Hetken aikaa jo kuvittelin, että vuosi 2021 jää historian kirjoihin siitä syystä, etten silloin jaksa enää kirjoittaa S-junan kuluneesta vuodesta. Ilmeisesti kesän 2021 helle kuitenkin pehmensi pääni kaiken lukijapalautteen ohessa, joten hoidetaan tämä eräänlainen jokavuotinen ”klassikkojulkaisu” nyt alta pois. Seuraavaksi käsittelyssä siis S-junan vuosi 2021.

Aihe on ollut tämän blogin ”kivijalkaa” jo vuodesta 2017 asti. Vaikka S-junan vauhti onkin hiljentynyt vuosi toisensa jälkeen ja vieläpä valitettavan hurjalla vauhdilla, ainakin näille blogikirjoituksille tuntuu löytyvän kysyntää. Vaikka tämä vuosi ei ole pitänyt sisällään lainkaan uutta S-junasta kertovaa julkaisua, on tämän vuoden puolella S-junaa käsittelevät artikkelit ehtineet kerätä jo noin 5000 sivulatausta.

Näillä alkupuheilla lähdetään katsomaan, että mitä S-junan vuosi 2021 on jo nyt pitänyt sisällään, ja pitäisikö mahdollisesti kuluvalta vuodelta odottaa vielä jotain?

Osuusmaksun korko 2021 S-juna

S-juna kaipaa Mattia ja Teppoa – sekä kiihtyvää vauhtia

Allekirjoittaneen on ollut tänä kesänä jostain syystä todella vaikea vältellä turkulaista veljeskaksikkoa Mattia ja Teppoa, joiden tuotanto tuntuu pärähtävän vähän väliä soimaan joko alkuperäisenä tai nykyaikaisempana remixinä. Ilmiöllä on jopa sellaisia alitajuntaisia vaikutuksia, että päivä päivältä suurenevia koronatartuntalukemia katsoessa takaraivossa alkaa väkisinkin soimaan sanat kiihtyvästä vauhdista.

Tätä kiihtyvää vauhtia kaipailisi myös S-juna, sillä siellä vauhti tuntuu hidastuvan vain vuosi vuodelta. Alapuolella näette allekirjoittaneen viime vuoden artikkelia varten tekemän diagrammin, josta ilmenee viimeisen viiden vuoden trendikäyrä. Sen katseleminen ei ole järin mukava kokemus, sillä pylväät lyhenevät jatkuvasti.

S-juna 2020 kokemuksia
S-junan tuotot 2016-20

Kuten taulukosta näkyy, viiden vuoden aikana osuusmaksun korkojen osuus on laihtunut noin sadalla eurolla vuodessa. Aivan kärkyttävän iso pudotus noin lyhyessä ajassa.

Mikä S-junaa sitten kiusaa? Jos vielä viitisen vuotta sitten S-junaa pysty promoamaan ”maailman helpoimpana satasena”, niin nykyään meininki on jotain aivan muuta. Osuuskaupat ovat muuttaneet omia palkitsemiskäytäntöjään kohti ”kulutuksesta palkitsemista”.

Osuusmaksun korot ovat aina samat riippumatta siitä, paljonko olet tehnyt ostoja S-ryhmästä. Ne ovat vähän huonoja palkitsemismalleja S-kaupan näkövinkkelistä. Tähän päälle kun yhdistää vähän jo jämähtäneenkin nollakorkoympäristön, niin takavuosien 20 euron osuusmaksun korot ovat ollet aivan huikeita palkitsemismalleja sijoittajan kannalta.

Nykyään osuusmaksun korkojen sijasta maksetaankin ennemmin ylijäämän palautusta, joka määräytyy kyseisen osuuskaupan alueella tehtyjen ostosten perusteella. Kupletin juoni on simppeli: mitä enemmän ostat, sitä enemmän myös saat. Tämä on varmasti myös kaupan kannalta herkullisempi palkitsemismuoto, koska se houkuttaa omistajia kuluttamaan rahaa oman alueen kaupoissa.

Luvassa tylsempi vuosi

Yksi syy sille, miksi tämän vuoden S-juna -aiheisen julkaisun tekeminen on jäänyt, piilee myös vallitsevissa olosuhteissa. Jos verrataan touhua viime vuoteen, niin tällä hetkellä S-junan ympärillä ei ole hirveästi pöhinää. Osuuskauppojen vaaleja on vähemmän ilmassa, eikä koronaviruskaan ole enää samanlainen uusi tuttavuus, kuten se oli viime vuoden keväällä.

Ylipäätään S-junasta on kuulunut menneen vuoden aikana todella vähän uutisia. Viimeisimmät uutiset ovat viime vuoden syyskuulta, kun Turun osuuskauppa ilmoitti jättävänsä viime vuoden osuusmaksun korot väliin. Aiemmin turkulaisten korot roikkuivat jonkinlaisessa hold-tilassa, kun koronapandemia oli jäädyttänyt suunnitelmia.

Toivon mukaan vuoteen 2021 mahtuisi jonkinlainen osuuskauppojen herätysliike. Viimeksi kaksi vuotta sitten, eli vuonna 2019 Osuuskauppa Maakunta heräsi ”kuolleista” ja alkoi parin vuoden tauon jälkeen maksamaan taas osuusmaksun korkoja. Vastaavia temppuja toivoisi nähtävän pian lisää, ennen kuin koko S-juna hyytyy kokonaan.

Jos vuonna 2017 meillä oli 15 osuusmaksun korkoja maksavaa osuuskauppaa, viime vuonna niitä oli enää neljä. Osuusmaksun korkoja vuonna 2020 maksoivat:

  • PKO: 12e
  • KPO: 5e
  • Maakunta: 5e
  • Keskimaa: 6e

S-junan vuosi 2021 – toistaiseksi 28 euroa kasassa

Näin heinäkuun lopulla tilanne on se, että kaikki neljä viimevuotista osuuskauppaa ovat maksaneet oman korkonsa. Korkojen määrä on pysynyt viime vuoden tasolla, eli tällä hetkellä voidaan jo puhua torjuntavoitosta. Mahdollisesti sanasta voidaan pudottaa vielä torjunta-alku pois, mikäli joku uusi tulokas innostuisi maksamaan korkoja. Tällöin voitaisiin ehdottomasti puhua voitosta.

Vuonna 2021 homma lähti pitkästä aikaa liikkeelle huhtikuusta, kun KPO maksoi oman viiden euron osuusmaksun korkonsa 25.4.2021. Yllätys oli positiivinen, sillä viime vuosina osuusmaksun korkojen maksu on siirtynyt yhä enemmän kohti kesää. KPO:n korko pysyi siis viime vuoden tasolla.

Toukokuussa korkonsa maksoi vuorostaan PKO, jonka harteille voidaan tänäkin vuonna asetella S-junan veturin titteli. PKO:n maksama 12 euron korko on leijonanosa koko vuoden potista ja siitä syystä lähivuosien odotukset Pohjois-Karjalan peliliikkeille kiinnostavat paljon S-junalaisia. Myös PKO:n korko pysyi viime vuoden tasolla.

Kesäkuussa saatiinkin sitten tuplajuhlat, sillä tilille kilahti osuusmaksun korkoja niin Keskimaalta, kuin Maakunnasta. Keskimaa voiteli omistajiaan kuuden euron korolla, Maakunta taas viidellä eurolla. Myös tämä kaksikko piti korkonsa viime vuoden tasolla.

Koska kaikkien neljän osuuskaupan korot jäivät viime vuoden tasolle, kokonaispotiksi jäi sama 28 euroa kuin viime vuonna. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan osuusmaksun korot eivät siis laskeneet edellisvuodesta.

Vieläkö nähdään osuusmaksun korkoja vuonna 2021?

Tällä hetkellä minulla ei ole tiedossa oikeastaan mitään uutisia S-junaan liittyen. Viimevuotiset kaupat ovat omansa maksaneet ja homma on ollut sillä sujut. Yleensähän S-junan tilanneseurantaa tehdään sillä tavoin, että tutkaillaan edellisvuonna maksaneiden kauppojen tiedotteita ja miltä heidän tämä vuosi näyttää. Nyt ei kuitenkaan ole oikein mitään seurattavaakaan tälle leikille.

Uskoisin S-junan vuoden 2021 olleen kokonaisuudessaan valmis jo juhannuksena. Tahti oli tänä vuonna melko nopea, koska viime vuonna viimeisenä maksanut Keskimaa oli valmis vasta elokuussa. Sanotaanko vaikka näin, että uusien maksajien löytyminen vaatisi melkoista jymy-yllätystä jostain päin Suomea.

Otetaan artikkeliin loppuun vanha tuttu asetelma, eli kommenttiosio on avoinna. Sinne saa jokainen heitellä omia havaintojaan S-junasta. Toivottavasti pääsisin vielä editoimaan tähän artikkeliin tulevia osuusmaksun korkoja vuodelta 2021, mutta vähän heikolta näyttää.

Muut S-junaa koskevat tekstini:

S-junaan sijoittamisen ABC – ”maailman helpoin satanen”
Keskimaan edustajistovaalit – tavoitteena torjuntavoitto
S-junan matka yskii pahasti – vuoden 2018 osuusmaksun korot käsittelyssä
S-juna elää yhä! – Täältä vinkit vuodelle 2019
S-juna 2019 – Etkot, juhlat ja jatkot!
S-juna 2020 – pysäyttääkö koronavirus myös S-junaliikenteen?
Yleisön pyynnöstä: S-juna 2021 – Vieläkö irtoaa osuusmaksun korkoja?

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

4 kommenttia kohteessa “Yleisön pyynnöstä: S-juna 2021 – Vieläkö irtoaa osuusmaksun korkoja?

  1. Osinkoinsinööri kommentoi:

    Vaikka S-junan rintamalla onkin ollut hiljaista, niin olen silti kovasti odottanut tätä postausta! Tästä on aina hyvä tulla tarkistamaan, että olisiko jo aika jättäytyä pois joistakin osuuskunnista! 🙂 Kiitos tästä!

  2. Hybridisäästäjä kommentoi:

    Mä tein keväällä jo päätöksen jättää ”tyhjät vaunut” pois kyydistä. Tonni irtosi noin reilun 1h työllä eli istumalla S-pankin konttorilla. HOK-Elannolta ja Eekoolta taisi irrota ”myyntivoittoakin”, kun jäsenyydet maksaneet aikanaan 35 e ja 85 e, mutta 100 e palautettiin molemmista 🙂
    Nuo mainitut vielä jäi perustuen vuoden 2020 tilanteeseen ja oli oikea päätös näin jälkeenpäin katsoen. Mikäli jokin alueosuuskauppa vielä yllättäisi, en oman periaatteeni mukaan lähde uudelleen mukaan enää helposti. 2 peräkkäistä vuotta pitää maksaa uudelleen korkoja, että lähden uudelleen liittymään, mutta eiköhän tilanne ja trendi ole aika selkeä.
    Tonnille oli parempaa käyttöä kuin jäädä odottamaan aikoja parempia, jotka eivät välttämättä enää koskaan palaa. Sitäpaitsi menettäähän siinä jo vaihtoehtoisen tuoton jos odottaa vuoden tai monta vuotta turhaan. Nytkin jo taisi mennä 2-4 vuotta hukille riippuen tapauksesta, mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan.

    • RJW kommentoi:

      Mä en oo vielä miettinyt mitä mä teen noille ”tyhjille vaunuille”. Houkuttaisi jättää ne salkkuun pölyyntymään eräänlaisiksi ”arpalipuiksi”, jos S-ryhmä joskus listautuisi. Todennäköisyydet taitavat kuitenkin olla aika pienet, mitäpä hyötyä S-ryhmä listautumisesta saisi?

  3. Hybridisäästäjä kommentoi:

    S-Ryhmä on valinnut pitkäjänteisen tien toimia osuuskuntamallin mukaisesti. Sen mukanaan tuomat edut ja haitat poikkeavat osakeyhtiö ja julkinen osakeyhtiö -yritysjärjestelyistä jonkin verran. Tarkemmin en osaa avata asiaa mutulla, mutta samoin toimii esimerkiksi Osuuspankki. Yksityishenkilön kannalta sijoitustuoton, kuten osuusmaksujen korkojen osalta verotus poikkeaa hieman Oyj:stä, mutta sitäkin on tuotu viime vuosina lähemmäs osinkoverotuksen mallia. Omistajalle osuuskunta on suojattu mahdollisesti hieman paremmin ns. nurkanvaltausaikeilta. Tällaisia yrityksiä on ollut lähinnä joistain puhelinosuuskunnista tietääkseni, mutta ei S-Ryhmää kaiketi noin vain ostettaisikaan.
    Listautuminen ei ole tuntunut S-Ryhmää tai Osuuspankkia kiinnostavan – onko osuuskunta sitten mahdollisesti hallinnollisesti hieman kevyempi yritysmuoto? Tätä asiaa en valitettavasti tunne itsekään riittävästi osatakseni vastata aukottomasti. Ajatus asiakkaiden omistamasta kaupasta on historiallinen ja ollut aikanaan merkittäväkin asia, kun jollekin kylälle saatiin oma kauppaliike. Nykypäivänä vastaavaa tuskin lähdetään enää perustamaan; ajat ovat muuttuneet pysyvästi.
    Koskaan ei tulisi kenellekään antaa mitään suosituksia miten tulee tai kannattaa tehdä, mutta oma arvioni on, että menetän tonnia makuuttamalla vuositasolla vähintään maailman osakemarkkinan indeksituoton verran, jos jään vuosikausiksi odottamaan, joko osuusmaksun korkojen elpymistä, S-Ryhmän teoreettista listautumista joskus tai osuusmaksun erittäin teoreettista nousemista yli 100 euron arvoon joskus tulevaisuudessa. 35 euroa ja 85 euroa muuttuivat satasiksi, koska olin liittynyt aikanaan halvemmalla, mutta tuplausta 200 euroon en jotekin jaksa uskoa, koska ei S-Ryhmä uusilta jäseniltä rahaa tarvitse liittymisen muodossa, vaan uusia jäseniä, jotka sitoutetaan mukaan ostamaan vihreällä kortilla S-liikkeistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.