Tuskin keneltäkään jäi huomaamatta, että tällä viikolla vietimme jälleen Black Fridayta. Tämä täysin Jenkeistä apinoitu malli on tämän vuosikymmenen loppupuolella jämähtänyt myös suomalaisten kalentereihin.

Black Friday on laajentunut myös Black Weekiksi, jota vietetään koko viikon verran, sekä Cyber Mondayksi, joka on ikään kuin mustan perjantain krapulapäivä.

Musta perjantai on lähtenyt todella nopeasti käsistä myös Suomessa. Monet meistä ei edes muista miten märät korvantaustat päivällä on täällä härmässä. Ei siitä ole montaakaan vuotta, kun rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm oli joka vuosi esillä Black Fridayn kynnyksellä. ”Bosse” nimittäin väitti jossain vaiheessa kovasti omistavansa Black Fridayn tavaramerkkinä.

Black Friday 2019
Artikkelin kuva: Powhusku

Gigantti laittoi päättömät kuluttajat ahtaalle

Moni huomasi Black Fridayn varmasti jo torstaina kodinkonekauppa Gigantin myötä. Näimme varmaan jokainen jossain somekanavassa kuvan, missä joku ilmoitti roikkuvansa tunnin mittaisessa jonossa Giganttiin. Ei, jono ei ollut kivijalkakaupan oven edessä, vaan Gigantin verkkokaupan. Kyllä, luit oikein.

Uskallan väittää, ettei jonojen syntyminen ollut suinkaan vahinko, vaan ihan laskeskeltu veto Gigantilta. Tällä jonotussysteemillä annetaan mukavaa pikku painetta niskaan verkkokaupassa jo asioiville asiakkaille. Kun takaraivossa jyskyttää ajatus yli tunnin jonosta takaisin kauppaan, se luo meille pientä stressiä, ja joskus se pienikin stressi riittää ajatusten sotkemiseen.

Ajatus siitä, ettemme välttämättä pääse enää jonon vuoksi takaisin verkkokauppaan, ajaa meidät helpommin lisäämään ostoskoreihimme tuotteita vähän heppoisin perustein. ”No otetaan nyt kaiken varulta, sillä ei tänne enää takaisin pääse.” Myöskään kovin perinpohjaista hintavertailua on vaikea alkaa tehdä, kun seuraavien asiakkaiden hengitys tuntuu niskassa.

Eipähän siinä. Jotain samanlaisia temppuja minäkin varmaan suunnittelisin, jos isännöisin suurta ja tunnettua verkkokauppaa.

Gigantti Black Friday
Gigantin Black Friday jono yllätti kuluttajat

Feikkialennuksia sekä liian pieniä eriä

En tiedä olinko ilkeä Gigantille, kun nostin heidät nyt tikun nokkaan. Onhan monilla muillakin kaupoilla vähän samanlaisia temppuja takataskussa.

Tämä tuskin yllättää ketään, mutta monet kaupat nostavat hintojaan ennen alennusmyyntejä. Asia ilmenee nykyään näppärästi erilaisten hintavertailusivustojen käsittelemästä datasta. Monet kuluttajat kuvittelevat, että mitä suurempi alennusprosentti, sitä varmemmin tuote on markkinoiden halvin.

Yksi hyvä paikka selvittää todellisia hintaprosentteja tuotteille on Hintaopas.fi, joka seuraa alennuksien todellista kehittymistä Black Fridayn aikana.

Toinen yleinen niksi on kuulemma liian pienet erät. On helppo myydä joku todella pieni erä tuotteita puoli-ilmaiseksi, ja levitellä heti perään käsiä miten tuotteet ovat päässeet nyt loppumaan.

Miten Black Friday liittyy säästämiseen ja sijoittamiseen?

Näin mustan perjantain kynnyksellä monet ihmiset unohtavat omat säästötavoitteensa, kun sisäinen peto herää eloon. Ostetaan kaikenlaista rihkamaa, kun halvalla saa. Ja monet saavatkin erilaista hyvänolontunnetta tästä kuluttamisesta.

Meikäläinen on varmaan maailman huonoimpia shoppailijoita. Ostan yleensä vain tarpeeseeni, enkä tee juuri koskaan heräteostoksia. Itse asiassa yleisimmät heräteostokseni liittyvät usein osakkeisiin, joita tulee joskus ostettua vastoin kaikkia ohjeistuksia hetken mielijohteesta.

En ole ikinä saanut kuluttamisesta mitään sen kummempaa fiilistä. Minulla se on pikemminkin päin vastoin. Parhaat fiilikset saa siitä, kun jonkun tuotteen elinikää saa venytettyä mahdollisimman pitkäksi, tai olen muuten vain onnistunut vähentämään omaa kulutustani.

Yksi hyvä esimerkki on autoilun kulut. Viime syksynä kokeilin auton poistamista liikennekäytöstä, ja olin ensimmäistä kertaa sitten ajokortin saamisen jälkeen periaatteessa autoton mies. Olen saanut tuosta teosta ihan älyttömästi enemmän mielihyvää, kuin kuluttamisesta.

Aiemmin metsäalan aikoina ajelin autolla pelkkiä työmatkoja sen 100 kilometriä per arkipäivä, jolloin rahaa autoiluun meni satasia kuukaudessa. Nyt kun autoilu ei maksa minulle juuri mitään (mitä nyt Opelini arvo vähän laskee ajan myötä), niin nuo säästetyt sataset lämmittävät mieltäni paljon enemmän kuin kuluttaminen. Hassua, mutta totta.

Ai että, jos suomalaiset käyttäisivät edes osan Black Fridayhin kuluttamastaan rahasta sekä energiasta sijoittamiseen. Silloin ei tarvitsisi ihmetellä lottokansan nuivaa suhtautumista sijoittamiseen. Todellisuudessa kuitenkin monet kansalaiset tuhlaavat rahojaan selkä vääränä erilaiseen krääsään, mutta samaan aikaan ihmettelevät niitä henkilöitä, joilla mukamas jää rahaa säästöön.

Tässä on kieltämättä aika kovat vuoden viisi viimeistä viikkoa, kun aikajaksoon mahtuu musta viikko perjantaineen ja darramaanantaineen, joulun pyhät, välipäivien alennusmyynnit sekä uuden vuoden markkinat. Puhumattakaan siitä, että tammikuussa pyritään täyttämään kuntosalijäsenyyksillä tai uudistetulla ruokavaliolla uuden vuoden lupauksia terveellisemmästä elämästä.

Varustelekan Black Friday-tempaus hymyilytti

Koska nostin tekstissä jo esiin Bosse Grönholmin ja Gigantin, nostetaan näille kaveriksi vielä kolmaskin esimerkki. Varusteleka on ollut jo vuosia kauppa minun makuuni, vaikka en ole tainnut kertaakaan ostaa sieltä mitään (syyn olenkin jo selittänyt tässä tekstissä). Varustelekan huumori uppoaa meikäläiseen kuin Kari Stadighin osinkolupaukset suomalaiseen piensijoittajaan. Varustelekasta olen puhunut tässä blogissa mm. juhannusbingon yhteydessä.

Kun näin Talouselämän revittelevän otsikon, nenässäni alkoi tuoksua heti armeijaylijäämän tuoksu. Ounasteluni osuivat oikeaan, sillä kommentin takaa löytyikin vähemmän yllättävästi Varustelekan Valtteri Lindholm.

Lindholm kiteyttää Black Fridayn yhteen ainoaan lauseeseen todella kattavasti:

Jengi ostaa keinotekoisesti alennettua kamaa, mitä ne ei tarvitse, rahalla, mitä niillä ei ole.
-Valtteri Lindholm, 29.11.2019.

Kirsikkana kakun päällä Varusteleka ilmoitti nostavansa Black Fridayn kunniaksi hintojaan 20-40 prosenttia. Aika velikultia.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *