Kuten tässä blogissa tuli aiemmin syksyllä kerrottua, minulla on riittänyt tilanteita vuokra-asuntoni kanssa. Kesäkuun loppupuolella vuokralainen vihjaisi olevansa lähtökuopissa ja irtisanominen tuli heinäkuun puolivälin tienoilla. Siitä sitten vuokrausralli parin vuoden tauon jälkeen päälle.

Aiemmin kerroinkin teille asunnon vuokraamisesta itse vs. välittäjän kautta, joista päädyin tällä kertaa onnistuneesti ensiksi mainittuun ratkaisuun. Kaikki tuntui sujuvan kuin se kuuluisa tanssi – siis mallia Jorma Uotinen, eikä suinkaan mallia Jussi Heikelä. Koin saaneeni erinomaisen vuokralaisen ja tätä vuokrasuhdetta on takana jo kuukauden päivät.

Vuokra-asunnon varustelu

Vain pari päivää ja puhelin kilahtaa

Kun kävin luovuttamassa vuokralaiselle avaimet, ei mennyt kuin päivä vai kaksi, kun sain sieltä suunnasta ensimmäisen viestin. Tämä ei sinänsä yllättänyt – olenhan lähes väsymiseen saakka yrittänyt muistaa mainita vuokralaiselle, että mikäli vastaan tulee mitä tahansa asioita joissa voin auttaa, älä arastele laittaa viestiä.

Ja näinhän siinä sitten lopulta kävi, että vuokralainen lähestyi minua viestillä lähes heti seuraavana päivänä. Vuokralainen laittoi minulle viestiä koskien asunnon keittiötä, jossa ikkunasta puuttuu jostain syystä sälekaihtimet. Tämä on ollut asunnon ”ominaisuus” jo vuosia, ja sattumalta se palautuikin mieleeni vuokralaisen vaihtuessa – muuten olin ehtinyt jo unohtaa asian.

Otetaan lyhyt kertaus. Oma kohteeni sijaitsee talon alimmassa asuinkerroksessa, muttei kuitenkaan maan tasalla. Siitäkin huolimatta kieltämättä olisi kiva laittaa joskus vähän verhoa kiinni, ettei ulkoa päin näkisi aivan niin hyvin kaikkia keittiön tapahtumia.

Mainitaan tässä kappaleessa kertauksena myös se, että allekirjoittanut ehti asua asunnossa reilut 3,5 vuotta, ennen kuin se jäi sijoitusasuntokäyttöön. Olin itse tottunut jo asumaan asunnossa ilman kaihtimia, ja näin teki myös edellinen vuokralainen – hän ei nostanut asiaa esille edes silloin, kun tiedustelin tältä mahdollisia parannusehdotuksia asunnon viihtyvyyteen.

Miten reagoida asiaan?

Tätä on vähän nolo myöntää jälkikäteen, mutta ensimmäinen fiilikseni viestistä oli vähän negatiivinen. Ensimmäisten sekuntien ajan mietin jo sitä, että eikö tämä uusi vuokralainen nyt pärjää ilman kaihtimia, vaikka siinä on jo vuosikymmenten ajan asunut erilaisia ihmisiä tyytyväisenä nykyisiinkin ratkaisuihin. Jotain jupisin myös itsekseni, että onpahan nyt heti vaatimuksia vuokralaisella asunnon suhteen.

Negailu kesti kuitenkin valehtelematta vain ohikiitävän hetken. Minulla on ollut oman vuokraustoimintani perustana se, että pyrin pitämään vuokralaiseni mahdollisimman tyytyväisinä. Kun asiat toimivat ja vuokralainen pidetään tyytyväisenä, todennäköisyys pitkälle vuokrasuhteelle paranee roimasti. Vastaavasti taas huono reagointi nostaa kummasti intoa nostaa kytkintä, ”kilpailuttaa vaihtoehtoja” ja vaihtaa asuntoa.

Olen pohtinut tätä asiaa jo aiemmin artikkelissani miten maksimoida vuokrasuhteen pituus. Tajusin aika äkkiä sen, että tämäntapainen case on lähes suoraan niistä tilanteista, joita olen tässä blogissa aiemmin mallaillut. Sen takia siihen ei kannattaisi missään nimessä suhtautua vähättelevästi tai negatiivisesti.

Positiiviset asiat voittavat negatiiviset

Päässäni alkoi hyvin nopeasti raksuttamaan positiivisia asioita. Huomasin lähes välittömästi sen, että tässä tilanteessahan on itse asiassa useitakin pointteja, joiden takia minun todellakin kannattaa nyt tarttua tilaisuuteen. Huomasin hyötylistan saavan äkkiä aika monta bullet pointia:

  1. Asunnon viihtyvyys kasvaa aivan selvästi, kun ikkunan eteen saa aseteltua nopeasti jonkinlaiset verhot. Vastaavasti taas tällä hetkellä asunnon varustelusta voisi jopa käyttää sanaa ”puutteellinen”, vaikka nykyisen ratkaisun kanssa asunnossa oli asunut useita tyytyväisiä ihmisiä.
  2. Investointi sälekaihtimiin tulisi olemaan melko halpa, sillä tässä puhuttaisiin joistain sadoista euroista. Vuokralainen olisi voinut lähestyä minua vaikka pyynnöllä tehdä keittiöön täydellinen remontti, tai kylppärin puolelle suihkukaappia kaiken maailman hieronta- ja muilla mukavuusominaisuuksilla (tämä esimerkki oli vähän huono, näköjään suihkukaapit maksavatkin googlettelun pohjalta oletettua vähemmän).
  3. Kertainvestoinnista hyötyy vuosikymmenien ajan, eli todennäköisesti ne parantavat viihtyvyyttä myös seuraaville asukkaille – puhumattakaan sitä, että asuntoon on aivan varmasti mahdollista saada jatkossa helpommin vuokralaisia.
  4. Vuokralainen kokee saavansa palvelua. Oli kyseessä sitten hotelli tai pizzeria, aina kun talon väki kykenee täyttämään asiakkaan vaatimukset, todennäköisyys tyytyväiselle asiakkaalle ja uusille asioimiskerroille kasvaa. Lisäksi olisihan se vähän noloa, jos vuokranantaja pyytää rohkeasti lähestymään viestillä, mutta torppaa heti ensimmäisen pyynnön hassuin verukkein.

Näillä eväillä vastasin vuokralaiselle heti, että hyvä havainto, jonka aion hoitaa myös pikimmiten kuntoon. Tästä viestistä lähtikin urakka liikkeelle.

Google laulamaan ja kaihtimia etsimään

Lähdin ratkomaan ongelmaa suht normaaliin 2000-luvun tyyliin, eli tein google-haun termillä ”sälekaihtimet jyväskylä” ja jäin seuraamaan hakutuloksia. Taisin napata siitä perinteisesti ensimmäisen hakutuloksen ja lähteä pyytämään sieltä heti tarjousta.

Tarjouspyyntööni vastattiin nopeasti, mutta ennen hinnan kertomista kaihdinfirma halusi luonnollisesti kaihtimien mitat. Jouduin tässä kohti häiritsemään vuokralaista, joka toimitti alustavat mitat kaihdinliikkeelle – jos kauppoihin päästäisiin, ammattilainen tekisi vielä tarkat mittaukset ennen tuotteen lopullista tilaamista.

Jos yllätyin hierovan suihkukaapin hinnasta, niin yllätyin myös sälekaihtimien hinnasta. Itse tuote, asennus ja hieman kilometrikorvauksia nosti koko urakan hinnaksi lopulta 180 euroa, jota pidän melko maltillisena. Olihan urakasta saatavissa selviä ja pitkäaikaisia hyötyjä, ja sijoitusasunon kulut saan vielä vähennettyä verotuksessa.

Helppo projekti

Projekti ei vaatinut minulta oikeastaan yhtään mitään. Mailitse tehdyn kädenpuristuksen jälkeen kaihdinfirma viestitteli asiasta lähinnä vuokralaisen kanssa. En saanut kertaakaan projektin aikana ”väliaikatietoja” kaihdinfirmasta, sillä kaupanteon jälkeen seuraava viestittely liittyikin jo laskun vastaanottamiseen.

Laitoin itse vuorostani vuokralaiselle viestiä, että jos millään viitsisit vähän pitää minua ajan tasalla urakan etenemisestä. Ja lopulta vuokralainen lähettikin minulle kuvan valmiista kaihtimista paikoillaan ja kiitti vielä kertaalleen reagoinnistani. Paikan päällä en käynyt missään vaiheessa, mutta saadun kuvan perusteella itse tuote ja sen asennus näytti viimeisen päälle tehdyltä.

Saatat olla kiinnostunut myös:

 

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *