Asiakashankinta on sellainen asia, mikä tulee lähes jokaiselle yritykselle tutuksi ennemmin tai myöhemmin. Koska valtaosa yrityksistä tarvitsee toimiakseen asiakkaita, asiakashankinnan merkitystä ei voi ylikorostaa.

Yrityksen asiakkailla on itse asiassa hyvinkin suuri merkitys yrityksen toiminnan kanssa. Mitä parempia liidejä ja niistä muovautuvia asiakkaita yritys saa, sitä helpommaksi oikeastaan kaikki käy jatkossa. Optimitilanteessa yritys saisi asiakkaita enemmän kuin se ehtii niitä ottaa, koska tällä tavoin yrityksen on mahdollista valita itse asiakkaansa. Toisaalta pidemmän päälle sekään ei ole hyvä tilanne, jos asiakkaita olisi tulossa enemmän kuin niitä otetaan. Näissä tapauksissa osa asiakkaista valuu ajan myötä kilpailijan leiriin.

Tämä blogi on ollut pystyssä pian viisi vuotta ja erilaisia asiakkaita on pyörinyt menossa mukana noin 3,5 vuotta. Tällä aikajaksolla olen oppinut ja oivaltanut monia asioita asiakashankintaan liittyen, joskin oppimisprosessi jatkuu yhä ja erilaisia oivalluksia tulee varmasti tapahtumaan myös tulevaisuudessakin. Ajattelinkin tässä artikkelissa käydä läpi hieman omia ajatuksiani yrityksen asiakashankintaan liittyen.

Yrityksen asiakashankinta

Miten minä hankin itselleni asiakkaita?

Jos otetaan nopea pohjustus aiheeseen, niin meikäläinenhän on jonkinasteinen media-alan yrittäjä. Omistan kaksi blogia, joihin myyn erilaista mainostilaa. Mainostila voi olla bannerimainontaa, alennus- tai kampanjakoodeja, affiliate-markkinointia, kaupallisia yhteistyöartikkeleita tai vieraskynäjulkaisuja – ihan vain muutamia mainitakseni.

Suurin osa omista asiakkaistani on siis halukkaita ostamaan jonkinlaista näkyvyyttä sivustoillani. Yleensä nämä asiakkaat ovat täällä Inssin osingot -sijoitusblogin puolella kytköksissä säästämiseen tai sijoittamiseen, tai Koeajolle.com-blogissa autoaiheisiin. Se on mielestäni molemminpuolinen etu, että liikumme yhteisellä aihealueella: asiakas pääsee esille heille optimaallisen kohdeyleisön edessä ja toisaalta taas ”oikean aihepiirin julkaisut” kiinnostavat lähtökohtaisesti myös blogieni lukijoita.

Näin bloggaajana ylivoimaisesti paras myyntikoneisto minulle on ollut hyvä ja laadukas sisältö blogissa. Käytännössä kun tuotan hyvää, kiinnostavaa ja helposti löydettävää sisältöä, se on kannustanut monia yhteistyökumppaneita laittamaan minulle viestiä ja kyselemään markkinointiyhteistyöstä. Voin osittain allekirjoittaa ikuisuusväitteen siitä, että hyvä tuote myy itse itsensä.

Toki takaraivossa on hyvä pitää ajatus myös siitä, että huono myyjä onnistuu ryssimään myös lämpimätkin asiakkaat. Siinä kohti kun potentiaalinen yhteistyökumppani laittaa sinulle viestiä ja kyselee markkinointiyhteistyöstä, on sinulla hyvä olla takataskussa valmis suunnitelma ja ehkä myös jonkin asteinen hinnasto palveluillesi. Mitä tarkemmin tiedät mitä tarjoat, sitä nopeammin kaikki pääsevät maaliin.

Palaan sen verran vielä tuohon laadukkaan sisällöntuotannon rooliin, että tosi moni nykyisistä yhteistyökumppaneistani on saanut alkunsa jostain ”normaalista artikkelista”. Esimerkiksi kenties suurimman kumppanini, POP Vakuutuksen kanssa meillä lähti homma liikkeelle täysin omin päin kirjoittamastani autovakuutus-artikkelista. Joku vakuutusyhtiössä oli löytänyt artikkelin somessa ja sen sisältö oli käyty läpi aamupalaverin yhteydessä. Myöhemmin POP Vakuutus lähestyi minua ja nyt olemme tehneet jo vuosia erilaista yhteistyötä.

Kokemukseni mukaan pelkällä laadukkaalla sisällöntuotannolla ei kuitenkaan voi hankkia itselleen ainakaan liikaa asiakkaita, joten muitakin keinoja tulee olla. Olen tehnyt asiakashankintaa näiden lisäksi myös:

  • Lähestymällä potentiaalisia yhteistyökumppaneita itse
  • Liittymällä erilaisiin ”toimeksiantojen välityspalveluihin”
  • Pitämällä silmiä jatkuvasti auki liikkuessani internetissä
  • Referenssien ja puskaradion kautta
  • Avoimen hinnaston avulla

Tulen palaamaan näihin kaikkiin kohtiin vielä myöhemmin artikkelissa. Edellisen listan lisäksi minun pitäisi olla aktiivisempi mm. LinkedInissä, mutta ajanpuutteen ja laiskuuden vuoksi se on aina jäänyt. Kuulemani mukaan Linkkarissa homma toimii yllättävänkin hyvin, joten myös minun pitäisi jalkautua sinne, mutta tästä huolimatta se on jäänyt tekemättä.

Miten lähestyä potentiaalisia yhteistyökumppaneita itse?

En muista tarkalleen sitä, koska olen lähestynyt ensimmäistä kertaa jotain tahoa markkinointiyhteistyön merkeissä. Luultavasti se on ollut vuotta 2018, eli noin vuosi blogin alkamisen jälkeen. Noista ajoista minulle on jäänyt mieleen lähinnä se, että lähestymisien lopputulema on vaihdellut hyvinkin rajusti. Toisten tahojen kanssa keskusteluyhteys aukesi heti, toisten kanssa taas ei tippunut minkäänlaista vastausta.

Noista ajoista muistan erityisen hyvin sen, miten pahalta tuntui saada totaalinen ignoraus eräältä minulle (ei-bloggaajana) erittäin tutusta yrityksestä. Muistan kirjoittaneeni noin kolme sivua Wordissa teksiä, jossa esittelin itseni ja blogini, heitin ilmoille ajatuksia mahdollisesta yhteistyöstä ja taisin laittaa siihen myös alustavaa hinnastoa mukaan.

Ajatuksenani oli jo heti ensimmäisissä lähestymisissä se, että mitä enemmän kykenee vastailemaan kysymyksiin jo avausviestissä, sitä nopeammin keskusteluyhteys aukenee. Tässä tapauksessa yhteys ei kuitenkaan koskaan auennut, eikä useamman tunnin verran kirjoitettuun viestiini vastattu koskaan mitään.

Tästä oppina minulle tulikin se, että tämäntapaiset ”kylmälähestymiset” (eli lähestyn yllättäen ja pyytämättä) kannattaa hoitaa aika yleismallisella viestillä. Viestittelyyn käytettävä aika kannattaa minimoida, vaikka se vähän ilkeältä kuulostaakin. Samat viestipohjat vain käyttöön ja menoksi.

Minkä takia sitten näin? Aloin tätä artikkelia kirjoitellessani miettimään sitä, olenko saanut koskaan ”kiitos, mutta ei kiitos”-viestiä lähestymiseni päätteeksi, mutta tulin siihen tulokseen, etten ole. Viesteihin joko vastataan, että ”kyllä kiinnostaa, kerro lisää” tai sitten niihin ei vastata ollenkaan.

Mitä olen omien kumppaneideni kanssa jutellut, niin yritykset saavat nykyään ihan järkyttävän määrän tämäntapaisia lähestymispyyntöjä, joiden taso vaihtelee suuresti. Koska ”kaikki” haluavat tehdä jonkinlaista yhteistyötä esimerkiksi blogien, tubekanavien, TikTokien tai Instagram-tilien kautta, niin isonkaan yrityksen markkinointijengi ei ehdi käydä kaikkia pyyntöjä läpi, saati vastata niihin. Karu fakta, mutta näin se menee.

Vaikka käytänkin valmista pohjaa hyvin pitkälti viesteissäni, olen pyrkinyt hiomaan sen viimeisen päälle hyväksi. Tässä viestipohjassa on esiteltynä yleisimmät yhteistyömallit, niiden hinta ja hyödyt sekä miten prosessi toteutuessaan etenisi. En ole laskenut omaa ”onnistumisprosenttiani”, mutta yllättävän monen kumppanin kanssa olen onnistunut myymään itseäni, vaikka olen lähtenyt tavoittelemaan ”kylmää yleisöä”.

Toimivatko erilaiset välityspalvelut? – No eivät toimi

Kuten edellisestä kohdasta voi päätellä, kylmälähestymiset ovat aika raskaita. Joudut jatkuvasti etsimään potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja pommittamaan heitä viesteillä, joissa sinun tulisi olla heti lukuisia kilpailijoitasi kiinnostavampi kumppani. Lopputulemana on usein täysi ignoraaminen, mikä saattaa helposti turhauttaa.

Ei siis ihme, että nykypäivän trendi ovat erilaiset ”välitystoimistot” yritysten ja vaikuttajien välillä. Näitä on pelkästään Suomessa lukuisia ja niitä syntyy sekä kuolee jatkuvasti. Ideana näissä on se, että toimistot hankkivat listoilleen ison nipun erilaisia vaikuttajia ja myöhemmin kontaktoivat yrityksiä, joka pääsee valitsemaan välityspalvelun omasta poolista heille sopivan asiakkaan.

Ajatuksena tämä on nerokas. Minä pääsen julkaisijana tavoittelemaan astetta lämpimämpää yleisöä ja toisaalta palvelun kautta yritykset löytävät myös minut helpommin. Tämähän on suorastaan win-win -tilanne, vai onko? Valitettavasti minulla ei ole järin hyviä kokemuksia näistä välittäjäpalveluista ja muutaman vuoden aikaisen useilla eri listoilla notkumisen myötä olen saanut yhden lyhytaikaisen kumppanuuden noita linjoja pitkin. Surkea tulos.

Kenties se suurin syy liittyy taas siihen, että myös välittäjätoimistojen listoilla kilpailu on äärimmäisen kovaa. Jos palvelussa joku yritys kyselee potentiaalisia yhteistyökumppaneita, saattavat he saada pelkästään toimiston kautta kymmeniä tai jopa satoja tarjokkaita, joista kaikille ei kuitenkaan riitä kysyntää. Tilanne on vähän kuin irtokarkkihyllyllä, jossa on hyviä valintoja loputtomiin, mutta jokaista et voi valita omaan irtokarkkipussiisi.

Vaikka idea vaikuttajien ja yritysten yhdistämisestä onkin hyvä, lopputulos jää usein todella pahasti piippuun. Toimiessaan välityspalvelut ratkaisisivat kerralla kolme ongelmaa, joihin me vaikuttajat törmäämme:

  1. Tarvitaan helppo väylä, ei tehdä asioista vaikeita
  2. Olisi kiva saada rehti palaute siitä, pääseekö mukaan ja miksei pääse (pahinta on kun tarjouksiin ei reagoida ollenkaan)
  3. Palvelusta saisi oikeasti toimeksiantoja

Vähän hassusti monet näistä välityspalveluista eivät ratko ensimmäistäkään yläpuolen ongelmaa. Palveluita on vaikea ja raskas käyttää, eikä niistä saa toimeksiantoja, saati edes palautetta miksei valinta kohdistunut tällä kertaa sinuun.

Kerron esimerkin. Kerran erään välitystoimiston kautta etsittiin vaikuttajia, jotka olisivat olleet kiinnostuneita promoamaan suuren suomalaisen ruokakauppaketjun verkkokauppaa. Kampanjaa oli rajoitettu aika vahvasti, ja kauppa etsi nimenomaan Jyväskylän seudulla ja erityisesti Jyväskylän syrjäseutujen vaikuttajia. Listassa oli mainittu jopa erikseen Tikkakoski, josta allekirjoittanut ponnistaa. Kampanjan tavoitteena oli osoittaa, että myös isojen kaupunkien syrjäkyliltä on mahdollista tehdä ruokaostokset verkkokaupasta.

Tikkakoskelaisena otaksuin olevani sopiva tähän kampanjaan, josta palkintona oli 20 euron lahjakortti verkkokauppaan. Palkinto on suorastaan mitätön, koska siitä maksetaan vielä verot, mutta toisaalta ajattelin tässä olevan mahdollisuus tienata aika helposti viikonlopun herkut.

Kampanjaan ilmoittautuminen oli tehty todella vaikeaksi, koska välitystoimisto suosi jostain syystä työmarkkinoillakin tuttua anonyymiä hakemusta, eli en saanut kertoa blogini nimeä hakemuksessa. Palvelun ehdoissa korostettiin sitä, että jos joku laittaa nimensä hakemukseen, tullaan käyttäjä poistamaan palvelusta. Ainakin näin bloggaajana näen tuon lähes mahdottomana tapana myydä itseä, koska tämä on hyvinkin referenssipohjainen ala.

Hakemuksessa piti kirjoittaa kieli keskellä suuta itsestäni, paljastamatta kuitenkaan blogini nimeä. Tämän lisäksi jouduin jo tässä vaiheessa ideoimaan tälle ruokakaupalle siitä, miten minä toisin yhteistyömme ilmi omissa kanavissani. Hakemuksen lisäksi jouduin toimittamaan palvelulle mm. dataa Google Analyticsistani, että pitäväthän sivuston seuraajamääräni paikkansa.

Voin sanoa, että oli aika paha pettymys jäädä ulos tästä kampanjasta. Vaikka palkinto oli suorastaan mitätön, jouduin käyttämän hakemuksen tekoon yllättävän paljon aikaa ja lisäksi annoin maksutta yritykselle erilaisia ideoita yhteistyön läpivientiin. Pidin tuota aika surkuhupaisana esityksenä.

Minulla olisi lukuisia muitakin vastaavanlaisia tarinoita, mutta pidetään artikkeli lyhyenä, niin en ala kirjoittamaan niitä tähän. Totean tämän kappaleen loppuun kuitenkin sen, että tämäntapaisia palveluita on nykyään todella paljon, ja jutteluideni pohjalla hyvin harvalla on niistä positiivista sanottavaa.

Tosi moni kaveri manailee samoja asioita kuin minä, eli toteutuneita toimeksiantoja ei tule koskaan. Jotkut ovat keskusteluissa epäilleet myös sitä, että onko noiden toimistojen perimmäinen idea vain saada dataa siitä, mihin hintaan vaikuttajat myyvät palveluitaan ja mihin hintaan yritykset ostavat niitä. Joskus kun noissa palveluissa vaikuttajat saavat itse määrätä palvelunsa hinnoittelun.

Jätän tämän kappaleen nyt toistaiseksi tähän. Katsotaan puristaisinko aiheesta myöhemmin vielä kokonaan oman blogikirjoituksen, jossa kerron vieläkin yksityiskohtaisemmin kokemuksistani erilaisten välityspalveluiden kautta.

Jos pitää silmät auki internetissä, saattaa löytää asiakkaita

Otetaan askel vähän iloisempien asioiden pariin ja jatketaan taas kohti toimivia tapoja hankkia asiakkaita. Liikkuessasi internetin ihmeellisessä maailmassa, kannattaa pitää silmät jatkuvasti auki ja tuntosarvet herkillä. Noheva yrittäjä saattaa nimittäin sitä kautta löytää itselleen asiakkaita.

Allekirjoittanut on löytänyt tätä kautta jonkin verran asiakkaita. Tämä kohta muistuttaa vähän artikkelin alkupuolella esiteltyjä kylmälähestymisiä, sillä näissä joutuu niin ikään vähän enemmän markkinoimaan itseään sopivilla argumenteilla, mutta toisaalta lopputulos on yleensä sitäkin lämpimämpi.

Tätä ei ehkä heti uskoisi, mutta olen löytänyt joskus asiakkaita niinkin eksoottisesta paikasta, kuin Duunitorin rekry-ilmoitukset. Yritys on alkujaan ollut hakemassa työntekijää, mutta meikäläinen on lähestynyt yritystä yrittäjänä ja napannut sieltä asiakassuhteen. Olen käytännössä myynyt heille sen tapaista palvelua, jota he ovat hakeneet työntekijältä. Omalta kohdaltani nämä tarkoittavat yleensä jonkinlaista sisällöntuotantoon liittyviä projekteja.

Rekry-ilmoitusten lisäksi monilla yrityksillä on verkkosivustoillaan olemassa erilaisia yhteistyökumppaneille-sivuja, joissa he esittelevät itse mahdollisuutta tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa. Yleensä allekirjoittanut lukee nämä sivut aina huolella läpi, ihan sama kiinnostaisiko minua tehdä yrityksen kanssa yhteistyötä. Joillakin yrityksillä näillä sivuilla on kerrottu todella tarkasti yhteistyömahdollisuuksista ja tämän infon pohjalta minun on helppo kehittää omaa myyntiprosessiani mahdollisimman jouhevaksi.

Tässä kohti voisi nostaa ilmoille myös sosiaaliset mediat, kuten vaikkapa LinkedInin. Meikäläisellä on joku ihme allergia Linkkarin kanssa, minulla meni noin kaksi vuotta luoda sinne tili ja en ole saanut edes omaa profiiliani hiottua vielä täyteen iskuun, saati että aktivoituisin palvelussa. Tämä on minun oma häpeäni, sillä Linkkarissa olisi todella helppo myydä omaa osaamista monellakin tapaa, mutta ajanpuutteen ja muiden tekosyiden vuoksi tämä kortti on jäänyt katsomatta.

Referenssit, luotettavuus ja puskaradio

Referenssit ansaitsevat ehdottomasti oman maininnan tähän artikkeliin. Referenssit tarkoittavat mm. asiakaskokemuksia tai -tarinoita, joissa nykyiset asiakkaasi kertovat ja suosittelevat palvelua muille. Joskus referensseihin laitetaan myös yrityksen noteerauksia mm. mediassa. Tavoitteena referenssillä on nostaa sinun yrityksesi luotettavuutta potentiaalisten asiakkaidesi silmissä.

Referenssit tuntuvat monella tapaa vähän kuin työkokemukselta. Kun sinulla on pohjilla jo erilaisia suositteluja tai kokemuksia, saat jatkossa entistä helpommin niitä lisää. Toisaalta jos referenssejä tai kokemuksia ei ole ehtinyt kertyä laarin pohjalle, voi tämä olla jopa jonkinlainen rasite. Miten myyt itsesi tai yrityksesi muille, kun sinulla ei ole mitään ”todisteita” osaamisesta?

Omassa toiminnassani olen huomannut referenssien tärkeyden heti alusta alkaen. Ensimmäiset tehdyt yhteistyöt ja asiakkuudet ovat äärimmäisen tärkeitä, samoin kuin niissä onnistuminen. Pelkkä yhteistyö- tai asiakkuus ei ole aina referenssi, jos esimerkiksi molemmilla osapuolilla jää toiminnasta huono maku suuhun.

Luotettavuuden merkitystä ei voi oikein ylikorostaa, sillä se todellakin tuo tuloksia. Olen huomannut jo aiemmin sen, että kun olen muutamaan otteeseen päässyt esille jossain luetussa lehdessä, se yleensä piristää merkittävästi myös yhteistyökumppanirintamaa.

Syitä mielenkiinnon kasvamiselle lienee kaksi: ensinnäkin lehteen pääseminen tuo uskottavuutta omalle asiantuntijuudelleni, koska joku toimittaja on nähnyt minun juttuni uutisen arvoisena, toiseksi uutiset tuovat mukaan myös ylimääräistä näkyvyyttä.

Tässä kappaleessa lienee hyvä mainita myös siitä, että monilla yrittäjillä tuntuu olevan hyvinkin laajat piirit ja verkostot. Monet yrittäjät tuntevat toisia yrittäjiä, ja toisaalta taas moni yrityspäättäjä saattaa olla yhtä aikaa tekemisissä useammankin yrityksen kanssa. Joku saattaa olla esimerkiksi oman yrityksensä lisäksi mukana toisen yrityksen hallituksessa.

Verkostot tuovat tullessaan niin sanotun puskaradion, jossa maine kiirii helposti pitkälle. Allekirjoittaneen kohdalla on ollut tilanteita, joissa yhteistyö- tai asiakassuhde on muodostunut sen vuoksi, että olemme törmänneet työelämässä toisaalla, tai meillä on ollut yhteisiä tuttuja.

Puskaradio todellakin toimii, niin hyvässä kuin pahassa. Jos jätät itsestäsi epämieluisan kuvan, puskaradion kautta voit myös menettää tulevia asiakkuuksia. Tästä syystä erityisesti bloggaajien kannattaa miettiä sitä, kannattaako omissa kanavissaan kirjoittaa miten paljon kriittisesti tai ikävästi yritysten palveluista.

Avoin hinnasto – puolesta ja vastaan

Mennään vuorostaan vähän tuoreempien asioiden pariin. Avasin noin kuukausi sitten blogini yhteistyöhinnaston sekä pakettien sisällöt tänne sivustolle kaikkien nähtäväksi. Aiemmin nuo molemmat piti erikseen pyytää sähköpostilla, jonka jälkeen avasin kysyjälle niin paketteja kuin hinnoittelua.

Tämä aiempi tapa oli vähän erikoinen ratkaisu minulta, sillä olenhan avannut teille jo vuosikaudet oman salkkuni sisältöä tai varallisuuteni kehittymistä. Miksi ihmeessä ujostelin kertoa yhteistöideni hintaa, jos en ujostele puhua omasta varallisuudestani? Jaa-a, en osaa vastata tähän.

Meikäläinen ei ole kuitenkaan ollut ainoa ujostelija, vaan jostain syystä monet yrittäjät pelkäävät avata hinnastojaan kaikkien nähtäville. En tiedä tarkalleen mistä tämä johtuu. Joskus päätöstä perustellaan sillä, että piilotettu hinnasto ei aiheuta kyräilyä, toiset taas pelkäävät kilpailijan kopioivan julkisen hinnastosi omaan käyttöönsä.

Tästä huolimatta ne yrittäjät, jotka ovat uskaltaneet avata hinnastonsa julkiseksi, ovat kuitenkin kehuneet päätöksen hyötyjä, ja harva heistä palaakaan enää takaisin hinnaston piilottamiseen. Esimerkiksi yksi Twitterissä avoimen hinnaston puolesta puhunut käyttäjä kertoi hintojen näkyviin laittamisen aiheuttaneen seuraavanlaisia asioita:

  • tarjouspyynnöt vähenivät ja ne korvautuivat ”milloin ehtisit” -kyselyillä
  • toteutuneiden toimeksiantojen keskihinta kasvoi roimasti
  • työt lisääntyivät roimasti
  • tilauskalenteri on täyttynyt aiempaa nopeammin

Meikäläisellä ei ole vielä tämän noin kuukauden kokeilun ajalta hirveästi kertynyt tuloksia uudesta tavasta. Jäädään siis vielä seuraamaan tilannetta, miten tämä peliliike näkyy omassa yhteistyömyynnissäni.

Sen sijaan muita hyötyjä on ehtinyt jo tulla. Olen saanut muilta yrittäjiltä, bloggaajilta ja vaikuttajilta viestiä, jossa olemme jutelleet sekä omasta hinnastostani, että hinnoittelusta yleisestikin. Jos yrittäjät yleensä pelkäävät sitä, että joku kopioi avoimen hinnastosi, niin mitä sitten?

Voi olla, että joku muukin on ottanut oman hinnastoni copy-pastella talteen ja on kehittänyt omaa hinnastoaan sen pohjalta, mutta onko se lopulta minulta jotenkin pois? Koitan ainakin ajatella siten, että jotta sinua kopioidaan, täytyy sinun tehdä ensiksi jotain oikein. Maailma tarvitsee esikuvia taisi olla erään autovalmistajan slogan takavuosina.

Kerää omaa verkostoa ja ole avoin

Edellisen kappaleen lopulla palasin takaisin puskaradioon, joten palataan siihen nyt oikein kunnolla. Tämä ei ehkä liity ihan puhtaasti asiakashankintaan, mutta mielestäni aihe liippaa sen verran läheltä, että tästäkin tulee mainita tässä artikkelissa.

Meikäläinen on lähes bloggaamiseni alkutaipaleista asti pyrkinyt olemaan avoin ja aktiivinen myös muide kirjoittajien ja myöhemmin yrittäjien kanssa. Jos joku tekee mielestäni hyvää ja kiinnostavaa sisältöä, meikäläinen saattaa laittaa tälle viestiä, jossa kiittelen hänen sisällöstään ja kerron hieman omista jutuistani. Todella suurella prosentilla näistä viesteistä syntyy pidempiaikaista viestinvaihtoa, jossa jaamme puolin jos toisinkin erilaisia kokemuksia ja ajatuksia sisällöntuotannosta.

Esimerkkinä voisin nostaa vaikkapa Jesse Viljasen, joka tunnetaan myös internetissä nimellä Osinkoinsinööri. Jessen kanssa olemme vaihdelleet viestejä säännöllisin väliajoin hyvin matalalla kynnyksellä, vaikka olemme periaatteessa toistemme kilpailijoita. Uskaltaisin kuitenkin väittää molempien osapuolten hyötyneen rutkasti tästä viestinvaihdosta, koska sen avulla olemme molemmat voineet kehittää omaa toimintaamme. Olemme siis jakaneet kokemuksiamme mm. erilaisten yhteistyökumppanuuksien hankinnasta ja hinnoittelusta.

Toinen noston arvoinen henkilö on Mikael Kunnari, joka tunnetaan YouTuben puolella nimellä Ihmiskokelas. Vaikka Mikael on tubettaja ja meikäläinen bloggaaja, olemme päässeet vaihtamaan todella paljon ajatuksia mm. oman seuraajakunnan kehittämisestä, sekä oman kanavan kaupallistamisesta. Toisin sanoen hyötyä voi tulla myös hyvinkin erilaisista lähtökohdista.

Loppupäätelmät: näin saat asiakkaita

Yrityksen asiakashankinnan voisikin mielestäni tiivistää siten, että olemalla aktiivinen onnistut jotain kautta. Jos olet vain passiivinen tekemättä yhtään mitään, niin ei sinua tule kukaan kotoa hakemaan. Internetissä kannattaa olla aktiivinen, koska ihmisillä on loppupeleissä hyvinkin matala kynnys ottaa yhteyttä ja tulla jutulle.

Loppuun ajattelin jakaa teille lyhyen ja ytimekkään listan siitä, millä tavoilla yritys pystyy hankkimaan itselleen helpommin uusia yhteistyökumppaneita:

  • Ole aktiivinen ja tuo oma ammattitaitosi esiin.
  • Ole helposti lähestyttävä ja toisaalta lähesty itsekin muita.
  • Kun juttu siirtyy yhteistöihin, ole jämpti. Tiedä mitä myyt ja mihin hintaan, sekä miten yhteistyö etenisi.
  • Hyödynnä referenssit huolella. Jos niitä ei ole, mieti miten kierrät asian.
  • Muista, että puskaradio niin hyvässä kuin pahassa.
  • Mieti välityspalveluiden hyöty sinulle.
Saatat olla kiinnostunut myös:

Mainos.

Hintaopas - puolueeton verkkokauppojen hintavertailu

  • Hintaopas sisältää noin 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot
  • Käyttämällä palvelua löydät aina halvimmat verkkokaupat
Tutustu ja säästä

Tämä blogi sisältää affiliate-mainontaa. Affiliate-linkit ovat merkattu tähdellä. En ole sijoittamisen ammattilainen, enkä ole vastuussa sinun sijoitustesi menestyksestä. Tämä blogi ei tarjoa sijoitussuosituksia. Kirjoittajan omat omistukset voit katsoa täältä.

🔥 Tällä hetkellä luetuimpia 🔥

2 kommenttia kohteessa “Mistä yritys voi hankkia itselleen asiakkaita? – Hyvät ja huonot vaihtoehdot

  1. Osinkoinsinööri kommentoi:

    Pitää nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja saada vielä tämän viikon aikana lisättyä hinnoittelut myös omallekin sivulle! Avoimuus on aina hyvästä.

    Kuten kirjoituksessa mainitsetkin, niin ehdottomasti ajatusten jakaminen kanssasi on ollut erityisesti itselleni loistava mahdollisuus kasvaa bloggaajana ja olenkin oppinut sinulta paljon. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *