Eiks se bloggaajan arki ole ihan älyttömän helppoa? Naputtelee vain jonkun kivan tekstin ja painaa lähetä-nappulaa, jonka jälkeen työpäivä on täysi.

Noin kyynisesti ajattelin vielä nelisen vuotta sitten kaikista bloggaajista. Ennen kuin aloin kirjoittamaan sijoitusblogia reilut kolme vuotta sitten, en tiennyt bloggaamisesta yhtään mitään. Siitä huolimatta minulla oli heistä jonkinlainen kuva päässäni.

Tämä oli jälleen kerran hyvä oppitunti itselleni siitä, että älä suhtaudu negatiivisesti mihinkään mitä et tunne. Ennakkoluulot ovat aika typeriä ja hyvin usein kertomalla niistä ääneen, teet itsestäsi helposti idiootin.

Yksi suosikkiesimerkkini omista ennakkoluuloistani liittyi räppäri Spektiin, jonka musiikkituotantoon suhtauduin melko nuivasti. Muistan naureskelleeni, miten luottotiedottomat ja osamaksuilla retostelevat räppärit esittävät vain varakasta, vaikka todellisuudessa ovat täysin peeaa.

Myöhemmin Pörssisäätiö teki Spektistä ja hänen sijoitushistoriastaan jutun, joka avasi silmäni. Spektin takaa löytyi erittäin fiksu rahankäyttäjä, joka itse asiassa rahoitti rap-uransa alun sijoitusten turvin ja sijoittamista oli takana jo lähes parikymmentä vuotta. Tämän lisäksi Spektiltä löytyi kattavaa taustaa finanssialalta.

bloggaaminen aloitus aloittelijalle

Mistä koostuu bloggarin työpäivä?

Tämäntapaisen julkaisun tekeminen on pyörinyt mielessäni jo pidempään, mutta en ole keksinyt sille sopivaa ajankohtaa. Nyt kuitenkin ajattelin, että lomakauden alkaminen voisi olla sopiva sauma tällaiselle vähän rennommalle aiheelle.

Tulen kohta kertomaan teille minkälaisia juttuja otan huomioon ylläpitäessäni sijoitusblogia ja mitä kaikkea muuta kuin kirjoittamista tähän kuuluu. Olen jo aiemmin muutamaan otteeseen kertonut teille siitä, että loppupeleissä vain pieni osa bloggaamisesta on kirjoittamista.

Näissä asioissa on varmasti hyvin suuria eroja eri bloggaajien välillä. Toisille riittää pelkkä kirjoittaminen ilman sen suurempia oheistekoja, toiset blogit vetävät homman vielä pidemmälle kuin minä. Veikkaan että asetun tällä asteikolla vähän keskivertoa syvempään päätyyn, mutten pääse kuitenkaan vielä hardcore-harrastajien joukkoon.

Oma innostukseni erityisesti teknisen puolen toteutukseen johtuu varmasti päätoimisesta työstäni, jossa rakennan verkkosivuja ja -kauppoja. Tykkään testailla uusia juttuja omassa blogissani, sillä toimiessaan nämä niksit ovat hyviä lisiä myös muissa projekteissani.

Blogiartikkelin kirjoittaminen – mitä se pitää sisällään?

Blogikirjoituksen tekeminen lähtee liikkeelle aiheen valinnasta. Mistä haluan kirjoittaa ja mistä saisin puristettua kokonaisen artikkelin?

Hyvin harvoin blogikirjoitus syntyy siten, että istun läppärin ääreen ja alan väkisin miettimään aihetta, josta kirjoittaa. Yleensä aiheet syntyvät silloin, kun en ole läppärin ääressä. Saatan törmätä mielenkiintoiseen aiheeseen jollain foorumilla tai lukiessani muiden bloggaajien tai talousmedioiden juttuja.

Hyvin usein kirjaan mielenkiintoisen aiheen itselleni ylös ja alan kirjoittamaan kun aikaa löytyy paremmin. Joskus kirjoitan vähän alkuun ja jätän aiheen muhimaan. Minulla on tällä hetkellä noin 150 keskeneräistä artikkelia, joista osassa on pelkkä otsikko, osa on kirjoitettu 90 % valmiiksi. Osa näistä on ehtinyt oman kuhnailuni vuoksi myös vanhenemaan julkaisukelvottomaksi – hukkaan heitettyä aikaa siis.

Julkaisin viikko sitten artikkelin siitä, mitä virheitä tein koronaviruksen aikana. Tämä aihe on pyörinyt mielessäni jostain huhtikuusta asti, mutta päätin julkaista sen kesäkuun alkupuolella. Tekstin oli tarkoitus olla eräänlainen väliaika-checkup korona-ajan sijoituksilleni ja ajankohta oli hyvä ottaa ennen Q2-tuloskauden alkua.

Artikkelin kirjoitin osittain toukokuussa ja viimeistelin sen kesäkuussa. Tykkään kirjoittaa siten, että kirjoitan alkuun joitakin pointteja juttuun. Teen niistä yleensä väliotsikoita ja kirjoitan aiheesta kymmenisen lausetta otsikon alle. Jos tekstiä syntyy paljon enemmän, teen toisen väliotsikon luettavuuden parantamiseksi.

Mitä muuta blogikirjoitukseen tulee kuin itse artikkeli?

Kun blogikirjoitus on tehty, valitsen sille kuvan tai tarvittaessa useampia. Otan nykyään kaikki kuvat Pixabaysta, ja pyrin kuvien suhteen valitsemaan mahdollisimman kiinnostavia kuvia.

Yleensä kuvien valinta menee sillä tavalla, että mietin jotain sopivaa hakusanaa julkaisuun liittyen, haen kuvia sillä hakusanalla ja nappaan ensimmäisen silmiini osuneen kuvan. Jos se kuva kiinnittää ensimmäisenä minun huomioni, niin se todennäköisesti kiinnittää myös lukijan huomion.

Olen erityisen kiinnostunut hakukoneoptimoinnista, koska sen avulla on helppo saada blogille lisää lukijoita esimerkiksi Googlen hakukoneen kautta. Ennen julkaise-nappulan painamista käynkin läpi pitkän listan asioita, joiden varmistan olevan kunnossa ennen julkaisua. Näitä juttuja ovat esimerkiksi metakuvaukset, jotka asetan jokaiselle artikkelille erikseen.

Julkaisun yhteydessä kirjoitan jutulle myös saatesanat, joiden kanssa jaan julkaisua sosiaalisessa mediassa. Pyrin tavallisesti kirjoittamaan linkin jaon yhteyteen noin 200-300 sanan verran kuvailua itse julkaisusta. Tässä tiivistelmässä on hyvä nostaa joitakin pointteja esille, sillä sen avulla ihmiset helpommin alkavat kommentoida julkaisua sosiaalisessa mediassa.

Instagramin puolella lisäksi pelailen vähän hashtagien kanssa, joskin kierrätän usein samoja tageja julkaisusta toiseen. Pyrin kuitenkin jokaiseen julkaisuun lisäämään parit juuri tätä aihetta koskevat hashtagit.

Mitä teen julkaisuihin liittyen blogin ulkopuolella?

Instagam- ja Facebook-julkaisujen lisäksi jaan linkin uuteen artikkeliin blogini uutiskirjeessä, joka ilmestyy noin kerran viikossa. Lisään uutiskirjeeseen lisäksi myös muuta sisältöä, kuin pelkästään uusimman jutun linkin. Siellä on yleensä vähintään yksi nosto vanhoista (mutta sitäkin ajankohtaisemmista) artikkeleista. Viime aikoina olen nostellut uutiskirjeessä myös muita suomalaisia sijoitusblogeja esiin.

Jos olisin laiska, laittaisin päälle automaation, joka rakentaisi ja lähettäisi uutiskirjeen aina automaattisesti uuden blogikirjoituksen julkaisun yhteydessä. Näin itse asiassa toimii OneSignalin web-ilmoitukset. Uutiskirjeen suurin etu on kuitenkin siinä, että siihen voi niputtaa paljon asiaa sen yhden uusimman julkaisun linkin lisäksi. Sen vuoksi teen kaikki käsipelillä manuaalisesti.

Julkaisun jälkeen seuraan sivusilmällä mahdollisia kommentteja, joita uusi artikkeli kerää. Jos on tarpeen, osallistun keskusteluun. Julkaisijan kannalta keskustelun herääminen on aina hyvä asia, sillä se on algoritmeille merkki hyvästä sisällöstä, jota kannattaa jakaa mahdollisimman monessa paikkaa.

Bloggaaminen on myös lukujen tutkimista

Bloggaamiseen liittyy olennaisesti erilaiset luvut ja niiden tutkimiseen saisi menemään vaikka loputtomasti aikaa. Kieltämättä joskus lukuja tulee katsottua vähän turhankin paljon, pitkään ja vieläpä monta kertaa päivässä. Erilaiset tilastot ovat nimittäin koukuttavia ja niitä jää helposti selailemaan vaikka kuinka pitkäksi aikaa.

Pääasiassa katson lukuja Google Analyticsistä, josta näen miten lukijat ovat viettäneet aikaansa sivulla. Tätä kautta katson myös minkälaisia lukijamääriä uusi artikkeli saa ja vedän siitä omia johtopäätöksiä.

Pelkästään vakiomallin Analyticsistä voi kaivaa loputtomiin lukuja ja dataa, mutta olen vienyt tätä mallia vielä pidemmälle. Olen nimittäin luonut sivulle erilaisia tavoitteita, joiden toteutumista seuraan. Minulla on tavoitteissa mm. uutiskirjeen lataamiset, tekstiosioiden välissä olevien linkkien klikkaamiset, affiliate-linkkien klikkaamiset jne.

Myös muut lukemat kiinnostavat. Uutiskirjeen lähettämisen jälkeen voin tutkailla kuinka moni tilaaja on lukenut kirjeen ja mitkä jutut ovat kiinnostaneet tilaajia eniten. Vähän samanlaisia numeroita tarjoaa edellä mainittu OneSignal, josta näen, kuinka moni avasi saadun web-ilmoituksen.

Myös sähköposti tulee bloggaajille tutuksi

En ole koskaan laskenut sitä, montako sähköpostia viikossa saan ja lähetän eteenpäin. Luku on kuitenkin aika suuri, sillä käyn blogiin liittyvää viestintää pääasiassa sähköpostin avulla.

Sähköpostilla hoituu oikeastaan ihan kaikki. Viestittelen siellä omien yhteistyökumppanieni kuin myös lukijoiden kanssa. Sitä kautta saan affiliate-toimijoilta ehdotuksia blogiini sopivista kampanjoista. Sinne tulee myös STT:ltä erilaisia tiedotteita, josta olen joskus poiminut hyviä juttuideoita.

Ihan konkreettisia esimerkkejä kesäkuussa suorittamastani sähköpostiviestittelystä on ollut lounaspalaverin sopimista POP Vakuutuksen kanssa, tai sivuston lisäosien päivittämiseen Zonerin kanssa.

Myös monet lukijat lähestyvät minua sähköpostilla ja pyrin vastailemaan aina näihin viesteihin. Nämä sähköpostirupattelut ovat itse asiassa varsin mielenkiintoisia, sillä sähköposteissa lukijat uskaltavat kertoa huomattavasti enemmän omista kokemuksistaan, kuin julkisissa kommenttikentissä.

En käy viestintää ainoastaan lukijoiden ja yhteistyökumppanien kanssa, vaan myös muiden bloggaajien kanssa. Minulla on aika kevyt kynnys laittaa jollekin kollegalle viestiä ja jutustella bloggaamiseen liittyen. Joskus joku toinen lukija kysyy minulta neuvoa tai näkemystä jonkin asian toteuttamiseen, joskus minä kysyn taas toiselta.

Tämän lisäksi viestittelen muiden sijoitusbloggaajien kanssa esimerkiksi suomalaisten sijoitusblogien listaan liittyvistä asioista. Lista kerää säännöllisesti mukaan uusia blogeja ja viestittelen hetken näiden bloggaajien kanssa nimenomaan sähköpostin kautta.

Koodilla "INSSIN" saat 25 euron alennuksen POP-Vakuutuksista

Paljon teknistä toteutusta

Kirjoittamisen lisäksi teen joka viikko jonkinlaista teknistä toteutusta, jonka tavoitteena on kehittää tätä blogia. Nämä muutokset voisi jakaa kolmeen osioon:

  1. Vanhan sisällön päivittämistä
  2. Uusien sivujen (kuten teemasivut) tekemistä
  3. Yleisiä teknisiä optimointeja

Olen käyttänyt menneen talven aikana paljon aikaa vanhojen julkaisujeni editointiin. Tälle on ollut kaksi syytä. Ensinnäkin oma kirjoitustaitoni on kehittynyt huomattavasti viimeisen kahden vuoden aikana, joten teen vanhoista artikkeleista helpommin luettavia väljemmän kappalejaon sekä erilaisten väliotsikoiden avulla.

Olen myös korjaillut vanhentuneita virheitä sekä saattanut jatkaa jotain artikkelia. Lisäksi sinne on lisätty esimerkiksi lähteitä tai muuta lihaa luun ympärille.

Toinen etu tässä päivittämisessä on se, että hakukoneet Googlen johdolla arvostavat päivitettyä sisältöä. Se on merkki ajankohtaisesta sisällöstä, joka vuorostaan on lukijaa kiinnostavaa ja siksi Google nostaa näitä hakutuloksissa ylöspäin.

Sen jälkeen kun uudistin blogini marraskuussa, olen panostanut myös uusin alasivuihin. Näitä syntyykin pari kappaletta kuukaudessa. Esimerkiksi kesäkuun puolella olen tehnyt kirjoitustyön ohessa seuraavat sivut:

Teknisestä optimoinnista keskityn yleensä sivustonopeuden parantamiseen, sillä tämäkin yksityiskohta vaikuttaa sivuston kiinnostavuuteen Googlen ja kumppanien silmissä. Koska Google haluaa näyttää hakukoneissaan käyttäjää kiinnostavaa sisältöä, sieltä kannattaa seuloa pois huonosti toimivat ja hitaat sivut.

Opiskelu – tutkin jatkuvasti uusia vaihtoehtoja

Teknisestä kehityksestä on hyvä siirtyä kirjoittajan kehittymiseen. Käytän nykyään useamman tunnin viikossa pelkästään ”opiskeluun”, jossa selailen bloggaamiseen tai verkkosivukehitykseen liittyviä blogikirjoituksia, videoita tai muuta sisältöä.

Tämä menee osittain sen työhöni liittyvän syyn alle, mistä kirjoitin artikkelin alussa. Tarkoituksenani on siis oppia uusia niksejä, koeajaa niitä sisään tässä blogissa ja vetää siitä johtopäätöksiä, että ovatko ne toimivia sivuston kannalta.

Viimeisimpänä omatoimisena opiskeluna olen tutkinut mitä Google News ja Google Discover pitävät sisällään ja miten omat julkaisut saisi näkyviin niiden kautta. Onnistuessaan tämä tuo taas lisää lukijoita tuottamalleni sisällölle.

Olen vetänyt opiskelun jopa niin pitkälle, että nykyään myös maksan sisällöstä. Kyllä, käytän rahaa siihen, että saisin tästä sivusta paremman. Itse asiassa olen erittäin tyytyväinen siihen, että olen alkanut kuluttamaan rahaa tähän tapaan. Bloggaamisessa ja yrittämisessä nuukailu kosahtaa usein omaan nilkkaan.

Facebook-markkinointi

Rahan käyttämisestä on lyhyt aasinsilta Facebook-markkinointiin, jota käytän säännöllisin väliajoin. Facebook-markkinointi on tehokas, helppo ja suhteellisen halpa tapa saada blogille uusia potentiaalisia lukijoita.

Teen itse kaikki Facebook-mainokseni tällä hetkellä ja niidenkin osalta kehityn sitä mukaa kun ”poltan” euroja. Nykyään saan markkinointiin varatuista euroista vielä enemmän irti kuin vaikkapa aloittaessani Facebook-markkinoinnin.

Kesäkuun aikana olen Facebook-markkinoinut esimerkiksi kyselypaneeleihin osallistumisella tienaamista. Välillä mainostan myös hyvin lukijoita keränneitä julkaisuja, kuten esimerkiksi kuukausittaisesta osinkotuotosta kertovaa artikkelia.

Loppupäätelmät: bloggaajalla riittää töitä

Tälle artikkelille tuli lopulta pituutta enemmän kuin kuvittelin. Se kuvastaakin hyvin sitä, miten yllättävän paljon aikaa bloggaamiseen saa käytettyä, jos vain intoa ja motivaatiota riittää.

Jotkut lukijat saattavat muistaa alkuvuoden julkaisuni, jossa kerroin tienanneeni vuonna 2019 lähes 6000 euroa blogin avulla. Jos peilaa tätä työmäärää saatuihin tuloihin, ei tuntipalkka jää lopulta hirveän suureksi. Voi itse asiassa olla, että joku peruskoulun päättänyt nurmikonleikkaaja saa tällä hetkellä parempaa tuntipalkkaa kuin minä.

Noh, onneksi en bloggaa pelkkien eurojen vuoksi. Bloggaaminen on kivempaa kuin nurmikon ajaminen (yhden kesän tasan 10 vuotta sitten sitä tehneenä tiedän mistä puhun), joten en vaihtaisi paikkoja päikseen kesätyöntekijöiden kanssa.

Aivan kuten sijoittamisessa, tässäkin täytyy pitää mielessä pitkän aikavälin tavoitteet. En ehkä vielä tienaa tällä toiminnalla paljoa tai elätä sillä itseäni, mutta ehkä tulevaisuudessa. Mitä enemmän käytän aikaa kehittymiseen, sitä todennäköisemmin myös blogi ja siitä seuranneet tulot kehittyvät. Lukijoilla on kivaa sivustolla ja sivustoni arvo Googlen silmissä kasvaa sitä mukaan.

Ja ihan sama vaikka opiskelu ei tuottaisi blogin puolella mitään rahallista tulosta. Koska työskentelen samalla alalla, oppiminen tuo jatkuvasti lisää väriä omaan ansioluettelooni, joka näkyy toivottavasti myös työmarkkinoilla.

Saatat olla kiinnostunut myös:

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *