Se olisi kuulkaa taas Black Friday aivan nurkan takana vastassa. Tai oikeastaan olemme jo syvällä alennusmyyntien loputtomassa suossa, sillä Black Week on edennyt jo puoliväliin ja toisaalta tässä on vielä mustan perjantain ”rääppiäisinä” Cyber Mondayta, kunnes loikkaammekin jo sulavasti kohti joulukuuta ja sen tuomia juttuja.

Kuten monet teistä tietävät, meikäläinenhän suhtautuu näihin alennusmyynteihin vähän laiskasti. Pienen sattuman kautta olen viimeisen vuodesta 2019 asti kirjoittanut vähän kriittiseen sävyyn Black Fridaysta ja siihen liittyvistä ”kulutusjuhlista”. Nämä artikkelit ovat olleet melko suosittuja ja sen vuoksi voimmekin sanoa, ettei kahta ilman kolmatta.

Viime vuoden julkaisussa kirjoitin teille siitä, miten vuoden synkin ajanjakso pitää sisällään ihan uskomattoman määrän erilaisia kulutukseen painottuvia juhlapäiviä. Kausi alkaa sinkkujen päivällä 11.11. ja sama ralli jatkuu noin 1,5 kuukauden ajan aina joulun jälkeisiin alennusmyynteihin. Tämän jälkeen vähän hassusti tuleekin jo aika pitkä tauko, mitä nyt hiihtolomat ja pääsiäinen pitävät sisällään jonkinlaista lompakkoa keventävää toimintaa.

Siinäpä alkupuheet tämän vuoden julkaisulle, lähdetään katsomaan omia ajatuksiani vuoden 2021 Black Fridaysta.

black friday

Black Fridayn 2021 paras toteamus tuli Heidi Hagelinin suusta

Näihin Black Friday -artikkeleihin olen yleensä sisältänyt jonkun hyvän tai hauskan toteamuksen päivään liittyen. Parissa edellisessä tekstissä olen nostanut esiin Varustelekan suunnasta tulleet kommentit. Armeijaylijäämäkaupan perustaja Valtteri Lindholm on joskus ihmetellyt sitä, miten Black Fridayn aikana porukka ostaa keinotekoisesti alennettua tavaraa, joita he eivät tarvitse, rahalla jota heillä ei ole.

Koska erilaiset lainaukset ovat hauskoja, jatketaan tänä vuonna tutulla kaavalla. Tänä vuonna Inssin osingot -sijoitusblogi haluaa tarjota noston Taloussanomien toimittajalle nimeltä Heidi Hagelin. Hänellä ei ole ehkä tarjota yhtä jämäkkää iskulausetta kuin Valtterilla, mutta tykkäsin Hagelinin muutaman viikon takaisesta kommentista Taloussanomissa.

Lyhyt on ihmisten muisti – hetki sitten pelotti työpaikan puolesta, nyt voivotellaan jo joululahjojen niukkuutta

Heidi Hagelin, Taloussanomat

Kommentissaan Hagelin ihmetteli sitä, miten lyhyt ihmisen muisti onkaan nykypäivänä. Siitä ei ole kuin 1,5 vuotta, kun koronapandemia oli syvimmillään. Ihmiset pelkäsivät tuolloin omien työpaikkojensa, terveytensä ja lähes koko talousjärjestelmän kestävyyden puolesta. Maalis-huhtikuussa 2020 kaikki näytti äärimmäisen synkältä.

Otetaas tähän kohti stoppi. Allekirjoitan tämän väitteen täysin. Myös minä olin tuona keväänä lomautettuna. Vaikka työskentelin vahvasti kasvavassa yrityksessä, myös meille tuli YT-peikko kylään kuin salama kirkkaalta taivaalta. Lopputulemana meidät lomautettiin ja muistaakseni 30 prosenttia työtunneista laitettiin silppuriin. Kaikki työntekijät vuorollaan kävivät ilmoittautumassa työttömiksi työnhakijoiksi, jonka jälkeen kassoista haettiin rahaa.

Muistan vieläkin hyvin nuo hetket. Olen jossain aiemmassa artikkelissani ihmetellyt tuota aikaa, että minulle lomautus oli osittain jopa helpotus. Koska taloudellinen puoleni oli kuosissa, asennoiduin lomautukseen ikään kuin ylimääräisenä lomana. Ehkä se oli myös jonkinlainen ”taistelukeino” synkkää ja osittain myös pelottavaa aikakautta kohtaan.

Mieleeni jäi kuitenkin joidenkin työkavereiden kommentteja, miten he stressasivat lomautuksista ihan älyttömästi. Vaikka omien muistikuvieni mukaan lomautus oli onnistuttu järjestämään sen verran hyvin, ja mm. työsuojeluosasto teki kaiken saadakseen Työkkärin kanssa asioimisen mahdollisimman helpoksi, ihan vain palkkapäivän pienimuotoinen viivästyminen laittoi monet ahtaalle.

Tämä on toisaalta ihan ymmärrettävää. Jos olet budjetoinut arkesi sen mukaan, että kerran kuukaudessa tiettynä päivänä tilillesi kilahtaa tietty palkkasaatava, niin ongelmia voi tulla, jos summa on odotettua pienempi tai se tuleekin pari viikkoa myöhässä. Kuunnellessani muiden pelokkaita puheita omasta taloudellisesta tilanteesta minulle tuli rehellisesti sanoen vähän huono omatunto. Olinhan itse suorastaan nauttinut lomautuksestani.

Jos palataan taas marraskuuhun 2021, niin nuo puheet tuntuvat olevan nyt vain muisto. Oma alani on saanut koronasta alkujärkytyksen jälkeen lähinnä lisää öljyä rattaisiin, jotka raksuttavat entistä voimakkaammin eteenpäin. Ihmisellä tuppaa olemaan sellainen ominaisuus, että se unohtaa tosi nopeasti asiat. Jos 1,5 vuotta sitten pelotti oma taloudellinen tilanne, niin nyt tilanne on jo täysin eri, kuten Hagelin yllä maalaili.

Vähän kärjistäen monille tuntuu vuoden lopun pahimpia kriisejä olevan PlayStation 5:n saatavuusongelmat. Meneekö joulu pilalle, jos välipäivinä joutuu pelaamaan vanhemmalla PS4:llä?

Black Friday ei maistu yrittäjille

Yksi merkittävästi viime vuoden julkaisusta muuttunut asia on meikäläisen työkuviot. Aiemmin olin töissä verkkokauppakehittäjänä, joten pääsin maistamaan kaksi vuotta Black Fridayn ihanuutta pöydän toiselta puolelta, missä katselin silmiin asiakkaita.

Vähän aiheen sivusta, maailma näyttää muuten tosi erilaiselta, kun pääsee välillä katsomaan maailmaa jonkun kaupan tai organisaation näkökulmasta. Huomasin saman asian jo ollessani mukana erään ison ja kansainvälisen urheilutapahtuman mediatiimissä, päästen hoitamaan tapahtuman some-tilejä. Vaikka urheilutapahtuma on mielestäni melko ”neutraali” tapahtuma, joka ei hirveästi herätä negatiivista keskustelua, niin some-kanavia ylläpitäessä tuli vastaan jos jonkinlaista palautetta ja viestiä.

Hyvin pitkälle sama juttu vaivaa myös verkkokauppoja näin Black Fridayn aikana. Minulla oli yksi verkkokauppa-asiakas, jonka markkinointiosaston kanssa tuli oltua aktiivisesti tekemisissä. Näiltä kavereilta pääsin kuulemaan siitä, että jotkut asiakkaat ihan oikeasti raivostuvat, mikäli kauppa ei tarjoa minkäänlaisia Black Friday -tarjouksia.

Kaupat saattavat saada vihaisia viestejä siitä, että missä ..tussa teidän Black Friday -tarjoukset viipyy, ihan kuin ne tarjoukset olisivat joku pakollinen teko.

Tarina jatkuu vielä. Tämä asiakkaani oli sitten pienen pohtimisen jälkeen heltynyt asialle, ja he laittoivat verkkokauppaansa jonkun -10 % alennuksen Black Fridayn ajaksi. Arvaatteko mitä sitten tapahtui? Tämän jälkeen alkoi tulla joiltakin asiakkailta viestiä siitä, että he ovat ostaneet tuotteen kuukausi sitten normaalilla hinnalla, joten saavatko he nyt hyvityksenä tuon 10 % alennuksen? ”En olisi ostanut tuotetta, jos olisin tiennyt tulevasta tarjouksesta”.

Mitä tuli muidenkin yritysten kanssa juteltua aiheesta, niin ilmiö on kuulemma varsin yleinen. Tosi monilla kaupoilla myynti alkaa laskemaan lokakuun alusta tai viimeistään puolivälistä eteenpäin, kun kaikki pitkittävät ostoaikeitaan Black Friday -tarjouksia odotellessa. Jos tarjouksia ei kuulu, se purkautuu helposti pahana mielenä, sillä asiakas on turhaan viivästyttänyt tuotteen ostoa.

Kuluttajien olisi hyvä hiffata se, että kaupat ovat laskeneet hintalappunsa tuotteille tarkoin, joten ylimääräisten alennuksien tekaisu muutamaksi päiväksi ei ole välttämättä kannattavaa. Vähän hassusti monet näkevät ”huijaamisena” sen, ettei tarjouksia tipu, vaikka todellisuudessa homma on käytännössä juuri päin vastoin. Jos on varaa pudottaa hintoja jonkun kampanjan aikana, luultavasti varaa olisi pudottaa hintoja muulloinkin.

Black Fridayn trendejä – ympäristöystävällisyyttä ja arvoja?

Black Fridayn ympäristöasioista puhutaan mielestäni ihmeen vähän, suorastaan olemattomasti, jos ottaa huomioon päivän suuren mediahuomion. Ihan huvikseni googlailin tätä artikkelia varten ”black friday ympäristö”, mutta en saanut juurikaan hyviä osumia. En lähtenyt kokeilemaan, mutta uskoisin googlauksen ”black friday tarjous” tuottavan jopa satoja kertoja enemmän hyviä osumia.

Ympäristöasiat ovat sellaisia, joita meikäläisen pitäisi kirjoittaa tässä blogissa enemmän, mutta sitä ei ole tullut tehtyä. Ehkä osasyynä on ollut se, että keskustelu aiheen ympärillä on melko räjähdysherkkää. Aiheesta on vaikea kirjoittaa ilman, että pyllistät johonkin suuntaan. Minun mielestäni ympäristöasioissa keskitytään vähän turhankin paljon siihen, mitä muut tekevät, sen sijasta, että pohdittaisiin omaa tekemistä.

Vähän hassusti kukaan ei puhu Black Fridayn ympäristövaikutuksista, vaikka kaikessa muussa (ymmärrettävistä syistä) tämä kulma nostetaan nykyään pinnalle. Mistäkö tämä hiljaisuus sitten johtuu? Noh, täytyy muistaa se, että erilaisten kauppojen lisäksi Black Friday on lottovoitto myös monille medioille, sillä erilaisia kampanjaan sidottuja mainoksia myydään tonneittain televisioon, radioon, internetiin, lehtiin ja kaikkialle.

Tunnetusti ruokkivaa kättä ei kannata purra. Minkä takia mediassa nostettaisiin esille isosti näiden kulutusjuhlien negatiivisia vaikutuksia, kun ne tuovat samaan aikaan lisää rahaa taloon?

Jos palataan vielä Varustelekaan ja Valtteri Lindholmiin, niin tänä vuonna olen nähnyt muutamassa yhteydessä yritysten taistelevan Black Fridayta vastaan Varustelekan tempuilla, eli nostamalla hintoja. Olen nähnyt tätä nyt useammankin firman toimesta ja epäilen tämänlaisen ”varjotrendin” kasvavan lähivuosina. Pistäkääpä muuten korvan taakse ja tulkaa 1-3 vuoden päästä sanomaan, yleistyykö tämäntapaiset asiakkaiden herättelyt.

Toki pakko mainita sekin tässä yhteydessä, että nämä hintojaan korottaneet yritykset ovat yleensä olleet jonkinlaisia digituotteita myyviä yrityksiä, joilla on ”normaalissa arjessa” kaikki markkinoinnin lainopit hyvin hallussa. Vaikka nyt Black Fridayn aikana hintoja nostellaan, niin luultavasti jo ensi viikolla palataan ”takaisin normaaliin”.

Eli vaikka nyt kritisoidaankin kuluttamista, niin pian samat firmat tarjoavat webinaariaan vain 10 ensimmäiselle ilmoittautuneelle, tuotteen hinta on 49,99e (tuulesta temmattu ovh 450e), tarjous on voimassa ainoastaan Early Birdeille tämän vuorokauden loppuun asti (sekunteja laskeva laskuri antaa painetta) ja mitä muita näitä nyt onkaan.

Mikä nyt on sitten oikeasti säästämistä?

Meikäläisen ajatusmalli näihin alennusmyynteihin on ollut se, että ostan tuotteita vain silloin, jos oikeasti tarvitsen niitä. Jos olen kyennyt kitkuttelemaan jo viikkoja tai jopa kuukausia ilman tuotetta, mikä estää minua kitkuttelemasta ensi vuoteen? Tiedä häntä, vaikka ensi vuonna olisi vielä paremmat tarjoukset. Itse asiassa elektroniikan kohdalla hyvin todennäköisesti ensi vuonna on halvempaa, koska uudet mallit syrjäyttävät vanhat.

Hyvä esimerkki tästä saatiin reilu vuosi sitten, kun joskus syyskuussa hökälöin oman puhelimeni näytön sirpaleiksi. Tosi moni tuttavani suhtautui vahinkoon sillä tavalla, että nyt kannattaa purra hammasta yhteen ja koittaa pärjätä rikkinäisen puhelimen kanssa kaksi kuukautta, jotta voin ostaa marraskuussa tarjouksesta halvalla uuden.

En lähtenyt tähän leikkiin mukaan, koska käytän puhelintani päivittäin, joten sen olisi hyvä olla myös ehjä. Onko järkeä käyttää väkisin rikkinäistä laitetta kuukausikaupalla, jos säästö on kuitenkin luokkaa pari kymppiä? Tai jos temppu onnistuu, niin mikä hätä siinä on enää ostaa uutta laitetta, kerta rikkinäiselläkin todistetusti pärjää?

Ylipäätään tämä kaikki keskustelu Black Fridayn ympärillä herättää helposti vankkoja mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Muistan yhä elävästi vuoden 2019 kirjoitukseni vastaanoton, jossa saatiin aiheen ympärille mukava vastakkainasettelu. Toiset tuomitsivat alennusmyynnit, toiset tuomitsivat alennusmyyntejä kritisoivat.

Muistan saaneeni paljon kommentteja tyyliin ”eipä ollut turha päivä, koska meidän perhe säästi juuri satoja euroja, jotka voidaan nyt sijoittaa saaden korkoa korolle”. Tämä on vähän hauska yksityiskohta internet-maailmasta ja algoritmeista, eli mitä kärkkäämpää keskustelua aiheen ympärillä käydään ja mitä enemmän kommentteja sen myötä julkaisulle sataa, sitä enemmän algoritmit nostavat artikkelia esille. Tähänhän tuon ensimmäisen julkaisun suosio pitkälti perustui.

Noh, jokainen tekee itse parhaaksi katsomansa päätökset. Allekirjoittanutta tullaan tuskin alennusmyynneissä näkemään. Itse asiassa viikon ruokakauppareissukin siirrettiin tietoisesti perjantailta torstaille, koska perjantaina Black Fridayn ollessa kuumimmillaan kauppakeskukset lienevät täynnä ihmisiä.

Jos palataan artikkelin alussa puhumaani 1,5 kuukauden mittaiseen kulutusjuhlien ristitulitukseen, niin kohta siitäkin on takana jo kolmannes. Pidemmän päälle on jännä nähdä, keksitäänkö tälle jaksolle jotain kautta lisää pituutta. Voisiko marraskuun alkuun, tai vaikkapa tammikuun puolelle tekaista vielä yhden uuden teemapäivän?

Jäädään odottelemaan.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

2 kommenttia kohteessa “Black Friday ja sen ärsyttävät lieveilmiöt ihmetyttävät vuodesta toiseen

  1. hm kommentoi:

    Minua ahdistaa loputon tarjoustulva sähköpostiin, joka tuntuu vain yltyvän vuosi vuodelta. Kun joka paikassa on samaan aikaan ale, minulle tulee tunne, että pitäisi nyt sitten ostaa koko vuoden tarpeet etukäteen. Käytännössä se ei ehkä olisi edes mahdollista, koska tulee aina arvaamattomia menoja tai keksii niitä uusia tarpeita, jos välttämättömät on jo tyydytetty. Eli käyttäisi enemmän rahaa kuin budjetoimalla menot pitkin vuotta.

    • RJW kommentoi:

      Jep! Mietinkin muuten sähköpostitulvan mainitsemisesta tässä artikkelissa, mutta se jäi nyt ulos. Oma mailini on aivan tuhannen tukossa erilaisia Black Friday -tarjouksia. Pelkästään otsikoista etsimällä niitä löytyi varmaan 40 kpl saatuja viestejä. Näin julkaisijan näkökulmasta mulle tippuu kanssa tosi paljon noita ”mainoksia mainostamisesta”, eli esimerkiksi affiliate-toimistot pommittavat minua siitä, että ”verkkokaupassa X on nyt Black Friday -tarjoukset julki, joten niitä kannattaa nostaa kanavissasi esiin”. Vaikka mä siivosin kesällä ihan järkyttävän määrän markkinointimaileja ja uutiskirjeitä pois mun sähköpostista, niin siitä huolimatta mainosviestejä tulee ihan hitsisti 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.