettamiselle.

Jotta tämä teksti ei olisi pelkkiä omia arvauksia, tarjoan loppuun myös kiistämätöntä faktaa. Kun kirjoitin vuonna 2017 tuon alkuperäisen S-junan tietopaketin, selvitin osuusmaksujen korkojen historian aina vuoteen 2008 asti, eli finanssikriisin aikoihin.

S-juna 2020
S-junan korkojen historiaa

Vuoden 2007 lukuja en löytänyt, mutta finanssikriisin aikana keväällä 2008 S-juna maksoi osuusmaksun korkoja, eli katkoksia ei tuolloin tullut. Toisaalta, voiko tästä vetää yhtään mitään johtopäätöksiä vuoteen 2020? Kuka tietää.

Olisikohan tässä hyvä kohti vetää ensimmäinen tauko, ja jatkaa blogikirjoituksen kirjoittamista siinä vaiheessa, kun ensimmäiset osuusmaksun korot ovat kilahtaneet tilille. Heitelkää kommentteja tulemaan, jos löydätte jotain tietoa S-junan vuodesta 2020!

S-junan huhtikuu 2020 – surkea startti (0 €)

Kirjoitettu 2.5.2020

Tämän vuoden S-junan lähtö viivästyy, sillä huhtikuu ei tarjonnut vähän yllättäen ensimmäistäkään osuusmaksun korkoa. Aiempina vuosina S-juna on polkaistu vauhtiin huhtikuun aikana, mutta tänä vuonna huhtikuussa ei tapahtunut mitään.

Tai noh, valehtelisin jos väittäisin, ettei ole tapahtunut mitään. Tulevien kuukausien korkoja on alettu jo vahvistamaan, ja näillä näkymin toukokuussa mennäänkin jo eteenpäin.

Ainakin Pohjois-Karjalasta tulee kuulumaan, mikäli uskoisimme bloggaaja Rahakirstua, ja miksipä emme uskoisi. Hän kertoi Sharevillessä kuullensa PKO:n jatkavan S-junan suurimpana veturina.

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa maksaa 12 euron koron, jolla taidetaan pitää paikka S-junan veturina.  PKO:n koron maksupäivä on 25.5.

Rahakirstu
Myös Etelä-Pohjanmaalta kuului mukavia uutisia, joista vinkkasi kommenteissa ensimmäisenä nimimerkki S-veturi. Eepeen politiikasta löytyi ihan lehtijuttu Seinäjoen Sanomista, joten käytetään sitä toissijaisena lähteenä tässä yhteydessä. Seinäjoen Sanomat kirjoittaa seuraavaa:
Osuusmaksun korkoa maksetaan 5 euroa jokaiselle viime vuoden loppuun mennessä 100 euron osuusmaksunsa täyteen maksaneelle asiakasomistajalle.

Tarkemman katsastelun jälkeen kyseessä olikin vuosi 2019.

Seinäjoen Sanomat

Muista osuuskaupoista minulla ei ole tässä vaiheessa kerrottavaa. Jos sinulla on, niin heitä siitä kommenttikenttään vinkki. Seuraillaan porukalla korkojen kehittymistä.

Koska huhtikuu oli tänä vuonna varsin olematon S-junan kannalta, lopetan huhtikuun kuukausiraportin tähän. Palataan toukokuun loppupuolella taas asiaan, jolloin meillä pitäisi olla ihan euroja raportoitavana!

S-junan toukokuu 2020 – vauhti päälle (17 €)

Kirjoitettu 26.5.2020

Eilen saatiinkin korkattua tämän vuoden S-junailut peräti kahden osuuskaupan voimin. Toukokuussa osuusmaksun korkonsa maksoivat KPO ja PKO.

Näistä jälkimmäiseksi mainittu olikin jo meillä kaikilla tiedossa, sillä huhtikuun osiossa kerroin PKO:n 12 euron korosta. Tämän suhteen ei tapahtunut siis yllätyksiä. Korko oli sama kuin vuotta aiemmin ja sillä irtonee piikkipaikka vuoden 2020 S-junassa.

Pienenä yllätyksenä minulle tuli KPO:n 5 euron korko vuodelta 2020, joka maksettiin siis nyt toukokuussa. KPO oli pitkään S-junan kovin vetojuhta, sillä vielä kaksi vuotta sitten se maksoi peräti 20 euroa jäsentä kohti.

Tässä vaiheessa ollaan jonkin verran perässä viime vuotta, sillä toukokuun lopussa S-juna oli tuottanut vain 17 euroa. Vuonna 2019 samaan aikaan S-juna oli tuottanut huhtikuussa 10 euroa ja toukokuussa 17 euroa, eli yhteensä 27 euroa.

Pakko nostaa vielä yksi mielenkiintoinen asia liittyen Osuuskauppa Maakuntaan, joka heräsi viime vuonna toukokuussa ”kuolleista” muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen maksamaan taas osuusmaksun korkoa. Tänä vuonna Maakunta ei maksanut ainakaan toukokuussa mitään, enkä toisaalta ole kuullut mitään virallista tietoa Maakunnan vuodesta 2020.

Ainakin Eepeeltä on vielä tulossa luvattu 5 euroa. Ajankohtaa tälle en ole löytänyt, mutta veikkaan sen tulevan kesäkuun puolella. Palataan asiaan siis silloin!

S-junan kesäkuu 2020 – alkanut vauhti hiipuu (5 €)

Aloitetaan kesäkuun S-junaa -katsaus virheiden korjaamisella. Olen puhunut pitkin kevättä Eepeen vahvistetusta 5 euron korosta, vaikka se ei pidä paikkansa. Nimimerkki sepi vinkkasi kommenteissa miten eteläpohjalaiset olisivat lopettamassa korkojen maksun tänä vuonna.

Eepee ei tämän mukaan maksa korkoa, vaan ylijäämänpalautusta: https://eepee.fi/news/eepeen-asiakasomistajille-ylijaamanpalautusta-yli-14-miljoonaa-euroa/

sepi

Ensireaktioni oli ihmetys, kunnes huomasin tässä ketjussa mainitun lähteen olevan vuoden takaa. Voi hitsi. Ensinnäkin harmittaa olla väärässä, toisekseen Eepee oli aikoinaan S-junan vankin veturi. Vielä jokunen vuosi sitten Etelä-Pohjanmaalta paukahti peräti 20 euron osuusmaksun korko. Enää ei mitään.

Sitten positiivisiin asioihin. Sen sijaan Osuuskauppa Maakunta, joka voiteli omistajiaan viiden euron korolla. Jos muistelemme menneitä, niin Maakunta heräsi vuosi sitten ”kuolleista” ja alkoi maksaa pienen tauon jälkeen uudestaan osuusmaksun korkoa. Näköjään toivoa on olemassa vielä nollakerholaistenkin kanssa.

Koko kesäkuun tuotto lepäsi Maakunnan harteilla, joten kokonaispotti jäi vain viiteen euroon. Tämän lisäksi saimme parikin muuta uutista S-junan vuoden 2020 korkoihin liittyen.

Ensinnäkin Keskimaan osuuskauppa klousasi 6 euron korkonsa tälle vuodelle. Tämän vinkin meille antoi nimimerkki Eph ja korko tulee maksuun elokuussa. Näillä näkymin se on seuraava osuusmaksun korkoa maksava osuuskauppa. Heinäkuussa ei pitäisi tulla mitään, mutta täytyy varmuuden vuoksi käydä 25.7. kieppehillä katsomassa S-pankin tili.

Keskimaalta 6% korko elokuussa. Keskimaa jakaa miljoonilla ylijäämänpalautusta – ”Toimii piristysruiskeena tavallisten keskisuomalaisten ostovoimaan” https://www.ksml.fi/talous/Keskimaa-jakaa-miljoonilla-ylij%C3%A4%C3%A4m%C3%A4npalautusta-%E2%80%93%E2%80%89Toimii-piristysruiskeena-tavallisten-keskisuomalaisten-ostovoimaan/1569406

Eph

Eivätkä hyvät uutiset tähän loppuneet, sillä Turussa on vielä peli auki. Koska koronakevät siirsi monia kokouksia, niin kävi myös Turun Osuuskaupalle. Siellä päätös osuusmaksun koron suuruudesta tehdään syksyllä, joten tälle vuodelle on kenties tulossa vielä toinenkin korko sitten syssymmällä. TOK:n korkopolitiikasta vinkin antoi nimimerkki kikkailija.

TOK:n sivuilta bongattua: ”Turun Osuuskaupan edustajisto päättää vuosittain osuusmaksun koron maksamisesta hallituksen esityksen mukaisesti. Nyt koronapandemian vuoksi edustajiston kevätkokousta ei ole voitu pitää ja kokous on päätetty siirtää syksyyn. Osuusmaksun koron maksaminen on tuolloin edustajiston kokouksen agendalla ja päätöksiä osuuskoron maksamisesta saamme siis syksyllä edustajiston kokouksen jälkeen.”

kikkailija

Eipähän siinä. Lopetetaan kesäkuun kuukausikatsaus tähän näin. Katsotaan kuukauden päästä onko tarvetta heinäkuun yhteenvedolle, vai jatketaanko elokuussa ainakin Keskimaan voimalla. Laittakaa jatkossakin artikkelin jälkeisiin kommentteihin vinkkejä tulevista koroista, oli päätös sitten koron maksaminen tai sen maksamatta jättäminen.

Hyvää kesää ja palataan viimeistään elokuun lopussa!


Muut S-junaa koskevat tekstini:

S-junaan sijoittamisen ABC – ”maailman helpoin satanen”
Keskimaan edustajistovaalit – tavoitteena torjuntavoitto
S-junan matka yskii pahasti – vuoden 2018 osuusmaksun korot käsittelyssä
S-juna elää yhä! – Täältä vinkit vuodelle 2019
S-juna 2019 – Etkot, juhlat ja jatkot!
S-juna 2020 – pysäyttääkö koronavirus myös S-junaliikenteen?

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Saatan saada jonkinlaisen palkkion, mikäli teet kaupat juuri kyseisen linkin kautta. Se ei maksa sinulle yhtään ylimääräistä, vaan saat yhtä hyvän tarjouksen kuin ilman affiliate-mainontaakin. En ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

Seuraa blogia Facebookissa:

17 kommenttia kohteessa “S-juna 2020 – pysäyttääkö koronavirus myös S-junaliikenteen?

  1. Rahakirstunvartija kommentoi:

    Mielenkiintoista spekulointia korkojen tulevaisuudesta. Kovat ajat ovat edessä, itse kunkin on kiristettävä vyötä, niin myös osuuskauppojen.

    Oma strategiani äänestämisessä on seuraava: oman alueen vaaleissa äänestän tuttavaehdokasta ja muiden osuuskauppojen vaaleissa S-junan kannattajia.

  2. Nimetön kommentoi:

    Aivan käsittämätöntä miten joku jaksaa ”sijoittaa” rahojaan tuollaiseen leikkiin! Eihän kukaan oikeasti tee näin? ??? Mikä saa ihmisen ryhtymään tähän?

  3. Venla kommentoi:

    Viime vuonna KPO maksoi koron 250419. Saa nähdä maksavatko tänä vuonna ollenkaan (en kyllä onnistunut heidän sivuiltaan löytämään tietoa) vai maksavatko joskus myöhemmin?

    • RJW kommentoi:

      Hyvä kysymys. Yleensä S-juna on ollut vauhdissa jo 25.4. mennessä (viikonlopulle osuneet tulee viimeistään seuraavana arkipäivänä), mutta tänään ei ollut S-pankissa vastassa vielä yhtään mitään. Paha sanoa onko viikonloppu sotkenut päivämäärät, vai aloitellaanko tänä vuonna vasta toukokuussa.

  4. Rahakirstunvartija kommentoi:

    Korkopäätökset ja korot ovat tänä vuonna tiukassa.

    Osuuskauppojen kevätkokouksia on lykätty koronakevään takia. Edustajiston kevätkokous päättää miten osuuskaupan voitto käytetään.

    Toistaiseksi rahojen jaosta ovat ilmoittaneet vain SSO, PeeÄssä ja PKO.

    PKO maksaa korkoa ja ylijäämänpalautusta, SSO ja PeeÄssä ylijäämänpalautusta.

    Uutinen Eepeen koronmaksusta on viime vuodelta.

  5. Junassa mukana kommentoi:

    En ole uutisointia seurannut, mutta toiveikkaana olisin siitä että S-ryhmä osoittaisi vastuullisuutensa. Ja mikä olisi parempi tapa olla vastuullinen kuin maksaa mahdollisimman suuri korko (koska suurin osa sen asiakkaista saisi silloin korkoa, mikä helpottaisi mm. lomautettuja ja pienipalkkaisia (heidän ostossummansa ovat yleensä pienempiä joten ylijäämän palautus suosisi varakkaampaa väestöä). Mutta taitaa olla toiveajattelua.

  6. kikkailija kommentoi:

    TOK:n sivuilta bongattua: ”Turun Osuuskaupan edustajisto päättää vuosittain osuusmaksun koron maksamisesta hallituksen esityksen mukaisesti. Nyt koronapandemian vuoksi edustajiston kevätkokousta ei ole voitu pitää ja kokous on päätetty siirtää syksyyn. Osuusmaksun koron maksaminen on tuolloin edustajiston kokouksen agendalla ja päätöksiä osuuskoron maksamisesta saamme siis syksyllä edustajiston kokouksen jälkeen.”

    • RJW kommentoi:

      Oho, blogin otsikkoon viitaten koronavirus tosiaan pysäytti (tai ainakin hiljenti) S-junan vauhtia. Katsotaan mitä syksy tuo tullessaan. Kiitos kommentistasi!

    • RJW kommentoi:

      Ai että, oman paikallisen osuuskaupan korot löytyvät ensimmäisenä täältä artikkelista 😀 hienoa ja kiitos. Keskisuomalainen kirjoitti aiheesta päivää myöhemmin.

    • RJW kommentoi:

      Äh, taisi tulla femman verran takapakkia tästä. Kävin katsomassa tuon oman lähteeni (Seinäjoen Sanomat) ja juttu olikin vuodelta 2019. Hups! Eli taitaakin olla nyt niin ikävä tilanne, että eteläpohjalaiset eivät maksa tänä vuonna mitään. Harmi, vielä pari vuotta sitten sieltä tuli se 20 euroa vuodessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.