Helsingin-Sanomissa oli kesän aikana juttua auton vertaisvuokrauksesta, jonka otsikossa helsinkiläinen Heidi kertoi tekevänsä hyvää tiliä vuokraamalla omaa autoaan sitä tarvitseville internetin vertaisvuokrapalvelussa. Haastattelussa Heidi kertoi saaneensa autonsa vuokraamisella 1300 euron tulot vuoden ensimmäisellä puolikkaalla.

Jutun otsikko hämää hieman, sillä artikkelin pääsanomana on se, ettei vertaisvuokrausbisnes oikein kannata – ainakaan palvelua tarjoaville yrityksille. Markkinalta on poistunut joitakin yrityksiä jopa konkurssiin asti, samalla kun toiset firmat supistavat omaa toimintaansa.

Auton vertaisvuokraaminen

Autojen vertaisvuokraaminen yskii

Autojen vertaisvuokrausmarkkinalla on käynyt kuhina. Viimeisin muutos oli, kun suomalainen Bloxcar löi vähän yllättäen pillit pussiin kesäkuussa. Palvelulla oli yhtiön mukaan hyvin käyttäjiä, mutta sivuston ylläpitokulut olivat niin jäätävät, ettei firma pysynyt pystyssä.

Bloxcar ei ollut ainoa toimija, vaan viime vuonna autovuokraamo Hertz päätti keskittyä jälleen pelkkään perinteiseen autovuokraamoon vertaisvuokraamisen sijasta. Myös Drive Me ja Ekorent ovat jättäneet Suomen markkina-alueensa tämän vuosikymmenen aikana.

Autojen vertaisvuokraaminen on kiinnostanut minua syvästi, ja sen vuoksi katselenkin toimijoiden rämpimistä kyynel silmässä. Kiinnostuksesta huolimatta en ole ehtinyt kokeilla koskaan palvelua, ja näinköhän toimijoiden katoamisen myötä minulle edes avautuu mahdollisuutta kokeilla vertaisvuokrausta.

Autojen vertaisvuokra-innostukseni lyhyt oppimäärä

Olen kirjoittanut tässä blogissa teille kerran aikaisemmin autojen vertaisvuokrauksesta. Se tapahtui noin 1,5 vuotta sitten, kun pohdiskelin kysymystä, että aiheuttaako auto enemmän riippuvuutta vai riippumattomuutta.

Aihe oli silloin pinnalla sen vuoksi, että Kuopioon muuttoni myötä minulla oli vaikeuksia löytää autolleni parkkipaikkaa, josta maksoin lopulta varsin suolaisen hinnan. En tarvinnut autoani juuri lainkaan, mutta sen säilytyksestä piti tuolloin maksaa 60 euroa kuukaudessa. Ei ihme, että auton vuokraaminen ajatuksena tuolloin houkutteli.

Pelkästään jo Kuopiossa vertaisvuokrabisnes näytti ulkoisen silmään voivan hyvin. Tarjontaa oli sen verran, että auton pääsi jopa valitsemaan. Hintaluokkia oli useita, joista halvimmillaan auto irtosi vertaisvuokran kautta 29 eurolla vuorokaudeksi ja 149 viikoksi. Itse autokin olisi ollut 15 vuotta vanha Toyota Avensis, eli ei nyt kaikista surkein kottero. Toyota on kuitenkin laatumerkki ja Avensis sen parhaimpia malleja.

Hieman myöhemmin meikäläinen muutti Kuopiosta pääkaupunkiseudulle, jossa tarjonta oli vieläkin laajempaa. Vertaisvuokran kautta löytäisi varmasti itselleen sopivan ajoneuvon, sillä valinnanvaraa riitti todella paljon, mikä piti myös hinnat aisoissa. Kilpailu (ja kysyntä) kun tuppaavat olemaan kuluttajan kannalta aina hyvä asia.

Kaiken huipuksi olin muuttanut metron varteen, mikä tarjosi minulle hyvät julkiset yhteydet. En muista uhosinko teille blogissa taannoin asiasta, mutta minulla oli vielä vuosi sitten suuri visio sille, että nyt jää autoni vähintään parkkiin, ellei jopa kokonaan myyntiin, koska pääsen pääkaupunkiseudun julkisiin kiinni.

Optimistisena ideana mulla oli se, että kulkisin kaikki reissut pääkaupunkiseudulla julkisilla ja vuokraisin auton näistä vertaisvuokrafirmoista aina pidemmille reissuille, kun sitä tarvitsen. Pidempiä reissuja minulle syntyy 1-2 kertaa kuukaudessa, kun käyn kotikonnuillani Keski-Suomessa 300km päässä.

Julkinen liikenne oli pieni pettymys

Julkisten käyttö on jäänyt osaltani aika heikoksi. Käytän niitä sen verran, että voin sanoa käyttäväni, mutta odotettua vähemmän niillä tulee kuitenkin reissattua. Suurin ongelma minun kohdallani on se, että tarvitsen julkisia vain pari kertaa kuukaudessa, jolloin minkään sortin kausilipun osto ei kannata. On siis pakko tyytyä kaikista kalleimpiin kertalippuihin kerta toisensa jälkeen.

Kertalipun hinta 2,8 euroa kuulostaa ensiksi tosi halvalta, mutta kun lippu pitäisi ostaa mennen tullen, ja etenkin jos mukana on 1-2 kaveria, niin kas kummaa, autoilu alkaakin olla taas halvempaa. Minun kohdallani ero korostuu myös siinä mielessä, että minulla on käytössäni ilmainen parkkipaikka Helsingissä työpaikan puolesta.

Yllärinä minulle on tullut myös se, miten hidasta julkisilla liikkuminen on, vaikka busseja, junia ja ratikoita liikkuu maalaispojan näkökulmasta “jatkuvasti”. Jos missaat oman bussisi, sinun ei tarvitse odottaa tunnin päästä seuraavaa autoa, vaan usein seuraava kulkuneuvo tulee 5-10 minuutin sisään.

Siitäkin huolimatta oma työmatkani on julkisilla lähes tuplasti automatkaa pidempi. Sitä oli vaikea näin junantuomana käsittää alussa, että jos lähdemme työkaverini kanssa yhtä aikaa töihin Helsinkiin, hän autolla Tuusulasta ja minä julkisilla Espoosta, niin työkaveri on todennäköisesti minua ennen perillä. Tässä pitää tietää sekin, että matkaa on yli tuplasti.

Entä mihin kaatui vertaisvuokraus?

Auton vertaisvuokraus kaatui minulla (ja myös monilla muilla HS:n jutun mukaan) siihen, että palvelu toimii lähinnä lyhyen, maksimissaan päivän mittaiselle vuokraukselle. Palvelun hinta ryöpsähti käsistä heti, kun vuokra-aika piteni. Ihan jo viikonloppumatkailu alkoi tulla todella kalliiksi, koska palvelusta maksetaan pääasiassa ajan, ei varsinaisen käytön mukaan.

Toisin sanoen vaikka ajaisit mökille perjantaina ja takaisin kotiin sunnuntaina, niin vuokra juoksee luonnollisesti myös lauantaina, vaikkei autoon koskettaisi lainkaan. Koitapa lähteä tuollaisella autolla joskus heinäkuussa pariksi viikoksi mökille. Kukaan ei ensinnäkään vuokraa sinulle autoa noin pitkäksi aikaa, ja toisaalta vaikka vuokraisi, hintalappu alkaa olla jo suolainen.

Lisäksi jotkut kuskit veloittivat vuokran lisäksi myös kilometreistä, eli palveluissa oli jonkinlaisia kilometrirajoja, jotka paukkuvat lisämaksun puolelle vähänkin pidemmillä reissuilla. Tällöin maksat sekä vuokrauksesta, että myös lisäkilometreistä, jotka olivat luokkaa 30 snt/km. Näiden lisäksi maksettavaksi jäivät myös polttoaineet.

Meikäläisellä suurin osa ajoreissuista olisi ollut nimenomaan viikonloppureissuja, joissa kilometrit oli saatettu rajata 500 kilometriin. Koska Jyväskylään on matkaa se 300 kilometriä, olisi viimeinen satku mennyt lisäveloituksen kautta. Aika pian viikonloppuvuokra nousi vanhallakin autolla lähemmäs 200 euroa, mikä on jo aika paljon.

Entäs perinteiset autovuokraamot?

Kun ei julkinen liikenne saati auton vertaisvuokraaminen istunut oikein omaan tarpeeseeni, lähdin selvittämään myös perinteisten autovuokraamojen mahdollisuuksia. Totesin hyvin pian, että siellä suunnassa asiakaskunta taitaa koostua lähinnä maksukyvykkäistä yrityksistä, eli tavallinen yksityishenkilö ei selvästikään edusta keskivertoa asiakasta.

Ihan sama vaikka olisit ottanut pienimmästä päästä olevan Toyota Yariksen tai Volkswagen Polon vuokralle, niin se päivän vuokra on luokkaa 200-300 euroa. Jos halusit vähänkin prameampaa autoa alle, ihan vaikkapa Volkswagen Passatin tai Toyota Avensiksen, niin hintalappu alkoi kiriä jo tonniin.

Meikäläistä harmitti myös tosi paljon se, että vaikka isoilla autovuokraamoilla on toimipisteitä vähän joka kaupungissa ympäri Suomen, niin sitä autoa ei saa edes sovitusti jättää toiseen kaupunkiin ilman lisähintaa. Minulla oli visio, että tällä tavalla olisi voinut kiertää “lauantain tyhjän panttia”, mutta auton palauttaminen vieraaseen toimipisteeseen toi muistaakseni jopa 80 euron lisämaksun.

Silloin kun viime talvena auton vuokraamista tutkiskelin, tästä kortista muodostui nopeasti hyvinkin arvokas. En luultavasti valehtele yhtään, jos sanon yhden viikonlopun autovuokran kustantavan jo saman verran kuukaudessa, kuin auton yksityisleasing.

Miltä näyttää auton tarve?

Jos joku miettii nyt sitä, miksi minulla on ollut niin kova hinku vuokra-auton rattiin, niin syy on aika simppeli. Meikäläinenhän omistaa talousblogin ohella autoaiheisen Koeajolle.com-sivuston, jonka sisällössä olisi voinut ottaa vuokra-autoista hyödyn irti. Vuokraamisen kuluja olisi saanut osittain takaisin, kun autoista olisi voinut leipoa sisältöä autoblogiin.

Meikäläisellä olisi kova hinku lähteä edes kokeilemaan jonkinlaista autovuokrapalvelua, mutta aika ohuelta näyttää tällä hetkellä toiminnan kannattavuus vähän kaikkien osapuolten kannalta. Pahimmillaan kulut ovat jopa kalliimmat kuin oman hankinnassa, mutta huomattavasti rajoitetuimmilla liikkumisilla.

Kesällä omaa autoa tuli käytettyä melko paljon, kun reissuja riitti niin Jyväskylään, mökille kuin myös viikonloppureissuille mm. ystävän häiden perässä. Autolle oli tarvetta ja kilometrejä kertyi mittariin. Ei tarvitse kyseenalaistaa tuon hankinnan kannattavuutta.

Sen sijaan syksy ja sitä seuraava talvi taas hieman ravistelee omia autoilutottumuksiani. Pimeässä, kylmässä ja liukkaassa ei tee mieli lähteä yhtä herkästi autoilemaan, joten autoilu tulee selvästi vähenemään kesään verrattuna.

Viime talvena autoa tarvittiin lähinnä maksimissaan kerran viikossa kauppakeskusreissulla, jossa ruokaostosten tekemisen lisäksi oli tarkoitus sulatella autoa parkkihallissa. Viime talvi kun oli varsin lumekas. Pidempiä reissuja tuli tehtyä lähinnä kotiseutuville, ja niitäkin kerran-pari kuukaudessa.

Koodilla "INSSIN" saat 25 euron alennuksen POP-Vakuutuksista

Miksei vertaisvuokraaminen kannata bisneksenä?

Minun on vaikea uskoa auton vertaisvuokran lyövän vielä lähivuosina kunnolla läpi. Ihan jo sekin on huolestuttava merkki, jos alan toimijat ovat alkaneet lyömään hanskojaan tiskiin, mutta muutenkin.

Jos olen ollut jo sitä mieltä, ettei vertaisvuokraaminen kannata palvelua tarjoavien, eikä palvelua hankkivien keskuudessa, niin kolmannesta osapuolesta, eli autojaan palveluihin tarjoavien näkökulmaa en ole tuonut vielä esille.

Minusta tuntuu nimittäin siltä, ettei alaa tunneta vielä kovin hyvin. Se on käytännössä ”autojen Airbnb”, mutta toisin kuin asuntojen kohdalla, harva kuitenkaan miettii oman autonsa vuokraamista muille.

Toisaalta minua kiinnostaisi tietää myös se, miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat tämänkaltaiseen toimintaan. Paha epäilykseni on, että moni autoaan vuokraava pitää tilanteessa autossa tavallisen autovakuutuksen piirissä. Artikkelin alussa mainitussa Hesarin jutussakaan Heidi ei puhunut sanaakaan vakuutusten järjestämisestä.

Verrattuna asunnon vuokraamiseen, auton vuokraaminen on siinä mielessä keljua, että huolimaton käyttäjä voi saada aikaan melko helposti rahallisten tuhojen lisäksi myös henkilövahinkoja. Sen vuoksi vakuutusasiat kannattaisi miettiä tarkoin ennakkoon myös vuokraustoimintaan soveltuvaksi, eikä niinkään luottaa siihen, että se oma autovakuutus kaikkine kaskoineen kattaa myös vuokraustoiminnassa syntyneet vahingot.

Mikä tekijä voisi pelastaa autojen vertaisvuokrauksen?

Otsikon kysymykseen oli Hesarin jutussa yksi hyvä pointti, eli itseohjautuvien autojen tuleminen markkinalle. Näin espoolaisena olen seurannut kuluvana kesänä aito hymy huulilla kuljetusrobottien liikkumista katukuvassa. Pienet itsenäiset valkoiset robotit ovat aika hellyttävän näköisiä, kun ne vartovat risteyksessä liikennevalojen vaihtumista.

Kuljetusroboteilla tuntuu menevän jo melko hyvin, vaikka pieniä ongelmia tietty on. Samanlaisia kaavailuja on jo vuosikaudet yritetty saada myös autojen puolelle, josta Teslan Autopilot on yksi eniten palstatilaa saaneista hankkeista. Vaikka Autopilot on jo pitkällä, sen yleistyminen on vielä kaukana.

Jos verrataan kuljetusrobotteja autoihin, niin autoilla kasvavat sekä nopeudet että myös liikennemäärät. Suomen vilkkain tie, Kehä I:tä ajaa päivittäin jopa 100 000 autoa. Voisiko joskus tulevaisuudessa toimia malli, jossa nämä kaikki autot olisivat itseohjautuvia? En teilaa ajatusta, mutta hurjalta se kuulostaisi.

Itseohjautuvat autot voisivat kuitenkin hetkessä mullistaa autovuokraamisen ja autojen vertaisvuokraamisen. Kuten jo yllä maalailin, tällä hetkellä ne pitkäaikaisemmat vuokraukset ovat eräänlainen pullonkaula toiminnalle. Vuokra-autolla on vaikea mennä mökille, koska mökin pihassa seisovasta autosta tulee hetkessä kallis.

Itseohjautuvalla autolla tämä ongelma voitaisiin ratkaista hetkessä. Vuokra-autolla olisi helppo mennä mökille, ja tavaroiden purkamisen jälkeen autolle voitaisiin huutaa, että juokse Lassie kotiin, ja autohan lähtisi pihasta seuraavan tarvitsevan luo. Toisaalta kun tulee aika jättää mökkielämä, niin vähän kärjistäen tarvitsisi kerran viheltää, ja auto ilmestyisi taas pihaan.

Vielä ollaan kaukana tästä, mutta ehkä auton vertaisvuokraus ei ole kuitenkaan lopullisesti kuollut konsepti, vaikka se hetkeksi näyttää hiljenevänkin.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.