Kirjoitan tähän blogiin sijoittamisen lisäksi myös tienaamiseen ja yrittämiseen liittyviä artikkeleja, ja tällä kertaa voisin kirjoitella jälleen kerran näkemyksiäni netticasinoista ja niiden ympärillä pyörivää markkinointia. Koska uhkapelit ovat yleensä varsin kannattavaa bisnestä, niissä liikkuu todella paljon rahaa. Tästä syystä myös niiden markkinoinnissa liikkuu tukuittain euroja.

Kirjoitin tästä aiheesta nopeasti ohimennen muutama viikko sitten kaupallisten yhteistöiden artikkelissa, joka herätti ainakin sen verran kiinnostusta, että sain sen myötä useammankin yksityisviestin niin lukijoilta kuin muilta bloggaajilta. Vaihtamissamme viesteissä oli tosi hyviä näkemyksiä ja kokemuksia netticasinoista, jotka innostivat minut kirjoittamaan entistä enemmän aiheesta.

Sattumaa tai ei, olen törmännyt kuluneen vuoden aikana todella monessa ja välillä jopa yllättävässäkin tilanteessa kansainvälisten uhkapelifirmojen markkinointiin. Välillä ne osoittavat todellista luovuutta, joista voisin kertoa tässä artikkelissa.

Alkuperäinen innostus tämän artikkelin kirjoittamiselle syntyi Helsingin Sanomien tekemästä jutusta, jossa kerrottiin 42 suomalaisen julkkiksen saaneen sapiskaa pelkästään vuoden 2020 aikana arpajaishallinnolta laittomasta netticasinomarkkinoinnista. Heti perään samaa aihetta perattiin Ylen Takaisin Pasilaan -podcastissa.

Netticasino suomalainen huijaus

Minkälaista markkinointiyhteistyötä netticasinot tahtovat tehdä?

Tosi monet bloggaajat saavat erilaisia yhteistyöpyyntöjä erilaisilta netticasinoilta tai niiden promoamisen ympärille keskittyviltä verkkosivuilta. Minä muistan saaneeni ensimmäisen yhteistyöpyyntöni lähes heti tämän blogin julkaisun jälkeen, eli blogin ei tarvitse olla edes kovin suosittu, että yhteistyöpyyntö lähtee bloggaajalle.

Yhteistyöpyyntöjä voi olla vaikka minkälaisia. Minä olen saanut pyyntöjä niin netticasinolle johtavan linkin lisäämisestä ihan mihin tahansa artikkeliini, mainoksen lisäämistä etusivulle ja parhaimmillaan jopa kokonaan valmiin artikkelin julkaisua sivustollani.

Kyllä, minulle lyödään kouraan valmis teksti, jonka julkaisen omanani. Näissä ”piilovieraskynissä” on hauska yksityiskohta myös se, että artikkelin saa piilottaa hyvällä omatunnolla julkaistuksi vaikka jo kauan aikaa sitten menneellä päivämäärällä.

Nämä ovat sellaisia yhteistyöpyyntöjä, mitä me bloggarit tai verkkosivujen ylläpitäjät saamme. Tämän lisäksi ajattelin esitellä myös muita yhteistyömalleja, joihin saatat törmätä seikkaillessasi internetin ihmeellisessä maailmassa.

Paljonko netticasinot maksavat?

Eihän siinä, casinoilla on lähes loputtomasti rahaa markkinointiin, ja bloggareilla on yleensä hyviä sivustoja, joilla riittää liikennettä. Kieltämättä ihan hyvä yhdistelmä puolin jos toisin.

Tuossa Hesarin jutussa, josta jo aiemmin mainitsinkin, oli haastateltu somevaikuttaja Rosanna Kuljua, jolla on paljon seuraajia Instagramissa. Kulju kertoi Hesarille, että hän on saanut uhkapelifirmoilta todella kovia tarjouksia, joihin ei ole tietenkään tarttunut. Haastattelussa Kulju paljasti esimerkiksi saaneensa tarjouksen, jossa parin kuukausittaisen Instagram-tarinan tekemisestä hän saisi 3000 euroa kuukaudessa rahaa jatkuvalla sopimuksella.

Minun on helppo uskoa tarina todeksi, sillä olen itsekin saanut varsin tuhteja tarjouksia näiltä toimijoilta. Tämän julkaisun alussa mainitussa kaupallisten yhteistöiden artikkelissa kerroin esimerkiksi saaneeni heti blogin perustamisen yhteydessä 140 euroa siitä, että julkaisen uhkapelifirman valmiiksi kirjoittaman artikkelin sivustollani minun kirjoittamana.

Heippa,

Nimeni on [etunimi] ja kirjoitan teille maineikkaan nettipeliyrityksen puolesta, toivoen että pääsisimme sopimukseen sponsoroidun artikkelin julkaisemisesta sivullanne. Artikkelin aiheesta voimme keskustella, jotta se sopisi sivullenne mahdollisimman luonnollisesti.

Artikkelin kirjoittaisi yksi ammattilaisistamme, ja meillä on tietty määrä rahaa varattuna tämän kaltaista mainontaa varten. Voisitteko siis ystävällisesti kertoa meille hintatietonne, tai ohjata tämän viestin oikealle henkilölle?

Toinen vaihtoehto olisi etusivulle tuleva noin lauseen mittainen teksti johon linkki tulee.

P.S. Meille olisi tärkeää, ettei artikkelissa mainita kyseessä olevan sponsoroitu sisältö tai mainos.

Blogini sähköpostiin tullut yhteistyöpyyntö

Näissä ”epävirallisissa vieraskynissä” on usein vielä sekin hauska ominaisuus, että vastapuoli ei vaadi julkaisemaan artikkelia uutena tai jakamaan sitä some-kanavissa. Halutessani voisin päivätä uuden artikkelin julkaistuksi vaikkapa vuonna 2018, jolloin sitä ei helposti näe uusien artikkelien joukossa. Minulla on tässä blogissa jo lähes 300 julkaistua blogikirjoitusta, joten yksi tuollainen artikkeli sujahtaisi hyvin kaiken muun keskelle piiloon.

Vähän sama juttu on myös linkkimyynnissä, jota monet netticasinot hyödyntävät. Yritys lähestyy sinua sillä, että se haluaa ostaa sivustoltasi linkin tai linkkejä heidän sivustolleen. Linkkien ei tarvitse välttämättä edes liittyä itse julkaisuusi ja näissäkin tapauksissa voit myydä linkkejä vanhoihin artikkeleihisi kenenkään huomaamatta.

Jutun juoni liittyy hakukoneoptimointiin. Tiivistettynä Googlen algoritmit toimivat siten, että linkki sivustolle toimii Googlen silmissä ikään kuin ”suosituksena”. Jos todella monella sivustolla on linkki sinun sivustollesi, se on Googlelle merkki siitä, että sivustosi on hyvä ja sen myötä Google tarjoaa sivustoasi korkeammalla hakutuloksissa. Käytännössä tässä koitetaan siis kikkailla sitä netticasinon sivustoa Googlen silmissä paremmaksi sivustoksi, jonka myötä saadaan enemmän näkyvyyttä.

Myös linkkimainonnassa täytyy muistaa merkitä maksetut tai sponsoroidut linkit KKV:n ohjeistuksen mukaisesti. Uhkapelifirmat eivät yleensä halua näitä merkintöjä, koska lain mukaan muut kuin Veikkaus ei saa Suomessa mainostaa vedonlyöntiä. Käytännössä tässä siis rikotaan sääntöjä ja peitellään omat jäljet.

Uhkapelifirmat eivät välitä mistään – edes mitä heistä puhutaan

Yksi mainitsemisen arvoinen ”hauska lisä” tässä uhkapelifirmojen kanssa toimimisessa on sekin, että näitä toimijoita ei kiinnosta pätkääkään, vaikka olisin aiemmin blogissani haukkunut netticasinoiden epätoivoista markkinointia.

Muistan esimerkiksi yhden kerran, kun eräskin minulle tullut yhteydenottopyyntö paljastui casinolinkeiksi, sanoin tästä suoraan tälle viestittelijälle, että eipä tuo yhteistyö oikein luonnistu, koska olen monesti naureskellut uhkapelimainonnalle ja kirjoittanutkin aiheesta kriittisesti. ”Ei se haittaa, kyllä me voidaan silti tehdä yhteistyötä.

Senkin voisin mainita tässä kohti, että yhteydenotot tulevat lähes poikkeuksetta suomeksi, eikä tässä kohti ole kysettä edes mistään köpöisestä Google Kääntäjä-viritelmästä. Tämä johtunee siitä, että monilla ulkomaisilla uhkapelifirmoilla on palkkalistoilla suomalaisia, jotka työskentelevät Maltalta käsin.

Uutissivustoja, feikkisivustoja sekä ”varastettuja sivustoja”

Uhkapelifirmojen markkinointi ei kuitenkaan rajoitu pelkästään vaikuttajiin tai bloggareihin, vaan joskus on olemassa myös puhtaasti uhkapelien markkinointia varten luotuja sivustoja. Ajattelinkin teille esitellä nyt muutaman konseptin, joihin olen törmännyt.

Uutissivut

Näihin sivustoihin on varmasti lähes kaikki internetin käyttäjät joskus törmänneet. Kyseessä on erilaisia pieniä uutissivustoja, jotka julkaisevat erilaisia tietyn aihepiirin uutisia tai julkaisuja. Ehkä tunnetuimpia näistä ovat jääkiekkoon liittyvät uutissivustot.

En tietoisesti halua linkata blogistani näille sivustoille, koska aiemmin mainitut syyt. Googlatkaa itse, jos siltä tuntuu.

Näille urheilusaiteille on tyypillistä tehdä varsin lyhyitä ja löyhiä julkaisuja, jotka keräävät ns klikkiotsikoiden avulla lukijoita. ”Onko tässä kauden rumin taklaus?” tai ”Huh huh! HIFK teki sopimuksen kovan vahvistuksen kanssa”. Lopulta se itse uutinen on muutama rivi tekstiä ja upotus johonkin Twitter-viestiin.

Itse pähkinä on kuitenkin siinä, että sivustolla on kaikkialla erilaisia casinomainoksia, joissa mainostetaan ilmaiskierroksia tai muita ”liittymislahjoja”. Erityisesti urheiluaiheisten uutisten puolella on aika lyhyt matka otteluihin liittyvään vedonlyöntiin, joten ei tarvitse ihmetellä sivustojen suurta määrää.

Tästä huolimatta on olemassa myös iltapäivälehtien viihdesivujen tyylisiä uutissivustoja, joiden suurinta antia on samalla otsikkokikkailulla jakaa esimerkiksi Instagramista päivityksiä. ”Miss Vantaa 2018 rohkeissa kuvissa – katso kuvat”, ja itse uutinen on lähinnä jonkun Instagram-päivityksen upote.

Rosanna Kulju nosti tämän aiheen esiin Hesarin jutussa. Kuljun mukaan hän on päätynyt useasti tämän tyyppisen, joskus jopa valheellisen uutisoinnin kohteeksi. Toisin kuin ”oikeilla uutissivustoilla”, noilla uhkapelirahoitteisilla sivustoilla ei oikaisut tai juttujen poistot toimi kovin helposti.

Vertaa Ensin osakesäästötilien kilpailuttaminen

”Asialliset sivustot”

Seuraava on juttu, joka koskee myös meikäläistä. Itse asiassa meinasin kerran hairahtua yhteistyöhön moisen sivuston kanssa. Tarinan opetuksena oli, että pidä silmät aina auki ja mieti mikä on kyseisen sivuston agenda.

Sain taannoin yhteydenoton eräältä firmalta, joka halusi että mainostaisin heidän sivustoaan. Sivusto näytti päällisin puolin hyvältä ”yleistietoa tarjoavalta sivustolta”, joka piti sisällään myös oivan ja tarpeellisen laskurin. Toisin kuin edellä mainituilla uutissivustoilla, siellä ei puskenut selvästi uhkapelimainontaa joka paikassa.

Onneksi googlasin minua lähestyneen firman nimen, ja huomasin sitä kautta uhkapelifirma-kytkökset. Osasin katsoa kohdesivua entistä tarkemman suurennuslasin läpi, jonka myötä huomasin myös tämän yleishyödyllisen sivuston uhkapelimainostajaksi. Sivustolla oli tiedon lisäksi erilaisia nettiselaimella pelattavia pelejä, joihin oli liitetty samat ilmaiskierrokset netticasinoille, kuin uutissivustoilla.

Tuossa oli juuri suurimpana haasteena se, että sivusto oli ”naamioitu” näyttämään ensiksi aivan tavalliselta sivustolta, kunnes pinnan alta paljastui haiseva yllätys. Tämän vuoksi meikäläisen kannattaa jatkossakin pitää pieni epäilys takaraivossani potentiaalisen yhteistyökumppanin tavoitteista, jos se ei käy sivustolta heti ilmi.

Feikkisivustot

Asiallisista sivustoista on lyhyt matka seuraavaan kohteeseen, eli feikkisivustoihin. Nämäkin näyttävät nopealla vilkaisulla yleishyödyllisiltä verkkosivustoilta, mutta pienen tutkimisen jälkeen paljastuukin jälleen kerran uhkapelimainontaa. Näitä sivuja on voitu tehdä esimerkiksi, urheilijan, bändin, tapahtuman tai jopa yrityksen nimissä.

Tässäkin kohti meinasin mennä itse kerran halpaan. Kirjoittaessani vuoden 2015 osingoistani, etsin artikkelia varten tietoa samana vuonna järjestetystä 100 Guitars from Hel -tapahtumasta. Googlasin tapahtuman ja klikkasin sen suuremmin katsomatta ensimmäistä hakutulosta. Ihmettelin kotikutoisen näköisiä sivustoja, mutta pian totuus valkeni. Tämä ei ole virallinen sivusto, vaan jälleen kerran yksi uhkapelimainossivusto. Sivustolla kerrottiin mm. tapahtuman pääarkkitehti Alexi Laihon pitäneen tapahtuman jatkot netticasinolla. Tyylikästä valeuutisointia taas kerran.

Samalla tavalla kävi, kun etsin tietoa erään ex-urheilijan omistamasta yrityksestä, joka oli nimetty urheilijan nimen mukaan. Jälleen kerran paljastui pelkistetty sivusto, jossa oli muutama kuva ja copy pastetettu Wikipedia-artikkeli tästä urheilijasta, sekä muualla sivustolla taas casinolinkkejä. Eikä sivustolla ollut mitään tekemistä tämän urheilijan tai hänen yrityksensä kanssa, vaikka sivun osoite ja sisältö siihen nopealla vilkaisulla viittasikin.

”Varastetut sivustot”

Viimeisenä nostan esiin listan kenties röyhkeimmät sivustot, eli suoraan sanottuna varastetut verkkosivut, joita uhkapelifirmat myös hyödyntävät. Tämä jos mikä on osoitus siitä, että markkinoinnin polulla ei paljoa keinoja kaihdeta.

Työskentelen verkkosivukehittäjänä, ja olen päässyt törmäämään näihin caseihin myös työelämän puolella. Eräs asiakas valitti minulle aikoinaan, että heidän vanhat verkkosivut ovat jotenkin ponnahtaneet takaisin internettiin, mutta vähän huonosti toimivina. Sain tehtäväkseni selvittää miten ne vanhat sivut saisi pois netistä.

Löysin lopulta nämä vanhat sivut, ja kieltämättä ne eivät toimineet kuten pitää. Siellä oli pelkkä etusivu vanhasta saitista, eli muiden alasivujen linkit eivät toimineet. Sen sijaan tällä etusivulla keikkui kuitenkin erään netticasinon mainosbanneri. Olin entistä enemmän ihmeissäni, että mitähän tässä on tapahtunut.

Pieni selvityskierros kertoi kuitenkin seuraavaa. Tämä asiakasfirma oli uusinut verkkosivunsa sekä siinä yhteydessä myös domaininsa. Vanha domain jätettiin uusimatta ja siitä tuli ns vapaata riistaa. Ilmeisesti joku botti huomasi tämän, että suht suositun sivuston domain on vapautunut, jonka jälkeen jonkinlaisen botin avulla tämä vapautunut domain varattiin uudelle henkilölle. Tässä ei tapahtunut käytännössä mitään laitonta, koska vapaa domain vaihtoi omistajaa.

Sen sijaan seuraava osuus ei ole yhtä selkeä. Uusi omistaja päätti tekaista saman näköisen sivu pystyyn tälle domainille, eli käytännössä syntyi uusi saman näköinen sivu samaan osoitteeseen. Ainoa ero oli siinä, että uudelle sivulle aseteltiin myös casinomainoksia.

Tämä minun asiakkaani ei ole ainoa taho, kenelle on sattunut käymään tällä tavoin. Ilta-Sanomat kertoi taannoin atoopikko-sivustolla vierailleesta Helistä, joka meinasi pudota tuolilta luettuaan sivustolta atopian hoitokeinoja. Sivustolla luki seuraavaa:

”Oireiden lievitykseen tai ainakin niiden hetkelliseen unohtamiseen voi myös koittaa ajatuksien siirtämistä muualle. Tässä auttavat erinomaisesti erilaiset harrastukset, kuten liikunta, juoksu, nettipelit ja nettikasinot.”

”Nettikasinomaailma on oivallinen valinta ajatusten siirtämiseen pois nykyhetkestä, sillä kasinot keskittyvät tarjoamaan pelaajilleen ensiluokkaista viihdettä. Huumoria tilanteeseensa kaipaava atoopikko voi lähteä kokeilemaan onneaan [pelin nimi] -pelin parissa.”

Tässä tapauksessa oli käynyt tismalleen samalla tavalla, kuin aiemmin kerroin omalle asiakkaalleni käyneen. Tässä yhteydessä vain kohun silmässä ollut Atopialiitto lakkasi olemasta vuonna 2017, jolloin verkkotunnus vapautui liiton alasajon myötä.

Netticasinot houkuttavat tuoreita vaikuttajia

Netticasinobisnes tuntuu olevan erityisen suosittua monien tosi-tv:stä tuttujen vaikuttajien keskuudessa. Kieltämättä yhtälö on helppo. Ensiksi ”tavis” saa raivattua tiensä suosittuun tv-ohjelmaan, ohjelman yhteydessä some-seuraajien määrä kasvaa äkkiä kymmeneen tuhanteen ja tämän jälkeen tekee hyvin monella mieli tehdä rahaa oman some-näkyvyytensä avulla.

Tämän yhtälön tuntevat myös netticasinobisneksessä olevat yritykset, jotka lähestyvät näitä tuoreita ja julkisuuden pyörteissä keitettyjä vaikuttajia. Kun palkkiot yhteistöistä ovat lähes aina tuhansia euroja kuukaudessa, harvalla on kanttia sanoa rahalle ei. Etenkin kun yhteistyötä tarjoavat yritykset puhuvat aina homman laillisuuden puolesta.

Kieltämättä hauska yhdistelmä, että Maltalta tulevissa yhteydenotoissa vaikuttajille hehkutetaan aina homman laillisuutta, mutta jos Hesari tai Yleisradio koittaa saada keneltä tahansa osapuolelta jotain lausuntoja, niin näihin ei vastata. Edellä linkkaamissani artikkeleissa oli yritetty kissojen ja koirien kanssa pyytää kasinofirmalta kommentteja, mutta yhteydenottopyyntöihin ei koskaan vastattu. Myöskään vaikuttajat eivät suostu antamaan aiheesta kommentteja.

Jos joku miettii miten netticasinoilla on varaa heittää tuhansia euroja ”joillekin tosi-tv:stä tutuille taviksille”, niin syyhän on aika simppeli. Uhkapelaaminen on todella hyvä bisnes, koska keskimäärin talo aina voittaa. Käytännössä kun asiakas pelaa satasella, hän saa todennäköisesti takaisin jotain 80-90 euron väliltä ja loppu jää talolle. Tästä syystä casinoiden kannattaa houkutella isolla volyymillä itselleen asiakkaita, koska se tuo talolle rahaa.

Palkkioita netticasinot maksavat niin rahana, kuin myös pelirahana tilille. Peliraha tarvitsee kierrättää yleensä 3-5 kertaan tilillä, ennen kuin sen voi nostaa palvelusta verovapaasti ulos. Rahat tulee kierrättää moneen siitä syystä, että niiden seuraaminen on vaikeampaa.

Feikkipelaaminen tuttua vaikuttajien keskuudessa

Yksi itseäni eniten kuvottavista asioista uhkapelaamisen epämääräisen markkinoinnin maailmassa liittyy ns. feikkipelaamiseen. Niissä vaikuttajat pelaavat casinopelejä jopa tuntikausia putkeen, samalla kun seuraajat katsovat lähetystä.

Tässä vaiheessa todettakoon, että minä en seuraa minkäänlaista pelaamista striimeissä. En voi ymmärtää esimerkiksi sitä, että joku jaksaa katsoa tuntikausia putkeen toisen Counter Striken pelaamista. Kuka jaksaa katsoa toisen pelaamista? Noh, toisaalta katsovathan monet ihmiset internetistä myös tuntikausia putkeen toisten ihmisten keskinäistä parittelua, heh.

Vielä pelaamisen seuraamista vähemmän jaksan ymmärtää niitä, jotka katsovat vaikuttajien casinopelaamista. Nämä lähetykset ovat oikeasti tosi suosittuja, jolle en osaa sanoa selitystä. Olen kuullut, että monien vaikuttajien ”normaalit striimit” eivät kerää juuri yhtään katsojia, mutta kun sama striimaaja alkaa pyörittämään yksikätistä rosvoa, niin seuraajia lähetyksellä voi olla tuhansittain.

Seuraavaksi kerron teille asian, minkä monet ehkä tietävätkin: valitettavasti vaikuttajat eivät pelaa pelejä oikealla rahalla. Ymmärrätte varmaan miksi. Jos keskimäärin pelaajat häviävät casinoilla, se on äärimmäisen huonoa mainosta casinolle, jos joku vaikuttaja häviää sinne viimeisetkin rahansa. Toisaalta taas jos vaikuttaja tienaa pelaamalla yhdessä illassa satoja tai jopa tuhansia euroja ”helppoa rahaa”, se innostaa seuraajia kokeilemaan samaa myös omalla rahalla.

Koska kyse on näkymättömästä markkinointiyhteistyöstä, vaikuttajat pelaavat eri pelejä, kuin mihin oikeat asiakkaat pääsevät käsiksi. Näissä vaikuttajien pelaamissa versioissa voittaa paljon helpommin, missä jää illusio seuraajalle helposta voittamisesta.

En halua tässä blogissa suolata ketään vaikuttajaa nimeltä, joten en jaa teille suoria linkkejä. Vinkkaan kuitenkin sen verran, että esimerkiksi YouTubesta löytyy videoita, joissa vaikuttajat narahtavat kiinni tästä. Kesken lähetyksen näytölle aukenee vahingossa pop up -ikkuna, jossa kehotetaan pelaamaan oikealla rahalla. Heti pop upin aukeamisen jälkeen lähetystä vetävä vaikuttaja lyö kiireisesti pop upin kiinni ja lopettaa hetkeksi näytönjaon.

Loppupäätelmät: onneksi on vaihtoehtoisia tapoja

Tässä julkaisussa tuli käytyä suht kattavasti läpi erilaisia uhkapelaamisen mainostamisen muotoja ja tarkoitusperiä. Miten nämä kaikki vaikuttavat sitten minuun?

Ensiksi on pakko todeta se, että uhkapelaamisen ympärillä toimivia firmoja on todella paljon, mikä hankaloittaa huonojen toimijoiden tuntemista. Hyvin usein myöskään yritysten kotisivuilla yms ei ole suoraa mainintaa netticasinokytköksistä, minkä vuoksi meidän vaikuttajien tulee pitää silmät ja korvat avoinna.

Kieltämättä olen saanut houkuttelevia ja isoja tarjouksia uhkapelaamisen edistämiseen liittyen, mutta en ole niitä ottanut vastaan. Uskon vahvasti, että pidemmässä juoksussa tämä on onnistunut strategia, koska harvemmin seuraajat innostuvat netticasinomainostuksista. Tai ainakaan silloin, jos he ovat tulleet seuraajiksesi joistain muista yhteyksistä. Olen itse todistanut joidenkin vaikuttajien kohdalla sitä, miten seuraajien määrä Instagramissa putoaa jokaisen casinoaiheisen päivityksen jälkeen.

Seuraajien lisäksi myös muut yhteistyökumppanit ovat luonnollisesti kiinnostuneita minun entisistä ja nykyisistä yhteistöistäni. Monille yhteistyökumppaneille voi olla ehdoton turn off, jos vaikuttajan historiasta löytyy jonkinlaista uhkapelitaustaa. Tässä kannattaa ottaa myös huomioon se, että erilaisia vaikuttajia tai sijoitusbloggaajia on tarjolla todella paljon, ja siinä mielessä yrityksillä on ”varaa” heivata joskus myös kevyin perustein vaikuttajia ulos yhteistöistä.

Jännä nähdä myös se, että mihin suuntaan tämä ala kehittyy tulevaisuudessa. Olen kuullut huhua siitä, että lainsäädäntö uhkapelien markkinoimisen ympärillä on muuttumassa tämän vuoden lopulla, mikä osaltaan muuttaa varmasti pelikenttää huomattavasti.

Mielenkiintoista on myös nähdä se, mikä on Veikkauksen rooli tulevaisuudessa ja miten se vaikuttaa ulkomaisten toimijoiden markkinointiin. Jos Veikkauksen monopoli alkaa murenemaan ja ulkomaisille toimijoille avataan toimintaa Suomessa, niin muuttuuko uhkapelien markkinointi? Tuleeko siitä yksi iso villi-länsi, vai kariseeko kaikki epämääräisyys homman ympäriltä sen tullessa lailliseksi?

Saatat olla kiinnostunut myös:

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoitamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

Seuraa blogia sosiaalisessa mediassa:

Tai tilaa blogin virallinen pari kertaa kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Tämä sivusto käyttää evästeitä.