Näin toukokuun lopussa vietän eräänlaista puolivuotispäivää, kun syksyllä uudistamani sijoitusblogi täyttää kuusi kuukautta. Tässä kohti on hyvä katsella vähän peräpeiliä ja pohdiskella minkälaisia tuloksia tuolla uudistamisella oikein saatiin aikaan.

Blogin uudistaminen oli pitkä prosessi, joka huipentui sivuston julkaisuun marraskuun lopussa. Sitä edelsi lähes kuukauden mittainen kirjoittelutauko, joka aikana tein viimeiset muutokset Bloggerista WordPressin päälle siirtämisessä.

Kuten jo julkaisun yhteydessä sekä pari viikkoa sitten yrittäjän menoista puhuessani totesin, olen tyytyväinen tekemääni uudistukseen. Vaikka käytin sen tekemiseen monta sataa työtuntia ja jonkin verran rahaakin, niin olen tyytyväinen tekemääni urakkaan.

Tässä blogikirjoituksessa on tarkoitus avata sitä, minkä vuoksi uudistus oli tämän blogin jatkon kannalta niin tärkeä sekä minkälaisia konkreettisia tuloksia se on tuonut.

Kokemuksia Blogger vai WordPress blogi

Aloitetaan vanhan saitin ongelmista

Itselleni mieluisin muutos liittyy sivuston ylläpidettävyyteen, joka muuttui kuin uudelle vuosituhannelle. Nämä tekniset vaikeudet pitää kasassa lähes 200 blogitekstin sivustoa olivat se suurin syy taannoin uudistamisen tekemiselle.

Meikäläistä ärsytti, kun blogiin käytetystä ajasta suurin osa alkoi mennä vanhojen purkkapatenttien korjaamiseen. Vanhat artikkelit kaipasivat ajan myötä päivitystä, mutta joudut tekemään näitä päivityksiä jokaiseen artikkeliin erikseen, mikä oli varsin raskasta. Kiireessä alkoi syntyä virheitä ja aikaa meni entistä enemmän niiden korjaamiseen.

Kun lähdin rakentamaan uudistettua sijoitusblogia, tunsin jo aika hyvin vanhan saitin ongelmakohdat, jolloin otin ne huomioon sivuston suunnittelussa. Pyrin tekemään mahdollisimman paljon asioita siten, että ne on mahdollista muuttaa vain yhdestä paikasta ja nopeasti, mikä sallii nopean päivitettävyyden lisäksi myös mahdollisuuden kokeilla helposti uusia juttuja.

Nykyään minulla menee vähemmän aikaa korjaustöihin, joka taas näkyy hieman ahkerampana kirjoittamisena. Vielä on pitkä matka vuoden 2017 megatahtiin, kun ammuin joka viikko pari-kolme uutta blogikirjoitusta, mutta paremmin nyt tulee kirjoitettua kuin vuotta aiemmin.

Teknisiä mahdollisuuksia WordPressin avulla

WordPress ei ole suotta maailman suosituin alusta verkkosivuille, vaan tämä on oikeasti tosi käytännöllinen. Yksi WordPressin suurimmista eduista on se, että sen avoimen lähdekoodin ympärillä pyörii tosi paljon porukkaa, jolloin tarjolla on vaikka ja mitä.

Jos sinulla on mielessä joku idea jonka toteuttamista mietit WordPressin kanssa, niin hyvin suurella todennäköisyydellä joku on joskus jo kokeillut ratkaista samanlaista asiaa aiemminkin, jolloin Googlesta löytyy hyviä ideoita asian toteuttamiseen. Puhumattakaan siitä, miten kattavia WordPressin lisäosavalikoimat oikein ovat.

Ihan raakana esimerkkinä vaikkapa se, kun maaliskuussa päätin kokeilla teksti puheeksi -tyyppistä ratkaisua heille, jotka ovat toivoneet blogikirjoituksieni kuuntelumahdollisuutta. Käytännössä saman illan aikana idealampun syttymisestä minulla oli jo asennettuna kyseinen ominaisuus toimivana sivulla.

Toinen hyvä esimerkki vastaavasta on suomalaisten sijoitusblogien lista, jonka tein pääsiäisenä. Listan idea lähti siitä, että joskus on vaikea seuloa pitkien blogilistojen joukosta sinua oikeasti kiinnostavat blogit. Tuo minun sijoitusblogieni lista oli kylläkin parin viikon projekti, koska siinä täytyi ottaa paljon asioita huomioon, mutta sekin oli kannattava teko.

Tuota listaa on muuten käyty nyt vajaan kahden kuukauden aikana katsomassa 12 000 kertaa, eli se on otettu varsin lämpimästi vastaan. Tuonkin toteuttaminen Bloggerin päällä olisi ollut lähestulkoon mahdoton temppu ilman ärsyttäviä purkkapatenttiratkaisuja.

Kolmantena esimerkkinä voisin nostaa OneSignalin kautta tehdyt push-ilmoitukset, joita lukijat ovat tilanneet todella hyvällä prosentilla, tai jatkuvasti kasvava Mailchimpin sähköpostilista. Okei, molemmat olisi ollut laitettavissa myös Bloggerin päälle, mutta säästin mielelläni uudelle saitille.

Yleinen palaute ollut positiivista

Yleinen palaute mitä olen saanut blogiin liittyen niin lukijoilta, bloggaajakollegoilta tai satunaisilta kulkijoilta, on ollut pääasiassa positiivista. Oikeastaan kukaan ei ole tuntunut kaipaavan vanhaa sivustoa, enkä ihmettele; olihan se ruma, tylsä ja vaikeaselkoinen.

Metsätalousinsinöörin sijoituspäiväkirja blogi
Näin rumalta se vanha blogi joskus näytti

Bloggerin valmisteeman hylkääminen on siirtyminen itse suunnittelemani WordPress-leiskan päälle on vetänyt varmasti enemmän pesäeroa muihin blogeihin. Tässä bloggaamistaipaleen aikana on tullut huomattua, että lukijat sekoittavat aika helposti erilaiset sijoitusblogit keskenään. Erityisesti sekaannusta tapahtui niiden blogien keskuudessa, joiden nimessä oli sana ”osinko” mukana. Osinkoblogi kuin osinkoblogi.

Sen lisäksi, että suunnittelin uudelle sivustolle kokonaan oman leiskan, luultavasti myös samassa yhteydessä blogilleni suunnittelemat logot ja brändivärit ovat myös luoneet blogille selvästi omaa identiteettiä, jolloin sekaannusta tapahtuu vähemmän.

Siirto on tuntunut kiinnostavan myös tekniseltä puolelta muita bloggaajia, sillä useampikin kollega on kysellyt minulta projektin haastavuudesta ja mitä tulisi ottaa huomioon, jos haluaa siirtää oman blogin Bloggerista WordPressin päälle.

Vaikka uusittu sivusto onkin täyttänyt jo puoli vuotta, minulle saa laittaa yhä palautetta tulemaan. Jos joku juttu kaihertaa tällä sivulla tai ei muuten iske sinun silmääsi, niin laita minulle jotain kautta viestiä. Katsotaan mitä voin asialle tehdä.

Bloggaamisen tulojen kannalta hyvä juttu on ollut myös se, että blogini herättää aiempaa enemmän kiinnostusta myös yhteistyökumppanien silmissä. Näin puolen vuoden otannalla tuntuukin nyt siltä, että mahdollisia yhteistöitä tulee nyt aiempaa helpommin. Minun kannaltani hyvä juttu on myös se, että olen nostanut yhteistöiden hinnastoa ja silti kauppa käy sen suhteen.

Affiliate-markkinoinnit omaan osioonsa

Yksi uudistuksen isoimpia juttuja oli affiliate-markkinoinnin siirtäminen omille alasivuilleen. Halusin rakentaa aiheen ympärille jonkinlaisia ”teemasivuja”, sillä harva jaksaa tai haluaa klikata linkkiä yhden lauseen mittaisen saatesanojen jälkeen.

Jotta lukija saadaan esimerkiksi avaamaan Nordnet-tili tai kokeilemaan netin maksullisia kyselyitä, hänet täytyy ensiksi saada vakuuttuneeksi asiasta. Tämä taas vaatii käytännössä sisältöä, sisältöä ja sisältöä. Vaikka noiden säästämisen ja sijoittamisen ympärille liittyvien teemasivujen tekemiseen on mennyt aikaa, tuovat ne kuitenkin aiempaa parempia tuloksia.

Näkisin tämän muutoksen olevan myös aiempaa käyttäjäystävällisempi, sillä nyt blogissani ei ole mainoslinkkejä postauksissa kuin poikkeustapauksissa. Myös Google AdSensen mainosbannerit loistavat poissaolollaan. Tämän blogin noin 220 artikkelista on nyt noin pari sataa ilman suoria mainoksia, mitä pidän aika harvinaisena tämän kokoluokan blogeissa.

Minkälaisia tuloksia WordPressin päälle siirto toi tullessaan? (case Google Search Console)

Seuraavaksi ajattelin jakaa teille vähän blogini lukuja, ettei kaikki mene pelkästään puheideni varassa. Jaan teille parit kuvakaappaukset Google Search Consolesta sekä Google Analyticsista.

Jos nämä Googlen omistamat loistavat palvelut (jotka olivat yksi merkittävä syy myös Googleen sijoittamiseen) eivät ole tuttuja, niin Google Analytics mittaa sivustollasi tapahtuvaa liikennettä, sekä Google Search Console mittaa sivustosi menestystä hakukoneissa. Seuraan aktiivisesti näitä molempia, koska ne antavat arvokasta dataa sivuston kehittämistä ajatellen.

Kun lähdin rakentamaan uutta blogia, minulla oli tiettyjä hakusanoja, joille koitin sivustoa optimoida. Näitä sanoja ei tietenkään valittu umpimähkään, vaan tein pientä avainsanatutkimusta, josta koitin poimia hyviä hakusanoja, sekä myös sellaisia, joissa minulla on realistiset mahdollisuudet päästä piikkipaikoille.

Yksi näistä optimoiduista hakusanoista oli vähemmän yllättävästi sijoitusblogi, jonka optimointi onnistui varsin hyvin. Alapuolen käppyrä näyttää meille miten blogini on sijoittunut Googlen hakutuloksissa haulla ”sijoitusblogi”.

Kuten yläpuolen kuvaajasta näkee, sivuston sijoittuminen hakusanalla sijoitusblogi lähti heti liitoon punaisella merkatun uuden sivuston julkaisun jälkeen. Blogini kellui tammikuusta aina toukokuun alkuun asti keskimäärin ensimmäisenä hakutuloksena, mutta nyt toukokuun alusta olen pudonnut enimmäkseen kakkossijalle.

Siinä tuloksia yhdellä termillä. Katsotaan seuraavaksi kokonaisuutta. Paljonko blogini kerää päivittäin yhteensä hakusanasta riippumatta liikennettä Googlesta? Sen tulokset voit katsoa alta.

Sijoitusblogi 2020 WordPress

Kuten näette, tuloksia saatiin myös tässä. Jos ennen julkaisua blogini ei sai keskimäärin ehkä 100 klikkausta per päivä Googlesta, nyt ollaan siirrytty aktiivisesti 250 klikkauksen rajamaille. Tulokset ovat siis kaksi ja puolikertaistuneet vanhasta! Parhaimpina päivinä saattaa myös 350 klikkausta olla mahdollinen.

Toinen juttu mistä olen ylpeä, on blogini yleinen näkyvyys Googlessa, eli näyttökerrat. Tässä kohti otetaan huomioon myös ne, jotka ovat nähneet blogini jossain hakutuloksissa, mutta eivät ole klikanneet sitä. Nämä ovat merkitty alapuolen kuviossa violetilla viivalla.

Sijoitusblogi osinko

Ja kuten näette, tämän vajaan 8 kuukauden aikana blogini on näkynyt hakutuloksissa lähes 1,5 miljoonaa kertaa, jota pidän aika uskomattomana tuloksena. Voidaankin siis sanoa, että blogini todellakin löytyy hakukoneista.

Samaisen kuvion oranssi viiva kertoo blogin keskimääräisestä sijoituksesta Googlessa. Siitäkin voi päätellä, että sijoitukset ovat parantuneet uudistetun sivuston myötä.

Keskimäärin blogini on sijoittunut Googlessa viimeisen 8 kuukauden aikana sijalle 23,4. Voi kuulostaa aika kovalta, mutta toisaalta kun blogi löytyy hakukoneista varmaan tuhannella eri hakusanalla, niin heikommat tulokset laskevat keskiarvoa.

Miten käyttäjät ovat ottaneet sivuston vastaan (case Google Analytics)

Se tällä kertaa Search Consolen sisällöstä. GSC on sen verran iso laitos, että sieltä saisi kaivettua dataa vaikka ihan useampaan blogikirjoitukseen asti, mutta siirrytään eteenpäin.

Seuraavaksi otetaan vuoroon Google Analytics, joka seuraa sivuston käyttäjien liikkumista, eloa ja oloa sivustollani. Myös täältä löytyy aivan järkyttävä määrä dataa mitä penkoa. Olenkin joskus vitsaillut, että voisin työllistää ajallisesti itseni pelkästään oman blogini analytiikkaa penkomalla.

Kaivoin tätä blogikirjoitusta varten analytiikan vuoden 2019 alusta tähän päivään asti. Toukokuusta 2020 on siis nipistetty pari päivää pois, mutta ei anneta sen häiritä.

Sijoitusblogi nainen

Jos sivustouudistus keräsi hyviä lukemia Google Search Consolen puolella, niin tapahtui myös Analyticsissa. Kuten yltä näette, sivuston kävijämäärät ovat selvästi kasvaneet marraskuun lopulla tehdyn julkaisun myötä. Ottakaa huomioon marraskuun 2019 lukuja katsellessanne, etten julkaissut marraskuussa kuin kaksi artikkelia, joiden ”varassa” koko kuukausi oli.

Pois lukien yhtä poikkeusta helmikuussa 2020, blogi on kyennyt keräämään joka kuukausi yli 10 000 uniikkia kävijää, josta olen tyytyväinen. Vertailun vuoksi vanhalla saitilla en saanut koskaan edes 9 000 uniikkia lukijaa rikki.

Se uniikeista kuukausittaisista lukijoista. Tämä on vain yksi mittari muiden joukossa, eikä yksin pelkästään sen perusteella voi vetää johtopäätöksiä uudistuksen onnistumisesta. Minua kiinnosti myös muut asiat, kuten liikkuuko käyttäjät uudella sivustolla vanhaa paremmin. Ne selviävät paremmin seuraavasta kuvaajasta, joka mittaa mennyttää puolta vuotta ja vertaa sitä edeltävään puoleen vuoteen.

Google Analytics blogi

Nämä lukemat jos mitkä puhuvat uudistuksen onnistumisen puolesta. Joka ikinen mittari osoittaa vihreää, eli parempaa tulosta kuin vanha blogi antoi. Käyttäjiä ja uusia käyttäjiä on yli kaksi kertaa aiempaa enemmän. Istuntoja ja niiden lukumäärää on suhteessa vielä enemmän, mikä kielii hyvästä sisällöstä; ihmiset palaavat useammin takaisin tähän blogiin.

Sivustoa on katseltu 134 % enemmän kuin vanhalla vertailujaksolla. Sivuja per istunto on myös enemmän, eli yhdellä vierailukerralla lukija lukee läpi useamman artikkelin kuin ennen.

Myös istunnon kesto, eli kauanko sivustolle saapumisen ja sieltä poistumisen välillä menee aikaa, on kasvanut vanhaan blogiin verrattuna yli 15 %. Sen sijaan välittömän poistumisen prosentti, joka kertoo sivustoltani vain yhden artikkelin istuntonsa aikana lukeneiden määrä on melko sama kuin ennen, toki sekin hitusta vanhaa parempi.

Loppupäätelmät: uudistus todellakin kannatti!

Tämä tuskin yllättää ketään, mutta sanotaan se silti. Olen erittäin tyytyväinen blogille tekemästäni täysremontista. Uudistuksen tulokset puhuvat nyt puolestaan.

Sitä on kieltämättä tullut pohdiskeltua jonkin verran, että olinko pahasti myöhässä tämän uudistuksen toteuttamisen kanssa. Jos tulokset ovat niin hyviä, miksen tehnyt tätä projektia jo vuotta aiemmin?

Noh, en kiusaa itseäni tällä ajatuksella. Koen, että uudistus tehtiin juuri oikeaan aikaan. Vuotta aiemmin tekninen osaamiseni ei olisi riittänyt tähän kaikkeen, samoin kuin graafinen silmä tai käyttäjäystävällisyyteen panostaminen olisi ollut hatarampaa.

Olisin ehkä voinut tehdä Bloggerista WordPressiin siirron jo aiemmin, mutta en tässä mittakaavassa. Jos olisin tehnyt tämän siirron vuotta aiemmin, olisin varmasti ehtinyt uusia tuon WordPressin päälle tehdyn blogin kertaalleen sen jälkeen, koska asiat eivät olisi vastanneet enää teknistä osaamistani.

Kuten jo aiemmin teille olen puhunut, teen lisäksi tästä samaisesta aiheesta oman opinnäytetyöni, eli jos olisin tehnyt siirron jo aiemmin, saattaisin nyt joutua tekemään jotain aivan muuta opinnäytetyötä. Tällä hetkellä nautin siitä, kun voi yhdistää opiskelun ja bloggaamisen, joten tämäkin olisi ollut huono juttu minun kannaltani.

Pakko todeta myös se, että oppari ja opiskelu jarruttaa tällä hetkellä seuraavien isojen steppien ottamista. Minulla on jo paperilla suunnitteilla paljon lisäjuttuja tälle sivustolle, jotka toivottavasti vauhdittavat matkaani taloudelliseen riippumattomuuteen, mutta taidan suosiolla asettaa valmistumisen etusijalle. Katsellaan tätä juttua tarkemmin sitten syksymmällä.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoitamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

Seuraa blogia sosiaalisessa mediassa:

Tai tilaa blogin virallinen pari kertaa kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje

Yksi kommentti kohteessa “Puoli vuotta uudistettua sijoitusblogia – minkälaisia tuloksia saavutettiin?

  1. Seppo Aho sanoo:

    Tosi hyvältä vaikuttaa sivuston ulkoasun kehittyminen. Samoin se, että sijoittajakollegoiden ilkeämieliseen henkilöanalyysiin (siis muuhun kuin asia-arviointiin) on tullut sordino päälle. Menestyväksi sijoittajaksi aikovan ei tule luottaa ”gurujen” neuvoihin selvittämättä omakohtaisesti ostokohteen fundamentteja – siitä on hyvä muistuttaa. Toisaalta yksittäisen ”gurun” onnistumisten tai epäonnistumisten lyhyen aikavälin seuranta ei anna sijoitusblogille juurikaan lisäarvoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tämä sivusto käyttää evästeitä.