Siitä tulee kohta puoli vuotta täyteen, kun esittelin teille Koeajolle.com-projektiani. Rakensin kaikessa hiljaisuudessa itselleni rinnakkaisen blogin tämän Inssin osingot -sijoitusblogin kaveriksi. Projekti oli kaikin puolin hauska ja mukava toteuttaa. En muista tarkalleen koska projekti varsinaisesti alkoi, mutta tammikuun loppu 2021 lienee hyvä valistunut arvaus.

Nyt olemme siis tilanteessa, jossa sivustoa on rakenneltu noin vuoden päivät. Vuosi pitää sisällään noin puolen vuoden verran ”huolellista rakennustyötä”, kuin myös puoli vuotta julkaisun jälkeistä elämää. Sen vuoksi nyt onkin mukava lähteä katsomaan vähän ensimmäisen vuoden tai puolivuotisen (miten asian nyt haluaa laskea) tapahtumia ja mitä seurauksia niillä on ollut.

Koeajo blogi

Alkuasetelmat: miksi käyn aihetta läpi teille?

Ennen kuin sukellamme itse aiheeseen, lienee hyvä kerrata alkuun sitä, minkä takia käyn tätä aihetta läpi Inssin osingot -sijoitusblogin puolella. Joku teistä saattaa nimittäin miettiä sitä, miten tämä aihe liittyy mitenkään sijoitusblogiin.

Kuten olette varmasti huomanneet, olen tuottanut tähän blogiin melko paljon yrittämiseen liittyvää sisältöä. Yrittämisen roolia sijoitusblogissa tuskin tarvitsee kovin syvällisesti avata. Pohjimmiltaanhan tässä blogissa seurataan meikäläisen ”vaurastumisprojektia”, jossa yhtenä tekijänä on sijoittamisen lisäksi yrittäminen.

Sinänsä en erittele hirveästi sitä, onko tuloni tai vaurauteni tullut sitten sijoitussalkun vai oman yrityksen kautta. Pääasia että tuloa tulee jotain kautta, ja että se jää itselleni. Meikäläinen itse asiassa näkee oman toiminimeni ikään kuin näkymättömänä osana osakesalkkuani. Jos se olisi toiminimen sijasta osakeyhtiö, se olisi kenties helpompi laittaa näkyväksi osaksi salkkua, mutta mennään nyt näillä.

Yrittämiseen liittyvät julkaisut ovat saaneet teiltä lukijoita pääasiassa positiivista palautetta. Lukijapiirissäni tuntuu olevan paljon henkilöitä, joita kiinnostaisi tulevaisuudessa oman yrityksen perustaminen. Lisäksi monet lävitse käymistäni aiheista ovat sellaisia, mitä voi hyödyntää myös työelämän puolella, kuten vaikkapa Trello-seinä tai keskittymiskyvyn maksimointi.

Koeajolle.com on meikäläisen ”kakkosblogi”, joka liittyy monella tapaa vahvasti omaan yrittämiseeni. Se on toinen sivusto, jota kehitän jatkuvasti eteenpäin ja se mahdollistaa minulle myös ”työtä”, kun minulla on käytössäni kaksi blogia, joihin tuottaa sisältöä. Autoaiheinen blogi toimii hyvin myös siinä mielessä, että se antaa vastapainoa talousasioista kirjoittamiselle. Kolmantena tärkeänä osiona Koeajolle.comilla on tarkoitus toimia eräänlaisena testialustana kaikenlaiselle uudelle tekniselle toiminnalle.

Jos tätä blogia lukee monet yrittämisestä kiinnostuneet, niin lukijoissa tuntuu olevan myös bloggaamisesta, sisällöntuotannosta, digitaalisesta markkinoinnista tai nettiyrittämisestä kiinnostuneita lukijoita. Koeajolle.com tarjoaa siis hyvän mahdollisuuden tutkailla tätä puolta vähän uudesta vinkkelistä.

Viimeinen juttu liittyy myös Inssin osinkoihin. Tavoitteena näillä julkaisuillani on tuoda läpinäkyvyyttä minun ja blogini lukijoiden välille. Meikäläinen luottaa monissa asioissa läpinäkyvyyteen ja toisaalta toivon sitä myös muilta. Oli asia mikä tahansa, kun siitä kerrotaan läpinäkyvästi, niin yleensä lopputulemana osapuolet ymmärtävät paremmin toisiaan, kun jokainen tietää homman taustat.

Aihevalinta osui nappiin – enkä edes tajunnut sitä

Pohjustuksien jälkeen on hyvä loikata itse asiaan. Sen jälkeen, kun olen tullut enemmän ulos uuden autoaiheisen blogini kanssa ja jutellut muiden kanssa tästä aihevalinnasta, olen huomannut tehneeni vahingossa nappilaukauksen. Vaikka valitsin blogin oman kiinnostukseni mukaan (mikä on mielestäni itsestään selvää), satuin vahingossa osumaan ”hypealaan”.

En edes tajunnut tätä ensin, mutta kun olen käynyt erilaisia keskusteluja muiden kanssa, todella moni onnittelee minua hyvästä aihevalinnasta. Esimerkiksi omat yhteistyökumppanini ovat olleet hyvinkin innoissaan uudesta aluevaltauksestani, sillä se on osunut sellaisille markkinoille, mitkä ovat kiinnostaneet myös heitä.

Autoalahan on tällä hetkellä melkoisessa murroksessa. Uudet polttoaineratkaisut sähköautojen johdolla herättävät paljonkin kiinnostusta ja värikästä keskustelua aiheen ympärillä. Autoilun ympäristoasiat tuntuvat nekin saavan aina vain enemmän huomiota, mikä on tietysti hyvä juttu.

Samoin autoilun rahoitus on sekin kääntymässä vähän uudenlaiseen asentoon, kun yhä useampi hankkii autonsa rahoituksella tai jonkinlaisella leasing-sopimuksella. Haastattelin taannoin erästä Kamuxin myyjää, joka kertoi kymmenestä asiakkaasta kahdeksan tai yhdeksän päätyvän jonkinlaiseen rahoitusratkaisuun.

Meikäläinenhän on tässäkin asiassa vielä vähän eilisen teereen poika, eikä minulle ole tullut mieleenkään hankkia autoa rahoituksella – ei edes silloin, vaikka se voisi olla myös sijoittamisen näkökulmasta fiksu veto. Onhan siinä aika iso sävyero, jos joutuisin rahoittamaan 20 000 euron auton myymällä salkkuani tyhjäksi, versus että jätän salkun rauhaan ja katselen vaikkapa leasing-sopimusta.

Okei, ei mennä tässä julkaisussa sen syvemmälle aiheeseen, mutta tuokin oli hyvä esimerkki siitä, että maailma muuttuu ympärillämme ja uusien näkökulmien pureskelu on iso osa siitä selviytymistä.

Yhteistyökumppanit – alkuun pientä yskimistä

Ehdinkin jo mainita yhteistyökumppanini tässä julkaisussa, mutta omistetaan niille kokonaan oma kappale. Uuden blogin suhteen on tapahtunut paljon yhteistyökumppanirintamalla, mutta toisaalta vielä on paljon tilaa tapahtua lisää.

Rehellisesti sanottuna yhteistyökumppanimyyntini oli alussa hyvinkin kaksijakoista. Täysin uusien kumppanien löytäminen ei meinannut lähteä oikeastaan lainkaan liikkeelle. Samaan aikaan vanhat kumppanit ottivat kuitenkin uuden sivustoni innolla vastaan, ja sen myötä olemme vieneet yhteistyötä seuraavalle portaalle kehittäen toimintaa yhdessä.

Miksi yhteistyökumppaneita ei sitten ollut alussa kovinkaan paljoa? Se on hyvä kysymys, johon en ole saanut täydellistä vastausta. Epäilen uuden blogin vaikuttaneen asiaan. Tuoreella sivustolla ei ole vielä hirveästi liikennettä, eikä sitä olla vielä kovinkaan hyvin tunnettu.

Digitaalisessa markkinoinnissa monet tietävät käsitteen domain authority, joka on tiivistettynä pisteytys, johon vaikuttaa sivuston ikä ja sivustolle vievät linkit. Inssin osingot kerää vanhana blogina varsin hyvät pisteet, mutta Koeajolle.comin uskottavuus on yhä melko maltillinen. Tässä on vähän samaa huttua, kuin nuorella työelämässä. Pitäisi olla työkokemusta, että pääsisit töihin hankkimaan työkokemusta.

Toinen syy kehnolle kiinnostukselle lienee omassa virheessäni. Kokeilin pitää blogia ilman sen ympärillä olevia yhteisöjä, kuten Facebook-, Instagram– tai Twitter-tilejä, mutta se näytti olevan hankala yhtälö blogille. Moni yhteistyökumppani on kiinnostunut tietämään siitä, montako seuraajaa minulla on mukana blogissani. Ilman someyhteisöjä luku on usein pyöreät nolla.

Vuoden loppua kohden yhteistyökumppanirintama otti kuitenkin merkittäviä askelia eteenpäin. Tässä tapahtui jonkinlainen ketsuppipulloilmiö, missä ensimmäiset onnistuneet yhteistyöt poikivat seuraavia ja taas seuraavia. Kun katiskaan ui ensimmäinen uusi yhteistyökumppani, heräsivät muutkin uudet kumppanit. Tällä hetkellä meikäläisellä on myyntiputkessa hyvä määrä tapauksia, joista toivottavasti useampikin menisi maaliin asti.

Sivusto yleisesti: miten onnistunut

Silloin kuin rakensin Koeajolle.com-sivustoa, tavoitteenani oli kokeilla hieman uusia juttuja niin teknisiltä, kuin myös ulkoasuun liittyviin juttuihin liittyen. Lähdin rakentamaan sivustosta visuaalisesti näyttävää, vaikka pidän Inssin osinkojakin ihan onnistuneena konseptina. Tavoitteena oli kokeilla rohkeasti uusia juttuja, sen sijasta että teen valmiille pohjalle toisen sivuston.

Näin jonkin aikaa sivuston julkaisun jälkeen voin taputtaa itseäni olkapäille. Vaikka itse sanonkin, niin meikäläinen tykkää Koeajolle.comin ulkoasusta. Se on mielestäni todella paljon Inssin osinkoja edellä. Olen jopa hieman miettinyt sitä, pitäisikö minun nyt lähteä muokkaamaan sijoitusblogia tuohon suuntaan.

Sivustossa on myös muutama muu juttu, joka tekee siitä mielestäni Inssin osinkoja paremman. Visuaalisuuden lisäksi se on monella pienellä tavalla yksinkertaisempi ja selkeämpi. Inssin osinkojen ongelma on vähän se, että lähes viiden vuoden ikäinen sivusto, joka on toiminut kahdella eri alustalla (Blogger ja WordPress) pitää sisällään turhaa kuonaa, joka tekee sivustosta raskaan ja vaikeasti käytettävän.

Hyvä esimerkki vaikeaselkoisuudesta saadaan kategorioista. Koeajolle.comissa on kategorioita tällä hetkellä kahdeksaa erilaista, kun Inssin osingoissa niitä on noin 400. Jos vain aikani riittäisi, niin kategorioita tulisi siivota äärimmäisen kovalla kädellä. Ylimääräiset kategoriat kun sotkevat sivuston käytettävyyttä ihmisten sekä hakukonerobottien silmissä.

Vaikka valittelinkin aiemmin uuden blogin heikkoa domain authoritya, pidän sen hakukoneoptimointia ihan hyvin onnistuneena. Blogi alkoi saada lähes heti julkaisunsa jälkeen päivittäistä liikennettä hakukoneista sivustolle, ja on erittäin palkitsevaa nähdä jatkuvasti paranevia lukemia.

Syksyllä lähdin kokeilun vuoksi tuottamaan lähes päivittäin uutta sisältöä, ja tämäkös viimeistään räjäytti blogin liikenteet uudelle tasolle. Seuraava iso steppi otettiin vuoden loppupuolella, kun sain alle muutamat onnistuneet yhteistyökampanjat, jotka boostasivat sivuston uskottavuutta. Tuloksena uusi blogi saavuttaa Googlen kautta jo 100-200 käyttäjää joka ikinen päivä.

Hakukoneoptimoinnissa on havaittavissa vähän sama ilmiö kuin osakesalkun puolella, eli tyhjästä lähtiessä on todella helppoa saada aikaan näkyviä tuloksia, kun taas isossa salkussa ei välttämättä yhden kuukausipalkan kokoinen lisäys liikuta salkkua oikein mihinkään suuntaan. Tykkään tällä hetkellä toimia Koeajolle.comin kimpussa, koska sinne tehdyt muutokset tuovat nopeasti näkyviä tuloksia.

Ennen kuin lähdin vuosi sitten julkistamaan tai edes rakentamaan uutta autoaiheista sivustoani, olin benchmarkannut hieman kilpailijoitani. Sitä kautta sivustollani oli tietyt kilpailijatekijät ja nekin ovat tuntuneet onnistuvan juuri kuten toivoin. Ai että mitäkö ne kilpailutekijät sitten olivat? Noh, en paljasta ihan kaikkia juttuja kuitenkaan vielä ääneen, heh.

Autoblogi vs sijoitusblogi

Otetaan sitten kappale koskien auto- ja sijoitusblogien välistä eroa. Autot ja sijoittaminen eroavat keskenään melko paljon monella eri tavalla, ja niin eroavat myös niitä käsittelevät blogit.

Jos lähdetään liikkeelle blogien suosiosta. Sijoituspiireissä blogit ovat hyvinkin suosittuja, johtuen ehkä siitä, että aiheesta on helppo tehdä kirjallista sisältöä internettiin. Sijoituksista voi kirjoittaa aika pitkälle ilman ensimmäistäkään valokuvaa, mutta autoissa taas visuaalisuus on erittäin suuri osa kokonaisuutta, minkä myötä autoaiheinen sisältö valuu YouTuben puolelle videoiden muodossa.

Sijoitusblogien suosiosta kertoo jotain sekin, että pelkästään tässä blogissa julkaistulla ja vapaaehtoiseen ilmoittautumiseen perustuvalla suomalaisten sijoitusblogien listalla on jo noin 100 blogia. Siinä ei ole läheskään kaikki suomenkieliset blogit, mutta lista on silti pitkä. Jos taas lähtisin keräämään suomenkielisiä autoblogeja, en tiedä saisinko edes etsimälläkään sataa blogia rikki. Tämä kuvastaa mielestäni hyvin sitä, miten paljon sijoitusblogitarjontaa löytyy.

Blogien välinen kilpailu oli yksi iso osa myös aihealuevalintaani. Sijoitusblogien puolella ehdin oppia sen, että kun blogeja on paljon, on joskus vaikeaa löytää sellaista kirjoitettavaa, josta kukaan ei olisi aiemmin kirjoittanut. Osaltaan tästä syystä olen Inssin osinkojen puolella lähtenyt juuri yrittämisen ja sijoittamisen yhdistämiseen sekä niistä kirjoittamisen pariin.

Autoaiheisissa blogeissa kilpailua on huomattavasti vähemmän, mutta sekään ei ole aina etu. Aikoinaan Inssin osingot sai heti melko räjähtävän lähdön, joka johtui osaltaan siitä, että monet bloggaajakollegat ovat linkittivät helposti meikäläisen juttuja omiin blogeihinsa, mistä seurasi niin lukijoiden kiinnostusta, kuin myös juuri sitä edellä kaivattua domain authtoritya.

Yllättävä haitta olikin juuri se, että kilpailun puuttuminen on jossain määrin pahasta. Kun ei ole muita blogeja, on vaikea saada viittaavia blogeja, jonka myötä taas on vaikeampi saada lukijoita tai domain authorityn kehittymistä nopeasti. Joku voisi ehkä sanoa, että yhteistyökumppanuuksilla saadaan aikaan ne puuttuvat linkit kilpailevilta blogeilta.

Aihevalinnat – niitähän löytyy

Itse kirjoittamiseen liittyy siihenkin monenlaisia oppeja, joita on ollut kivaa pallotella sijoitus- ja autoblogin välillä. Täällä Inssin osingoissa jutut ovat yleensä melko pitkiä, puhutaan lähes aina vähintään 1500 sanaa, mutta usein jopa tuplasti sen. Hakukoneet arvostavat pidempiä artikkeleja lähtökohtaisesti lyhyitä enemmän, joten vahvasti kilpaillussa sijoitusblogien markkinassa joutuu tuottamaan enemmän sisältöä, jotta Google innostuu juuri minun julkaisustani.

Autoblogien puolella kilpailu on vähäisempää, joten minun ei tarvitse aina pelipaikoille päästäkseni kirjoittaa läheskään niin paljoa. Itse asiassa autoblogin puolella artikkelini ovat keskimäärin noin 1000 sanaa tai jopa sen alle, mutta siitä huolimatta ne trendaavat Googlen hakukoneissa hyvin. Kun tekstit voivat olla huoletta lyhyempiä, minulla ei mene aivan niin paljon aikaa niiden tekemiseen ja syntyy enemmän näkyvää tulosta.

Parhaimmillaan Koeajolle.comin kohdalla olen saanut artikkelin alun ideoinnista lopun julkaisuun vain reilussa puolessa tunnissa, joka on siis äärimmäisen nopeasti verrattuna Inssin osinkoihin. Inssin osinkojen puolella teen helposti yhtä yksittäistä artikkelia 2-4h, eli yhden artikkelin tuottaminen vie monin verroin enemmän aikaa.

Hauska havainto on ollut sekin, että autoaiheista kirjoitettavaa löytyy sitäkin todella helposti. Autoista on ollut helppoa kirjoittaa lähes päivittäin uusia julkaisuja ja välillä tuntuu vähän siltä, että mihin tahansa päin automaailmaa kurkistan, niin sieltä löytyy aihe, josta olisi helppo tehdä oma julkaisu.

Aiheiden löytämisen helppouden voi todeta esimerkiksi Koeajolle.comin artikkelimäärästä, joka on jo nyt lähes 150 artikkelia. Vertailun vuoksi vajaan 5 vuoden aikana Inssin osingoissa julkaisuja on tullut 350 artikkelin edestä. Tällä tahdilla kun jatketaan, niin ensi vuonna Koeajolle.comissa on Inssin osinkoja enemmän sisältöä. Koeajolle.comin sisällöntuotantoa helpottaa myös se, että olen saanut sinne mukaan muutamia vieraskynäkirjoittajia.

Meikäläisen kasvoille tulee hymy myös siitä, että Koeajolle.comiin kirjoittamani artikkelit ovat alkaneet löytämään tietään juuri sinne, minne niiden tulisikin löytää: lukijoiden jakamana sosiaalisessa mediassa. Lokakuussa pääsin jo todistamaan sitä tilannetta, että kirjoituksiani linkitetään Facebook-yhteisöissä toisille. Näin pääsi käymään ainakin LUU-5 -poliisiauton kanssa, josta kertovan julkaisun joku linkitti Lapin poliisilaitoksen Facebook-sivulle.

Maininnan ansaitsee myös se, että autoaiheisessa blogissa riittää hyvin aiheita myös kaupallisia artikkeleja ajatellen. Verrattuna sijoitusblogiin, autoblogissa on rutkasti helpompaa kehitellä autoilijalle lisäarvoa tuovia asioita, mikä mahdollistaa paremmin kaupallisuuden. Olenkin käynyt Koeajolle.comissa läpi Korjausturvan lisätakuuta autolle, sekä mm. maskisuojan tai elektronisen parkkikiekon käyttämisestä koituvat rahalliset säästöt.

Mitä negatiivisia yllätyksiä olen kohdannut?

Sen sijaan myös pieniä negatiivisia yllätyksiäkin on mahtunut autoblogin puolelle. Alkujaan Koeajolle.comin oli tarkoitus profiloitua nimenomaan koeajoaiheisiin julkaisuihin, mutta vasta käytännön työ on opettanut minulle sen, että nuo ovat itse asiassa melko paljon työtä vaativia julkaisuja, jonka vuoksi ne ovat jääneet odotettua vähemmiksi.

Minkä takia koeajoartikkelien teko sitten vie paljon aikaani?

  • Aikaa kuluu etsiessä sopivia kohteita (mikä kiinnostaa lukijaa, mitä olisi tarjolla, mitä mahdollista koeajaa)
  • Raporttien teko on säiden armoilla
  • Autoa ei saa aina koeajoon vaikka haluaisi (auto ei ole paikalla liikkeessä tai myyjää ei kiinnosta)

Sopivien koeajoyksilöiden etsiminen, hankkiminen, ajaminen, valokuvaaminen ja lopulta kirjoittaminen vie vähintään tuplasti aikaa, jos verrataan sitä pelkkien nettilähteiden varassa olevaan historiikki-artikkeliin tai johonkin yleismalliseen autoaiheiseen kirjoitukseen.

Lisäksi koeajojen kanssa olet todella paljon muiden armoilla. Sopivia ja kiinnostavia autoja ei välttämättä ole autoliikkeillä tarjolla haluamaasi aikaan, tai kun asioit liikkeessä. Itse asiassa aika moni ennalta suunniteltu koeajoreissu menee lopulta puihin, kun auto ei olekaan paikalla.

Koeajot ovat myös hyvinkin pahasti säiden armolla, koska huonossa kelissä autosta ei saa irti ”mitään” ja kuvat näyttävät epäedustavilta. Kävipä tuossa kerran jo sillä tavoin, että olin suunnitellut eräälle Jyväskylän reissulle useamman koeajomahdollisuuden, mutta vaakasuoraan satava lumisade pilasi suunnitelmani. Koska olin käymässä Jyväskylässä vain yhden viikonlopun, säät pilasivat kerralla koko tarkasti suunnitellun aikataulun.

Yksi taklattava haaste meikäläisellä on vielä jonkinlaisen autoliike-yhteistyökumppanin metsästäminen, jonka kautta koeajojen tekeminen helpottuisi nykyisestä. Jos sattuisi löytämään sellaisen autoliikkeen, joka näkisi koeajoraporttini jonkinlaisena näkyvyytenä liikkeelle, niin se olisi molempien osapuolten kannalta mahtava diili.

Tällä hetkellä autoliikkeet ovat suhtautuneet vähän nihkeästi koeajoihin raporttia vastaan. Aiheessa tuntuu olevan sellainen dilemma, että halpoja autoja ei haluta antaa koeajoon siksi, että ne antaisivat huonon ja nuhjuisen kuvan liikkeestä. Toisaalta taas kalliita autoja arastellaan antaa koeajoon niiden arvokkuuden vuoksi. Suo siellä, vetelä täällä.

Siitä huolimatta, että vähän kritisoin koeajoja yllä, niiden tekeminen on siitä huolimatta hauskaa ja mukavaa. Ne ovat piristävää vaihtelua sijoitusaiheisen sisällön tuottamiseen, joka hoituu aina täysin kotoa käsin. Nyt pääsen vähän jalkautumaan ulos asunnostani tekemään sisältöä.

Loppupäätelmät: kahden blogin taktiikalla

Tässäpä jonkinlainen katsaus toisen ja samalla rinnakkaisen blogin sielunmaailmaan. Vaikka kahden blogin samanaikainen ylläpitäminen syö luonnollisesti kirjoittajan voimavaroja, on kokonaisuus mielestäni kaikin puolin positiivinen. Erityisesti tykkään siitä puolesta, että pääsen nyt tuottamaan sisältöä laajemmasta aihepiiristä, mikä taas virkistää omaa toimintaani merkittävästi.

Lisäksi toinen blogi tarjoaa minulle mahdollisuuden teknisten asioiden kokeilulle aiempaa paremmin. Pystyn toisessa blogissa ”koeajamaan” (heh) uusia teknisiä ratkaisuja ja työkaluja, ennen niiden tuomista tälle sivustolle. Oikeastaan tämä ei rajoitu edes pelkästään teknisyyteen, vaan samanlaista ”A/B-testausta” voi kokeilla myös tekstisisällön suhteen.

Jännä nähdä myös se, ohittaako Koeajolle.com jossain vaiheessa Inssin osingot -sijoitusblogin kävijämäärissä mitattuna. Tällä hetkellä hakukoneiden kautta tuleva näkyvyys on jo puolet siitä mihin olen päässyt Inssin osinkojen kanssa, vaikka sijoitusblogilla on etunaan vuosien mittainen kehitystyö. Sen sijaan Koeajolle.com on vielä totaalisen lapsen kengissä esimerkiksi uutiskirjeen tilaajien tai some-seuraajien osalta.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *